نخست وزیر مجارستان از تحصیل هزار و 100 دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های مجارستان و 4 هزار فارغ‌التحصیل در رشته پزشکی خبر داد.

خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در اولین نشست مشترک بیماری‌های عفونی در حاملگی و زنان در خصوص علت حضور خود در ایران گفت: بیش از سهم جمعیتی ما در جهان ما دانشمندان زیادی ارائه داده‌ایم به همین دلیل به نژاد خود افتخار می‌کنیم وقتی خدماتی به زبان فارسی به مجارستان آمد ما احساس کردیم که این بخشی از خود ماست. ما افتخار می‌کنیم برای بهره‌برداری از مجسمه سملوایز و ابوعلی سینا به ایران آمده‌ایم‌. 

وی در خصوص  تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در مجارستان گفت: این دو مجسمه فقط یک نماد نیستند بلکه نماینده همکاری ایران و مجارستان است هزار و 100 دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های مجارستان در حال تحصیل در رشته پزشکی هستند و حدود 4 هزار دانشجوی پزشکی از دانشگا‌ه‌های مجارستان فارغ‌التحصیل شدند با برنامه‌های مشترکی که بین ایران و مجارستان صورت گرفته است قصد داریم صد بورسیه به دانشجویان ایرانی برای تحصیل در مجارستان بدهیم‌. 

وی افزود: موضوعی که خیلی حائز اهمیت است این است که بعد از کتاب انجیل دومین کتابی که بیشترین انتشار را در کشور مجارستان داشته است کتاب قانون ابن سینا بوده است. این کتاب در اروپا برای پزشکان در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. 

وی در ادامه گفت: حدود 170 سال پیش پزشکی مجارستانی به وین آمد که تفکر انقلابی داشت و سعی کرد بر اساس دانش و تجربه خود علت تب زمان زایمان و راه جلوگیری از آن را کشف کند تا بتواند مرگ و میر مادران در هنگام زایمان را کاهش دهد‌. وی شستشوی دست را پیشنهاد داد که توانست 32 درصد از فوت مادران بکاهد. این فرد یک زندگی تلخی داشت که نتایج کار او پس از فوت وی در دنیا پذیرفته شد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار