مخترع جوان آملی دستگاه کود پاش برای مزارع شاليزاری و باتلاقی را اختراع کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مخترع جوان آملی گفت: دستگاه كودپاش برای مزارع شاليزاری و باتلاقی به کار می‌رود که هدف از ساخت این دستگاه جلوگيری از آسيب‌های جسمی و حركتی كشاورزان است.

عليرضا زارع كلاكی متولد روستای كلاكسر آمل است که سال 92 در رشته مهندسی مكانيک، گرایش طراحی كاربردی از دانشگاه علم و صنعت فارغ التحصيل شد.

این نخبه بسيجی كه 18 اختراع به همراه چندين مقاله داخلی و بين المللی از وی به ثبت بين‌المللی رسيده است 22 اختراع ديگر هم در حال ثبت دارد.

دستگاه كود‌پاش همراه با چهار طرح شلنگ هوشمند و توقف هواپيما با نيروی مغناطيسی از آخرین اختراعات وی می‌باشد که به‌عنوان تنها نماینده شهرستان آمل از پایگاه بسیج شهدای کلاکسر با ثبت پنج اختراع در چهارمین جشنواره اختراعات و ابتکارات بسيجيان استان مازندران شركت كرد.

این مخترع جوان آملی با اشاره به كاركرد اختراعش دستگاه كودپاش، گفت: دستگاه كودپاش برای مزارع شاليزاری و باتلاقی به کار می‌رود و با توجه به مشكلات كشاورزان در زمين‌های كشاورزی آبی كه امكان عبور و مرور تجهيزات و دستگاه‌های سنگين وجود ندارد این دستگاه قابل استفاده است.

عليرضا زارع كلاكی افزود: ‌زمين‌های آبی و باتلاقی به دليل سست بودن خاک و همچنين ظرافت كاشت شالی، تحمل عبور تجهيزات سنگين وزن را ندارند و اين دستگاه با قرارگيری در پشت كشاورز مانند سم‌ پاش می‌تواند بدون آسيب رساندن به شالی و خاک، كودها را به فاصله چهار متر پرتاب كند.

وی، از نوع طراحی این دستگاه گفت و تصریح کرد: دستگاه به گونه ‌ای طراحی شد كه دبی جرمی كودها توسط دريچه ‌ای قابل كنترل می‌باشد و همچنين با قرار دادن گيربكس، سرعت حركت پره‌های گريز از مركز چند برابر سرعت در چرخش است.

مخترع آملی به قابليت موتوری شدن دستگاه کودپاش اشاره کرد و افزود: این دستگاه قابليت موتوری شدن را دارد به گونه‌ايی كه كشاورز می‌تواند با روشن كردن موتور كودپاش اهرم چرخاننده را رها کند و دستگاه با نيروی موتور پاشش را انجام دهد.

وی هدف از ساخت این دستگاه را جلوگيری از آسيب‌های جسمی و حركتی كشاورزان عنوان كرد و یادآور شد: به مرور زمان اين آسيب‌ها موجب از كارافتادگی، عدم تمايل كشاورزان به امر توليد و در نهايت كند شدن چرخه توليد محصولات كشاورزی می‌شود که اين دستگاه مشكلات مذكور را رفع می‌ کند و آسانی فعاليت كشاورزی را برای كشاورزان در پی دارد.

علیرضا زارع به ديگر قابليت‌های دستگاه کودپاش اشاره كرد و گفت: از قابليت‌های دیگر این دستگاه یكنواختی پاشش كود، سرعت بالای پاشش تا سه برابر نسبت به روش دستی و سنتی، تنظيم ميزان پاشش و قابليت موتوری شدن دستگاه است.

وی از برنامه خود برای آینده گفت و یادآور شد: برنامه بعدی من ايجاد شركت دانش بنيان برای اجرای طرح‌های مخترعین و كار آفرينی برای جوانان شهر آمل است.

زارع با بیان این‌که به دنبال شکست پیاپی پیروزی است و در کارها نباید ناامید شد، خاطرنشان کرد: اول خودتان را باور داشته باشيد و هيچ گاه نگوييد ما نمی‌توانيم؛ باید همه به يكديگر بها دهیم و پشتيبان هم باشیم و مهم‌تر این‌که كار برای رضای خدا باشد.


انتهای پیام/گ

برچسب ها: ساری ، دستگاه ، نخبه ، آملی ، اختراع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۵
افرین بچه محل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
سلام . دستگاه خیلی خوبیه.