کنفرانس رونمایی از قراردادهای نفتی ایران به پایان رسید. سوالی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که شرکت‌های آمریکایی چه جایگاهی در این کنفرانس و مذاکرات جانبی داشته‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قراردادهای نفتی حالا چند روزی است که در میان اخبار جای خود را پیدا کرده است. قراردادهایی که پیش از این، صحبت‌های بسیاری در مورد آن بود و بسیاری از کارشناسان در انتظار رونمایی از آن بودند.

در این میان، تاکنون نکات بسیاری در مورد این قراردادها مطرح شده که برخی با موافقت و برخی دیگر با مخالفت کارشناسان روبرو بوده است. وزیر نفت یکی از مهم‌ترین نکات این قراردادها را مطرح کرد که همان استفاده از توان داخلی‌ها برای شرکت‌هایی است که قصد سرمایه‌گذاری دارند. در عین حال این مساله نیز از سوی او عنوان شده بود که اگر با سرمایه‌‌هایی که قصد ورود به ایران را دارند، نتیجه‌ای در حوزه نفت حاصل شود، 60 درصد بقیه کار به عهده بخش خصوصی داخل خواهد بود.

با این حال، سوالی که در این میان مطرح می‌شود، جایگاه‌ شرکت‌های آمریکایی است. چرا که تاکنون چند بار نکاتی در این رابطه مطرح شده است که نشان از وجود شروطی برای آمدن این شرکت‌ها دارد. بیژن زنگنه در این رابطه نکاتی را بیان کرده است که حاکی از تایید مشروط بودن این قراردادها دارد. 

وی در این رابطه عنوان کرده است که « شرکت‌های آمریکایی اگر با ما قرارداد ببندند تا زمانی که میدان را به تولید نرسانند هیچ بازپرداختی به آنها داده نمی‌شود، حتی اگر تولید شروع و به هر دلیل قطع شود باز پرداخت‌ها به این شرکت‌ها متوقف می‌شود، چون طبق قرارداد هیچ منبع دیگری برای باز پرداخت پول شرکت‌ها جز تولید نفت و گاز دیده نشده است؛ اگر کار توسعه متوقف شود آنها ضرر می‌کنند نه ما.»

صحبت‌های زنگنه از این منظر است که آمریکا پیش از این با واسطه یا بی‌واسطه مداخله‌گری‌های بسیاری در حوزه نفت ایران کرده است. شاید بارزترین آن، همین کنفرانس تهران و رونمایی از قراردادهای جدید نفتی باشد که بیش از دو سال به تاخیر افتاد و در نهایت مشخص شد که تلاش آمریکا برای کارشکنی، سبب این تاخیر شده است.

در این میان اما، صحبت‌هایی نیز از قول مدیرعامل شرکت نفت در این رابطه مطرح شده که در حین وجود محدودیت‌های مطرح شده از سوی وزیر، نشان از استقبال ایران از این شرکت‌ها دارد.

رکن‌الدین جوادی در این رابطه عنوان کرده است که دولت هیچ محدودیت را برای حضور شرکت‌های آمریکایی در قالب قراردادهای جدید قائل نیست و این شرکت‌ها نیز مانند دیگر متقاضیان، می‌توانند برای سرمایه‌گذاری و حضور در پروژه‌های ایران، وارد مذاکره شوند.

در این میان اما برخی خبرها نشان از آن داشت که شرکت‌های آمریکایی برای حضور در کنفرانس تهران نیامده بودند. آن‌طور که سیدمهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی کمی قبل مطرح کرده بود، «برخلاف شرکت‌های نفتی که از آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیا و اروپا و حتی استرالیا به تهران آمده‌اند، اما شرکت‌های نفتی آمریکایی در این کنفرانس حضور نیافته‌اند. » 

این مساله بدان معناست که هنوز جرقه مشخصی برای برقراری یک رابطه نفتی میان ایران و آمریکا شکل نگرفته است. هرچند که در آن صورت هم، شروطی از سوی مقامات ایرانی در این رابطه وجود دارد که تنها بر اساس آن، یک رابطه نفتی می‌تواند شکل گیرد.


منبع:اقتصاد نیوز
انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.