نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: از زمانیکه نارندرا مودی به قدرت رسیده، رئیس‌جمهور آمریکا هیچ فرصتی را برای برقراری ارتباط با وی از دست نداده است.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: از زمانیکه نخست‌وزیر کنونی هند – نارندرا مودی – به قدرت رسیده، "باراک اوباما،" رئیس‌جمهور آمریکا هیچ فرصتی را برای برقراری ارتباط با وی از دست نداده است. حتی اوباما مقاله‌ای را در تحسین "مودی" در مجله تایمز منتشر کرد.

مشاور امنیت ملی اوباما نیز در این خصوص اعلام کرد "سرمایه‌گذاری بر این رابطه" همسو با منافع آمریکا است. کیفیت روابط این دو مقام عالی‌رتبه با توجه به روند گفتگوهای مرتبط با آب و هوا، مشخص خواهد شد. زیرا هند سومین تولید کننده گاز گلخانه‌ای در جهان است و نقشی اساسی را در دستیابی به توافقی که اوباما به دنبال آن است، ایفا می‌کند. این در حالیست که تاکنون  روند گفتگوهای هند در این خصوص امیدوار کننده نبوده است.

در حال حاضر تنشی اساسی بین کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و کشورهای در حال توسعه مانند هند وجود دارد. گروه اول به دنبال کاهش جهانی تولید گازهای گلخانه‌ای هستند، این در حالیست که گروه دوم، افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی را حق خود می‌دانند. کشورهای در حال توسعه از جمله هند برای استفاده از یک منبع انرژی سالم‌تر نیازمند دریافت و هزینه میلیاردها دلار هستند.

نخست‌وزیر هند روز دوشنبه پس از دیدار با اوباما به خبرنگاران گفت: "روابط دو کشور به حدی عمیق است که ما به راحتی تمام مسائل را به بحث می‌گذاریم." وی همچنین رضایت خود را از همکاری نزدیک با آمریکا اعلام کرد. اما مودی در سخنرانی خود اعلام کرد تغییرات آب و هوایی تقصیر هند نیست، بلکه نتیجه "پیشرفت و کامیابی یک دوره صنعتی است که از سوخت‌های فسیلی نشأت گرفته و امروز هندوستان با عواقب آن روبرو شده است."

پیش‌بینی می‌شود هند در گفتگوهای تغییرات هوایی، آمریکا را در سه زمینه به چالش بکشد. اول، کاهش تولید گازهای گلخانه ای را در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند سرعت دهد تا افزایش تولید این گازها در کشورهای فقیر جبران شود. دوم، کمک مالی به کشورهای فقیر را برای اجرای برنامه های کاهش تولید گاز گلخانه‌ای افزایش دهد. سوم، تکنولوژی تولید انرژی سالم را در اختیار کشورهای فقیر قرار دهد.



انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار