عضو هیأت مدیره عمران و بهسازی شهری ایران شهرها نیروی محرکه رشد اقتصادی و تأمین‌کننده اشتغال هستند اما رشد سریع آنها و گسترش وسایل نقلیه و محله‌های پرادحام و فقیرنشین موجب نابسامانی‌های اقتصاد شهری و محدودیت امکانات خواهد شد.

گسترش شهرها موجب نابسامانی اقتصادی شهری می‌شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید روستا عضو هیأت مدیره عمران و بهسازی شهری ایران در سومین نشست کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت‌های نابسامان شهری با بیان اینکه شهرها نیروی محرکه رشد اقتصادی، تأمین‌کننده اشتغال و خدمات مختلف بوده گفت: امروزه شهرها شاهد رشد سریع، گسترش وسایل نقلیه موتوری و افزایش محله‌های پرازدحام فقیرنشین هستند که خود می‌تواند تهدیدی برای بهداشت، محیط زیست و منابع اکولوژیکی به شمار رفته و نابسامانی‌های فوق اقتصاد شهری را به مخاطره انداخته و امکانات زندگی شهری را محدود می‌سازد.

روستا با بیان اینکه منطقه آسیا- اقیانوسیه شاهد تغییرات بنیادی در ابعاد مختلف است گفت: روند شهرنشینی در این منطقه نسبت به سایر مناطق جهان با سرعت بیشتری در حال رخ دادن است.

وی تصریح کرد: از ویژگی‌های عمده این منطقه حضور 11 مگاشهر با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر در منطقه آسیا و زندگی 43 درصد شهرنشینان این منطقه در سکونت‌گاه‌های نابسامان است و همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 میلادی جمعیت ساکنان مناطق نابسامان شهری در جهان به 1.4 میلیارد نفر برسد که نیمی از جمعیت در منطقه آسیا- اقیانوسیه خواهند بود.

روستا ادامه داد: با توجه به مسائل این منطقه ضروری است سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان برای دستیابی به راهبردهایی کارآمد، هماهنگ و یکپارچه در مواجه با مسائل موجود توجه جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه هدف برنامه‌های توسعه شهری منطقه آسیا- اقیانوسیه می‌بایست بر توسعه پایدار با تأکید بر تقویت بنیان شهرهای جدید فشرده با رویکرد توسعه درونی باشد گفت: تحقق این امر این امکان را برای شهرهای بزرگ و کوچک در آسیا- اقیانوسیه فراهم می‌کند تا خود را به بهره‌وری اقتصادی، سیستم‌های پایدار شهری سازگار با محیط زیست و سیستم‌های جامع اجتماعی برسانند.

وی ادامه داد: هر چند منطقه آسیا- اقیانوسیه با رشد اقتصادی در چند دهه گذشته نشان داده که در کاهش فقر موفق بوده اما این رشد الزاما بهبود کیفیت زندگی برای همگان را تضمین نکرده است.

روستا در پایان هدف برگزاری این نشست را بررسی چالش‌های شهرنشینی، تأمین مسکن، مدیریت سکونت‌گاه‌ها، اهداف توسعه پایدار، فقر شهری و توسعه سکونت‌گاه‌های نابسامان شهری دانست.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار