کمبود 100 هزار پرستار در 5 سال آینده

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی گفت: در حال حاضر براساس اعلام معاونت پرستاری، 85 هزار نیروی پرستار و برای 5 سال آینده 100 هزار پرستار نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبدا؛ دکتر سید منصور رضوی در نشست معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی و روسای دانشکده های پرستاری که امروز در ستاد مرکزی وزارت بهداشت در حال برگزاری است، تعداد آمار ثبت شده گروه پرستاران در کشور را 113 هزار و 664 نفر بیان کرد و گفت: 18 هزار و 385 بهیار، 942 کاردان پرستاری، 90 هزار و 319 کارشناس پرستاری، 3 هزار و 759 کارشناس ارشد پرستاری و 259 دکترای پرستاری تعداد آمار ثبت شده پرستاران در رده های مختلف در سازمان نظام پرستاری ایران شامل تعداد شاغلین، بازنشسته ها و شاغلین در امور دیگر هستند.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی یکی از روش های محاسبه تعداد پرستار موجود در کشور را استفاده از روش سنتی بیان کرد و افزود: استفاده از محاسبه به روش سازمان جهانی بهداشت، محاسبه بر اساس نسبت پرستار به جمعیت کشور، پرستار به پزشک، پرستار به تخت بیمارستانی و محاسبه با شاخص های توافقی کلی داخلی از دیگر روش های محاسبه تعداد پرستار مورد نیاز در کشور است.

وی با اشاره به این که در روش سنتی تعداد تخت عمومی در کشور حدود 90 هزار تخت است، گفت: در این روش به ازای هر 8 تخت عمومی یک پرستار نیاز است.

به گفته دکتر رضوی، در این روش تعداد تخت های اورژانس در کشور 8 هزار و 40 تخت است،که یک پرسنل به ازای هر 3 تخت اورژانس مورد نیاز است.

وی افزود: تعداد متوسط تخت عمل در روش سنتی 3200 تخت است که به ازای هر 1 تخت اتاق عمل 5 پرسنل نیاز است.

دکتر رضوی با اشاره به وجود 3 هزار و 985 تخت دیالیز، پرستار مورد نیاز به ازای هر 2 تخت دیالیز را 1 نفر عنوان کرد و گفت: در روش سنتی تعداد تخت های آی سی یو در کشور 5 هزار و 413 و سی سی یو 4 هزار و 509 تخت است که یک پرستار برای هر3 تخت بخش ICU و یک پرستار هم برای هر 2 تخت بخش CCU لازم است.

وی افزود: البته این تعداد پرستار مورد نیاز برای هر بخش بعلاوه ضریب 1.3 هر شیفت می شود که با محاسبه به  روش سنتی پرستار هم زیاد داریم ولی این روش محاسبه امروز کارایی ندارد.

به گفته دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، میزان مورد نیاز پرستار در کشور با استفاده از روش محاسبه سازمان جهانی بهداشت حدود 60 هزار نفر است.

دکتر رضوی در ادامه، با بیان این که نسبت پرستار به جمعیت در ایران به ازای هر هزار نفر 1.5 پرستار است، گفت: اگر بخواهیم این نسبت را در کشور به عدد 4 برسانیم، با احتساب 80 میلیون جمعیت کشور و کسر تعداد نیروهای موجود، حداقل 200 هزار پرستار کم داریم.

وی همچنین، میانگین متوسط نسبت پرستار به پزشک در دنیا را 3.3 بیان کرد و گفت: در حال حاضر تعداد پرستاران شاغل در کشور حدود 114 هزار نفر است و  نسبت پرستار به پزشک در ایران به طور متوسط 1.14 می باشد.

دکتر رضوی افزود: چنانچه بخواهیم میانگین نسبت پرستار به پزشک را در کشور به عدد 3 پرستار در برابر هر پزشک برسانیم، لازم است 300 هزار پرستار داشته باشیم که با کسر پرستاران موجود، حدود 200 هزار پرستار کم داریم.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در ادامه، با بیان این که براساس استاندارد های بین المللی و جهانی نسبت پرستار بر حسب تخت بیمارستانی، 3 پرستار برای دو تخت بیمارستانی است، گفت: با احتساب 120 تخت کنونی میزان پرستار مورد نیاز 180 هزار نفر می باشد که با کسر نیروهای موجود، حدود 70 هزار پرستار کمبود  داریم.

دکتر رضوی تعداد پرستار بر اساس محاسبات شاخص های توافقی کلی را 3 برابر تعداد پزشکان بیان کرد و گفت: براساس این روش تعداد پرستار باید دو برابر تعداد تخت بیمارستانی و 3 پرستار به ازای هر هزار نفر داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر براساس اعلام معاونت پرستاری، 85 هزار نیروی پرستار و برای 5 سال آینده 100 هزار پرستار نیاز داریم.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ضرایب پیشنهادی برای توزیع رده های پرستاری در کشور، گفت: 5 درصد کمک بهیار، 25 درصد بهیار، 60 درصد کارشناس پیوسته و ناپیوسته پرستاری، 13درصد کارشناس ارشد و 2 درصد دکتری ضرایب پیشنهادی برای توزیع رده های پرستاری هستند.

دکتر رضوی در پایان گفت: در حال حاضر حدود 70 تا 170 هزار نیروی پرستار نیاز داریم که ظرفیت پذیرش در 181 دانشکده موجود 7 هزار نفر  است، لذا استفاده  از همه ظرفیت های موجود کشور اجتناب ناپذیر است.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

برچسب ها: پرستار ، پزشک ، کمبودنیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.