نعمت‌زاده در خصوص پروژه‌های شرکت‌های خودروسازی گفت: ما برنامه‌ریزی کردیم در کمتر از 10 سال به تولید 3 میلیون خودرو برسیم که یک سوم اینها در آینده قرار است در صادرات قرار بگیرند که در این حوزه به دنبال شرکای معتبر هستیم.

برنامه‌ریزی 10 ساله برای رسیدن به تولید 3 میلیون خودروبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری هیأت تجاری ایران و  ایتالیا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران  در خصوص جزئیات سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و شفافیت آنها گفت: پروژه‌های مهمی در زیرساخت داریم که اولویت در جاده‌ها و زیرسخت‌های فعلی کشور است.

وی در همین راستا گفت: پروژه‌های زیادی توسط وزارت راه بالغ بر 15 میلیارد دلار مشخص شده است.

وی از توافق با شرکت روسی در خصوص پروژه‌های ریلی خبر داد و در ادامه افزود: احداث چندین فرودگاه را همراه با شرکت‌های فرانسوی به توافق رسیده‌ایم که شرکت‌های ایتالیایی نیز می‌توانند در این حوزه شرکت داشته باشند.

نعمت‌زاده در خصوص ساخت بنادر نیز افزود: ساخت بنادر در خلیج‌فارس و دریای عمان توسط دو شرکت بزرگ در حال طراحی است.

وی همچنین از متن قراردادهای نفت و گاز نیز خبر داد و گفت: از ایتالیا حدود 20 شرکت در این کنفرانس شرکت کردند.

وی در خصوص بانک‌ها نیز افزود: بدون ارتباطات بانکی نمی‌توان اقتصاد کشور را توسعه داد و بانک‌های داخلی همچنین بانک مرکزی در حال مذاکره با بانک‌های اروپایی هستند.

وی در ادامه گفت: ما امیدواریم بعد از لغو تحریم‌ها بانک‌ها بتوانند به توافق برسند و بانک مرکزی نیز به صورت جدی روابط را دنبال می‌کند.

** تبدیل ایران به 8 خودروساز برتر دنیا

وزیر اقتصاد ایتالیا در پاسخ به سوال خبرنگار ایران، مبنی بر اینکه با توجه به بازار جذاب خودرو در ایران شما دقیقا چه برنامه‌‌ای برای اینکه ایران را به هشت قدرت خودروساز تبدیل کنید دارید، گفت: ما در این مأموریت تعداد قابل توجهی شرکت ایتالیایی را آوردیم یعنی قطعات اتومبیل‌‎هایی را تهیه می‌کنیم که در ساخت خودرو به خدمت گرفته می‌شود زیرا ایتالیا در این حوزه قدرتمند است.

وی در همین راستا افزود: حوزه قطعات خودرو عمدتا با تجارت رابطه کمتری دارد و وقتی رابطه با تولیدکنندگان مثبت باشد آنها هم برای مشارکت بیشتر اقدام می‌کنند.

** سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلاری زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای

وزیر صنعت معدن و تجارت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایتالیایی مبنی بر اینکه آیا اجرای این زیرساخت‌ها شروع شده است یا خیر گفت: وزارت راه ایران از یک ماه پیش از سرمایه‌گذاران و پیمانکاران در این بخش دعوت به عمل آورد.

وی در ادامه گفت: کل ترافیک و حمل و نقل و راه‌های جاده‌ای و بنادر راه‌آهن 15 میلیارد دلار مطرح شد که بعضی از این پروژه‌ها شروع شده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های راه‌آهن در اولویت است گفت: برقی کردن خط تهران به شمال ایران و افزایش ظرفیت آن توسط شرکت روسی توافق شد.

** برنامه‌ریزی 10 ساله برای رسیدن به تولید 3 میلیون خودرو

نعمت‌زاده در خصوص پروژه‌های شرکت‌های خودروسازی گفت: ما برنامه‌ریزی کردیم در کمتر از 10 سال به تولید 3 میلیون خودرو برسیم که یک سوم اینها در آینده قرار است در صادرات قرار بگیرند که در این حوزه به دنبال شرکای معتبر هستیم.

وی در همین راستا افزود: علاقمندیم قطعه‌سازان ایتالیایی برای خودروهای داخلی و صادراتی قطعه بسازند .

وی در خصوص مذاکره با سیات نیز افزود: مذاکراتی را در چند ماه اخیر با این شرکت داشته‌ایم که این شرکت آمادگی خود را در این حوزه اعلام کرده است ما نیز برای خودروهای سنگین و سبک آمادگی خود را اعلام کردیم.

** سرمایه‌گذاران خارجی 6 سال معاف از مالیات بر درآمد هستند

نعمت‌زاده در خصوص نقش دولت در سرمایه‌گذاری‌های خارجی افزود: دولت برای سرمایه‌گذاران خارجی تا شش سال معافیت از مالیات بر درآمد را در دستور کار قرار داده است همچنین اگر این سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کنند تا 20 سال معافیت شامل آنها خواهد شد.

وزیر صنعت اعلام کرد: زمینه همکاری در کلیه بخش‌ها و زیرساخت‌‌های اقتصادی در کشور فراهم است.

وی در ادامه افزود: اگر شرکت‌های خارجی در ایران شرکتی را به ثبت برسانند می‌توانند مالک زمین هم باشند زیرا متعلق به ایران هستند.

وی از تشویق دولت در این حوزه خبر داد و گفت: ما می‌توانیم به صورت مشترک کارها را توسعه دهیم زیرا در ایران اولویت بر مذاکرات مشترک است.

وی با اشاره به اینکه ایران از اقتصادهای بزرگ جهان است گفت: ما بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هستیم که از WTO خارج هستیم و در حال حاضر در حال مذاکره با WTO هستیم و امیدواریم در آینده برای توافقات گمرکی و تجاری با  EUنیز به توافق برسیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار