مشهد؛

پیاده روی زائران رضوی جلوه تفکر عقلانی اسلام است

استاندار خراسان رضوی پیاده روی دهه پایانی صفر را جلوه دیگری از تفکر عقلانی اسلام توصیف و بر ضرورت استفاده از این ظرفیت عظیم در کنار پیاده روی اربعین تاکید کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، استاندار در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر که به منظور بهتر برگزار شدن مراسم دهه پایانی صفر و میزبانی از زائران پیاده امام هشتم برگزار شد، با تاکید بر استفاده از این ظرفیت عظیم گفت: باید ازین فرصت برای نشان دادن جلوه دیگری از تفکر اسلام عقلانی به جهان استفاده کنیم.

علیرضا رشیدیان نقش دولت و دستگاه های اجرایی در برگزاری این مراسمات را حمایتی و هدایتی توصیف کرد و افزود: باید جنبه مردمی این حرکت حفظ و تقویت شود.

وی به محوریت مسائل فرهنگی بر اساس دیدگاه تقریبی انقلاب اسلامی و امام راحل و مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: جهان امروز تشنه معرفت رضوی است و وظیفه داریم با تکیه بر فرهنگ اسلام عقلانی در پی ارتقای فرهنگ میزبانی در مشهد و شهرهای طول مسیر باشیم.

استاندار خراسان رضوی از ورود 665 زائر به استان خبر داد و تاسیس سامانه ثبت نام زائرین و خادمان رضوی را اقدامی مثبت در جهت ساماندهی حرکت عظیم پیاده روی دهه آخر صفر دانست و بر ضرورت تقویت آن تاکید کرد.

رشیدیان همچنین شناسایی دقیق کاروانها، زمان و مسیر حرکت آنها و اسکان و وسیله برگشت هر کاروان را الزامی دانست و گفت: سلامت و بهداشت زائران، امنیت و بسته های فرهنگی توزیعی میان زائران از اهمیت برخورداند و باید با محور حب اهل بیت که فرهنگ مشترک تشیع و اهل سنت است صورت گیرد.

وی از دست اندرکاران رادیو زائر خواست برنامه های این رسانه را در دهه پایانی صفر گسترده کرده و در تمام کشور قابل دسترسی نمایند.

در این جلسه نماینده جمعیت خدمت گذاران زائران پیاده امام رضا(ع) از ثبت نام 73 هزار نفر در قالب 368 کاروان در سامانه ثبت نام زائران پیاده خبر داد و گفت: با بسته شدن این سامانه از ششم آذر، 9 هزار خدمه و 9 هزار مدیر کاروان در فهرست انتظار ثبت نام پیاده روی قرار گرفته اند.

بنائیان به ساماندهی 420 پزشک در قالب 16 مجموعه پزشکی اشاره کرد و افزود: تاکنون 95 هزار کارت برای شناسایی زائران و 5 هزار خادم صادر شده که در سامانه کنترل تردد زائران در موکبهای بین راهی و محل های اسکان از طریق دستگاههای بارکد خوان کنترل می شود.

وی گفت: همزمان با روز اربعین در حسینیه زرگرها خدمات به زائران پیاده افتتاح می شود.

پیش بینی می شود 250 هزار زائر پیاده، علاوه بر 3 میلیون زائر معمول برای مراسم دهه پایانی صفر وارد مشهد مقدس شوند که در 200 مرکز در استان اسکان داده خواهند شد.

همچنین 250 ایستگاه صلواتی در 6 محور منتهی به مشهد مقدس و 268 پایگاه فعال 115 با 76 دستگاه آمبولانس و اورژانس هوایی آماده خدمت رسانی به زائران علی ابن موسی الرضا(ع) در استان هستند.

علاوه بر این راه گذر اختصاصی قدمگاه- ملک آباد- مشهد صبح شنبه، 14 آذر با ورود اولین کاروان پیاده رضوی افتتاح می‌شود.

بسته فرهنگی زائرین پیاده رضوی با دو محور معرفت افزایی و ماندگاری آثار زیارت و ارتقای فرهنگ میزبانی نیز در 5 حوزه فضای مجازی، کتاب و مقاله، کلیپهای صوتی و تصویری، محتوای ویژه خواهران و نرم افزارهای موبایلی در خدمت رسانی به زائران رضوی آماده است.

در این جلسه معاون امور زائران استانداری به آخرین اقدامات صورت گرفته در برپایی باشکوه پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: آستان قدس رضوی 214 تن از خادمان حرم رضوی و 32 کامیون اقلام مصرفی را به عراق اعزام کرده و 5 موکب را نیز در مسیر نجف تا کربلا تجهیز و یک گروه 14 نفره مستند ساز را نیز به این مراسم اعزام کرده است.

محمدحسن واحدی با بیان اینکه ستاد عتبات عالیات با جلب مشارکتهای مردمی 5 موکب را در عراق تجهیز و 90 کامیون اقلام مورد نیاز را ارسال کرده است، افزود: شهرداری نیز با ارسال 150 اتوبوس، 350 راننده، 450 پاکبان و 108 چشمه سرویس بهداشتی، 5 موکب را با ظرفیت 155 هزار نفر شب خواب تجهیز کرده است.

وی به همکاری جامعه المصطفی و اوقاف در اعزام 660 طلبه و روحانی اشاره کرد و گفت: همچنین سه دستگاه نانوایی مجهز از سوی اوقاف به عراق اعزام شده است.

جانشین رئیس ستاد خدمات سفر اربعین به تجهیز موکب بزرگ خراسان رضوی در سه راه کوت و موکب کمکی آن اشاره کرد و افزود: 3 سوله هزار متری با حضور 55 خدمه از سازمان حج و زیارت درخدمت زائران پیاده حسینی است.

واحدی همچنین به 20 موکب ستاد مردمی استان در نجف و کربلا اشاره کرد و گفت: امسال به نسبت سال گذشته که تنها 7 موکب از استان فعالیت می کردند، 37 موکب فعال به زائران اباعبدالله خدمت می کنند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.