معاون آموزش متوسطه گفت: ارزیابی در آموزش عین آموزش است و بدون آن تحقق پیدا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  ، زرافشان معاون آموزش متوسطه در دومین گردهمایی روسای ادارات ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش گفت: از لحاظ فرهنگی ارزیابی یکی از الزامات است، هرچند که در این ارزیابی با آسیب‌هایی مواجه هستیم ولی لازم است به طور کامل بررسی‌های لازم صورت گیرد.
 
معاون آموزش متوسطه در ادامه گفت: هرچند که عملکرد همکاران در حد فوق مطلوب است ولی به هر حال نقص‌هایی نیز وجود دارد و شاید دلیل بر این باشد که ارزیابی به درستی صورت نگرفته است.
 
وی افزود: لازم است در ارزیابی‌ها و گزارش‌ها به آنچه که برای رشد عملکرد مناسب است، دقت بیشتری داشته باشیم.

زرافشان بیان کرد: این گردهمایی برای ارزیابی بسیار مهم است. چراکه ارزیابی در حوزه آموزش و پرورش عین آموزش است که آموزش بدون آن تحقق پیدا نمی‌کند و همچنین ارزیابی را جزئی از آموزش دانست و همچنین گفت : ارزیابی مطلوب می‌تواند کیفیت را در دستگاه ارتقا دهد.

معاون آموزش متوسطه  بیان کرد: حوزه معاونت در شرح وظایفی که از وزارتخانه‌ها دارد نقشی در ارتقا دارد این پروژه با توجه به سیاست ارتقاء مدیریت و سیاست مدیریت همراه با برنامه که تاکیدات مقامات وزارت است برای بازگشایی با شکوه‌تر مدارس می‌باشد.

وی افزود: چنانچه بتوانیم کاری کنیم که برنامه‌های آموزش و پرورش دچار تاخیر نشود مبلغ 7 میلیارد بودجه آموزش و پرورش را ذخیره کرده‌ایم لذا پروژه مهر مدیریت همراه با برنامه است.

زرافشان تصریح کرد: این پرورژه تاثیر عمیقی در سیاست های توسعه مشارکت دارد که همان توسعه مشارکت همه دستگاه‌ها که در سطح ستاد و به صورت کلی است .

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند همه دستگاه ها باید از آموزش و پرورش حمایت کنند تا بتوانند وظایف خود را انجام دهد و پروژه مهر تبلور این سخنان می‌باشد.

معاون آموزش متوسطه در ادامه گفت: اگر به چالشهایی که در این پروژه است توجه شود اهمیت مشارکت نیز بیشتر مشخص می‌شود .

زرافشان در ادامه عنوان کرد: عدم ردیف بودجه برای تعمیرات از مشکلاتی است که باید با تدبیری ردیف بودجه برای تعمیرات داشته باشیم. 

معاون آموزش متوسطه افزود: همکاران ما بدون مشارکت منابع انسانی نمی‌توانند مسیر خود را پیش ببرند. 

وی خاطر نشان کرد: استانها تلاش‌هایی در خصوص تغییر 10 امتیاز کردند و مشاهده شد یک استان بین ده تا 17 امتیاز رشد کرده و به لحاظ کیفی هم کارهایی صورت گرفته است. که با چالشهایی نیز مواجه هستیم. 

وی در ادامه بیان کرد: تغییرات مکرر در حوزه نیروی انسانی یکی از این چالش‌هاست به طور مثال جایگزینی معلمانی پس از شروع سال تحصیلی .

وی گفت: بحث تربیتی ،تربیت بدنی ، بهداشت، سامانه های جدید وزارتخانه‌را مورد بررسی و اضافه کردن قرار دادیم تا شفاف سازی برای نظارت بر مدارس را داشته باشیم. 

 چالش دیگر عامل انسانی در ارزیابی است
وی افزود:در هفته آخر شهریور بیش از 160 نفر از افراد در قالب تیم‌هایی اعزام می‌کنیم که 3 تا 6 نفر هستند که بتوانند استان‌ را مورد ارزیابی قرار دهند و طبیعی است که چون عامل انسانی در این قسمت دخالت دارد و اظهارات و سطوح افراد متفاوت است بر روی ارزیابی پایانی تاثیراتی داشته باشد. 

وی تصریح کرد: ما به غیر از بحث اعتبارات و ارزیابی پایانی درباره شاخص‌های تعریف شده ممکن است ضریب ‌هایی بر روی عملکرد بعضی از آنها اعمال کنیم .

زرافشان افزود: چالش ایستگاه نوروزی از دیگر چالشهاست که مدارس فقط تا 15 شهریور می‌توانند مهمان بپذیرند اما گاهی اوقات این مدت زمان طولانی می‌شود و آسیب های جدی به کلاس‌ها وارد می شود. 

وی افزود: سازمان نوسازی نیز در این زمینه مشارکت خوبی داشته است که بحث توزیع متوازن بحثی جدی است و به علت عدم آشنایی با مقررات منجر به آن می‌شود که تحت عنوان توزیع متوازن است را عملیاتی کنیم. 

زرافشان با اشاره به قانون توزیع متوازن در ماده‌های 96 تا 100 قوانین آئین نامه‌ هدایت تحصیلی 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات را معرفی کرد که موارد استعداد و علاقه به دانش‌آموز و موارد نیاز و امکانات به سیاست‌های نظام باز می‌گردد.

معاون آموزش متوسطه  افزود:  از هر دو نفر رشته تجربی یک نفر قبول شده ولی در رشته‌ریاضی چه کسانی که ثبت نام کرده باشند و چه کسانی که ثبت نام نکرده باشند می‌توانند بر اساس سوابق تحصیلی ثبت نام کنند. 

زرافشان با اشاره به اینکه انتخاب رشته حق دانش‌آموز است از آن طرف در استانی که 8 درصد پوشش رشته ریاضی است برخی معلمان بیکار می‌مانند و ما مجبوریم از حق‌التدریس و از نیروهای انسانی دیگر کمک بگیریم که نتیجه به هم خوردن ترکیب نیروی انسانی را به دنبال دارد. 

وی افزود: سهم استانها باید برای توزیع متوازن تعیین گردد و توسعه متوازن بسیار مسئله مهمی است، این توسعه تا حدی به عملکرد مثبت این وظایف کمک می‌کند. 

معاون آموزش متوسطه عدم نظارت و یکپارچه نبودن نظارت را از دیگر مشکلات خواند که در برخی استان‌ها نظارت و شرح مشکلات به درستی صورت نمی‌گیرد و شاهد گزارشات تخلف هستیم که در این محدوده صورت می‌گیرد. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار