رونق صنعت شیلات در هرمزگان و محدودیت ذخایر آبزیان سبب شده تا در سالهای اخیر پرورش ماهی در قفس در دریا در محدوده جزایر و سواحل هرمزگان در آبهای خلیج فارس آغاز شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس؛ گونه ها ی ارزشمندی از ماهیان نظیر هامور ،شانک ، شوریده ، حلوا سفید و راشگو در سواحل استانهرمزگان بطور طبیعی زیست می کنند که قابلیت تکثیر و پرورش بصورت انبوه در قفس را دارند.

پرورش ماهی در قفس بعنوان یکی از روش های نوین تولید و تکثیر شناخته می شود که مطالعه توسعه ای آن از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ توسط یک شرکت نروژی و با کمک کارشناسان سازمان شیلات ایران انجام شد.

جلیلی یکی از پرورش دهندگان ماهی در قفس در محدوده آبهای بندرآفتاب شهرستان بندرلنگه می گوید: پرورش ۵۰۰ تن ماهی در قفس را از ۷ ماه پیش آغاز کردیم و اکنون بچه ماهی های نژاد"سی بس"آسیایی بالای یک کیلوگرم وزن دارند.

وی افزود : کار صید ماهی ها آغاز شده و علاوه بر توزیع در بازارهای داخلی توانایی صادرات به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و اروپا نیز وجود دارد.

این پرورش دهنده ماهی با اشاره به بروکراسی های اداری و ناهماهنگی بین دستگاههای مختلف گفت: این موضوع سبب شده که در بسیاری از موارد نتوانیم زمانبندی عملیات اجرایی را براساس برنامه ریزی های ازپیش تعیین شده انجام دهیم.

جلیلی افزود: دستگاهای مختلفی مجوزهای مربوط به پرورش ماهی درقفس راصادر می کنند و کارشناسان ادارات روزانه بازدیدهای فراوانی از سایت انجام می دهند که وقت زیادی را در چرخه تولید می گیرد.

خانم خزاعلی یکی دیگر از پرورش دهندگان ماهی در قفس در محدوده آبهای بندرچارک شهرستان بندرلنگه هم می گوید: سرمایه گذاری شرکتش در این حوزه ۹۷ میلیارد تومان بوده که برای صید حداقل ۳۰۰ تن ماهی درقفس در سال برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد مطالعات و کارهای زیر بنایی با شرکت نروژی اظهار داشت: نخستین بارج غذادهی در خلیج فارس را وارد کشور کرده است.

خزاعلی ، اجرای طرحهای پرورش ماهی در قفس با انجام مطالعات علمی را باعث افزایش بهره وری ، کاهش ریسک سرمایه گذاری ، اشتغالزایی و افزایش درآمد پرورش دهندگان ماهی درقفس دانست.

مدیرکل شیلات استان هرمزگان می گوید: با توجه به مطالعات انجام شده و وجود پتانسیل برای تولید۹۰ هزار تن ماهی در قفس درآبهای استان باهدف توسعه صنعت آبزی پروی در کشور در این بخش تاکنون ۱۱ فقره موافقت با ظرفیت ۲۲ هزار تن برای سرمایه گذاران بخش خصوصی صادر شده و ۸ هزار تن در حال صدور مجوز است.

محبی افزود : ۳ موافقت تکثیر بچه ماهی به ظرفیت ۳۵ میلیون در قشم و پارسیان صادر شده که در حال احداث و تولید است.

وی همچنین گفت : تلاش می شود تا زمینه جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی در استان هرمزگان فراهم شود.

استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی و بیش از ۲۹ هزار صیاد ۳۶ و نیم درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است.

صیادان هرمزگانی بیش از ۲۰ درصد از شمار صیادان کشور را تشکیل می دهند و با حدود ۴ هزارو ۵۰۰ لنج ، کشتی و قایق در آبهای خلیج فارس و دریای عمان از طریق صید انواع آبزیان امرار معاش می کنند.

اطلاعات جامعه صیادی هرمزگان ، میزان تقاضای بازار، کاهش، تقویت و ضرورت حفظ ذخایر آبزیان دریایی بیش از پیش بر اهمیت تولید آبزیان به روشهای نوین بویژه پرورش ماهی درقفس افزوده است.

بنابراین با وجود هزارو ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی هرمزگان در آبهای خلیج فارس و دریای عمان، نگاه ویژه مسئولان برای توسعه ، تسهیل و ترغیب سرمایه گذاری در این بخش را می طلبد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.