در شرایطی که گفته می شد فولکس واگن آلمان شریک جدید ایران‌خودروست، گویا اتفاقاتی که برای این غول خودروسازی جهان رخ داده سبب شده از فیات ایتالیا به عنوان مهمان جدید صنعت خودرو کشور و شریک چهارم ایران خودرو نامبرده شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش قیمت دلار طی هفته های اخیر در حالی خیلی ها را متعجب کرده که این موضوع اثر خود را بر بازار خودرو نیز گذاشته و سبب بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی شده است.

آن طور که فعالان بازار عنوان می کنند، قیمت خودروهای وارداتی بین نیم تا یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده و دلیل این اتفاق، افزایش قیمت دلار است. به گفته فعالان بازار، در بین خودروهای وارداتی، هیوندایی النترا افزایش قیمتی 500 هزار تومانی را تجربه کرده و هم اکنون 114 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. همچنین، اسپورتیج نیز که یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر 151 میلیون تومان به فروش می رسد. سراتو نیز با توجه افزایش قیمت نیم میلیون تومانی اش، 115 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می شود و اپتیما هم که یک میلیون گران شده، در حال حاضر 151 میلیون و 100 هزار تومان به فروش می رود.

حبس خودروهای تسهیلاتی
هرچند قرار بود تحویل خودروهای پیش فروش شده در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی، از هفته گذشته آغاز شود، اما به دلیل ناهماهنگی میان خودروسازان و بانک ها و همچنین گروکشی خودروسازها، این اتفاق رخ نداد تا مشتریان همچنان در انتظار بماند. خودروسازان هفته گذشته حتی با صدرو بخشنامه ای، به نمایندگی های خود اعلام کردند که حق تحویل خودروهای تسهیلاتی را تا زمان تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی ندارند.

بهانه خودروسازان برای تحویل ندادن خودروها، تامین نشدن اعتبار مربوط به تسهیلات 25 میلیون تومانی بود که البته اوخر هفته گذشته رفع شد و حالا آنها دیگر دلیلی برای نگه داشتن خودروهای خود در پارکینگ هایشان ندارند. بنابر اعلام بانک مرکزی، بخشی از اعتبار موردنظر را ربه حساب بانک های عامل واریز و این بانک ها نیز ظاهرا این پول را در اختیار خودروسازان گذاشته اند. با این حال خودروسازان هنوز محصولات ثبت نامی را تحویل مشتریان نداده و گفته می شود از اواسط این هفته، مشتریان می توانند خودروهای ثبت نامی خود را دریافت کنند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان دلیل عدم تحویل خودروهای تسهییلاتی می تواند این باشد که خودروسازان این خودروها را به نوعی گرو نگه داشته اند تا از دریافت اعتبار مربوط به تسهیلات 25 میلیون تومانی،مطمئن شوند.

به عبارت بهتر، خوردوسازان با خود می گویند اگر خودروها را در این شرایط تحویل دهند، شاید بانک ها به این زودی ها اعتبار موردنظر را به حساب شان واریز نکنند، در حالی که وقتی خودروها تحویل نشوند، سیستم بانکی تحت فشار دولت مجبور به پرداخت اعتبار در نظر گرفته شده خواهد بود. هرچه هست خودروسازان به نوعی محصولات پیش فروش شده را گرو گرفته اند و باید منتظر ماند و دید در نهایت چه زمانی اقدام به تحویل آنها خواهند کرد. در طرح فروش تسهیلاتی، 110 هزار خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی پیش فروش شد و این در حالی بود که خودروسازان تاکید کردند محصولات ثبت نامی را بین یک هفته تا یک ماه تحویل خواهند داد.

فیات به جای فولکس در ایران خودرو
اما در روزهایی که فولکس واگن آلمان همچنان درگیر رسوایی تقلب اخیر خود در اعلام میزان آلایندگی خودروهایش است، فیات ایتالیا از فرصت استفاده کرده و قصد دارد تا باب مذاکراتی جدی را با بزرگترین خودروساز ایران برای همکاری مشترک، باز کند.

آن طور که رئیس اتاق ایران و ایتالیا هفته گذشته اعلام کرد، مقامات عالی رتبه ایتالیایی با جمعی از قطعه‌سازان و مدیران شرکت فیات دوشنبه این هفته به کیلومتر 14 جاده مخصوص می آیند تا با مسوولان ایران خودرو به گفت و گو بنشینند. همچنین قرار است 41 قطعه‌ساز مرتبط با فیات نیز از واحدهای تولیدی قطعه و خودروسازی کشور بازدید کنند و این اتفاقات نشان از رخ دادن اتفاقاتی میان ایران خودرو و خودروساز ایتالیایی دارد.

حضور مسوولان فیات در ایران در شرایطی است که پیش تر از فولکس واگن آلمان به عنوان شریک جدید خودروسازی ایران نام برده می شد، اما با توجه اتفاقات ناخوشایندی که بر اثر رسوایی ناشی از تقلب این شرکت رخ داد، به نظر می رسد خودروساز آلمانی فعلا برنامه ای برای امدن به جاده مخصوص ندارد.

تعیین قیمت تندر هاچ بک
هفته گذشته اما پارس خودرو بالاخره قیمت محصول جدید خود رنو ساندرو یا همان تندر-90 هاچ بک را مشخص کرد.
بر این اساس، ساندرو در مدل اتومات قیمتی برابر با 47 میلیون تومان خواهد داشت و قیمت مدل دنده ای آن نیز 42 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.این محصول به نوعی مدل هاچ بک تندر-90 به شمار می رود و از ظاهر زیباتری برخوردار است. ساندرو قرار بود به فاصله کوتاهی پس از عرضه تندر-90، روانه بازار کشور شود، اما مجموعه اتفاقاتی که رخ داد، حضور آن را به تاخیر انداخت تا این محصول با چند برابر قیمت آن زمان خود به دست ایرانی ها برسد.

قطب سوم خودروسازی ایران با تویوتا و نیسان؟
وعده جدید اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد از راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی، دیگر خبر هفته گذشته صنعت خودرو کشور بود که طی آن مشخص شد قطب جدید فعلا تاسیس نخواهد شد.

آن طور که ترکان اعلام کرد، قطب سوم خودروسازی پس از لغو تحریم ها مورد پیگیری قرار می گیرد و در این مورد با خودروسازان مشهور دنیا مذاکره انجام خواهد شد. به گفته وی، در حال حاضر که فضای بین المللی بهتر شده و تحریم ها نیز لغو خواهند شد، انتخاب های بهتری پیش رو بوده و بنابراین تاسیس قطب سوم به پس از کنار رفتن تحریم ها موکول شده است.

گفته های ترکان در شرایطی است که قطب سوم پیش تر و در دولت قبل نیز قرار بود تاسیس شود، اما این اتفاق رخ نداد و دولت جدید آن را بر عهده گرفت. گفته می شود گزینه اول دولت برای قطب سوم خودروسازی کشور، شرکت های ژاپنی هستند و حتی در این مورد مذاکراتی محدود نیز با نیسان و تویوتا انجام شده است.

منبع: اقتصادنیوز
برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/


برچسب ها: فیات ، فولکس واگن ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار