دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو دوره در اسفند 1394 و اردیبهشت 1395 برگزار خواهد شد.

هرآنچه یک نماینده برای کاندید شدن باید بداندبه گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو دوره در اسفند 1394 و اردیبهشت 1395 برگزار خواهد شد.

در ادامه به قوانین و مطالبی که هر فرد برای نامزد شدن باید بداند، پرداخته‌ایم:

** با توجه به تبصره 6 ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، داوطلبان مشمول بندهای قانون انتخابات باید تا 28 خرداد سال جاری از سِمت خود استعفا می‌دادند.


** زمان نام‌نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از روز 26 آذر و مجلس شورای اسلامی 28 آذر خواهد بود.


** طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید تعداد نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به میزان 310 نفر یا بیشتر افزایش یابد، براساس این قانون می‌بایست 20 نفر به تعداد نمایندگان دوره نهم مجلس افزوده می‌شد، اما لایحه افزودن 20 نماینده به تعداد نمایندگان فعلی از طرف دولت دهم به مجلس هشتم، ارائه نشد، به همین خاطر باید تعداد نمایندگان این دوره، 20 نفر افزایش یابد.


** از تعداد کل نمایندگان مجلس 5 نفر از اقلیت‌های دینی هستند، از زرتشتیان و کلیمیان هرکدام یک نماینده، مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هرکدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت.


** نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عهده شورای نگهبان است که این نظارت استصوابی، عام و در تمامی مراحل ‌مربوط به انتخابات جاری خواهد بود.


** در آبان ماه سال جاری نمایندگان مجلس به اصلاح قوانین انتخاباتی پرداختند، قبل از اصلاح قوانین نمایندگان می‌بایست از کل آرا یک چهارم را به خود اختصاص می‌دادند اما با اصلاح قوانین برای دوره دهم مجلس تعداد آرا کاهش یافت. با این مصوبه، کاندیداهایی که حداقل 20 درصد آرای رأی‌دهندگان را کسب کنند، می‌توانند بر کرسی بهارستان تکیه بزنند بر این اساس، کسانی که تا خود را برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی دهمین دوره مجلس آماده می‌کنند، رای آوری آنها در مرحله اول انتخابات از 25 درصد به 20 درصد رسیده است.


** از بین نامزدهایی که یک‌پنجم آرا را به دست نیاورند، به تعداد دو برابر نمایندگان موردنیاز از میان کسانی که بیشترین آرا را در مرحله اول داشته باشند، می توانند در مرحله دوم شرکت کنند.

 
** نمایندگان مجلس وزارت کشور را موظف کردند تا نسبت به مدرن‌سازی شیوه‌های اخذ رأی و شمارش آرا به‌منظور دقت، سلامت و نظارت بهتر بر اصل شمارش و اعلام نتایج پس از تائید شورای نگهبان اقدام کند. به‌موجب این مصوبه در انتخابات الکترونیکی، ملاک اخذ رأی از رأی‌دهندگان، احراز عدم ثبت رأی در سامانه انتخاباتی پیش از مراجعه فرد به حوزه انتخابیه است و در این خصوص عدم درج مهر در شناسنامه ملاک نیست.


** نمایندگان در شیوه‌های نظارتی مصوب کردند که دست‌اندرکاران امور اجرائی و نظارتی انتخابات نمی‌توانند به نفع یا به ضرر نامزدها و جریان‌های سیاسی در انتخابات اعلام نظر کنند چرا که در غیر این صورت، از 20 میلیون تا 80 میلیون ریال جریمه می‌شوند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.