شاید تصور کنید که بالا بودن قندخون ناشتا در هر شرایطی به معنی ابتلا به دیابت می باشد، اما این واقعیت ندارد و بالا بودن قندخون ناشتا می تواند دلایل دیگری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، به دلایل مختلفی امکان دارد که فرد در زمان بیدار شدن از خواب شبانه احساس کند که قندخونش بالاتر از حد نرمال و طبیعی می باشد و اندازه گیری قندخون نیز این امر رانشان دهد.البته هر بالا بودن قندخون ناشتا نشانه وجود دیابت نمی باشد.  چون که دیابت به معنی بالا بودن همیشگی قندخون ناشتا از مقادیر طبیعی آن تعریف می شود.

دلایل بالا بودن قندخون ناشتا
پزشکان معتقدند که بالارفتن قندخون در بعضی از افراد سالم می تواند بسیار طبیعی و ناشی از یکی از عوامل سه گانه زیر باشد. همچنین پزشکان این بالا بودن قندخون را ناشی از بروز دیابت نمی دانند.

1. نوسان های هورمونی
در واقع میزان حداکثر ترشح هورمون ها در بدن از ساعت 12 شب تا 6 صبح می باشد و بخصوص در بین هورمونها میزان حداکثر ترشح هورمون های رشد و کورتیزول بین ساعت 3 تا 6 صبح بالا می باشد. بنابراین اگر میزان ترشح شبانه هورمون های رشد و کورتیزول در بدن فردی بالا باشند، به دلیل اختلالی که این دو هورمون بر هورمون انسولین ایجاد مبی کنند.، باعث می شوند تا میزان قندخون ناشتا در حالت غیر طبیعی اندازه گیری شود. در زمان هایی که علت مشکل تنظیم قندخون به دلیل مشکلات هورمونی باشد، راه درمان را پزشک می تواند به شما نشان دهد. پس در این مواقع هیچگاه اقدام به خود درمانی نکنید.

2. در اثر گرسنگی های شدید شبانه
برخی یافته ها نشان می دهند که اگر فردی، آخرین وعده غذایی روزانه خود یعنی شام را حذف نماید و یا این وعده را محدود استفاده نماید، امکان این که روز بعد دچار نوسانات قندخون شود بیشتر خواهد بود. یکی از راه های شناسایی این حالت که با نوسان قند خون ناشتا همراه است، می توان به سردرد صبحگاهی و در زمانی که فرد از خواب بر می خیزد اشاره کرد. در این مورد توصیه می شود که فرد مبتلا شب قبل یک وعده غذایی کامل استفاده نماید و یا این که حتما قبل از خواب مواد غذایی مغذی میل نماید.

3. اتمام انسولین
در برخی موارد حس خالی شدن بدن از انسولین ایجاد می شود. در این مورد که نشانه آن احساس خستگی شدید در هنگام بیدار شدن از خواب شبانه است، باید فرد مبتلا سریعا به پزشک برای درمان این حالتش مراجعه نماید.

در مجموع، در صورتی که شما یا یکی از بستگان و دوستان شما مبتلا به مشکل بالا بودن قندخون ناشتا می باشد، باید سریعا  علت مشکلش را کشف نمایید و سپس فرد مبتلا را برای درمان قطعی به پزشک معالجش برسانید.

سیمرغ
برچسب ها: قندخون ، دیابت ، بیماری ، درد ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جعفری.
۱۳:۰۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
من. قندم. ازمایش. ناشتا. ۱۰۳. بعد. گرفتم. تو. خونه. ۱۱۶. ایا. من. دیابت. دارم. بعد. ۱۱۰. بود. خیلم. استرس. دل. شوره. دارم.
Iran (Islamic Republic of)
پریماه
۱۱:۲۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام، من هیچ وقت مشکل بالا پایین رفتن قند خون نداشتم، ی مدت ب علت دیسکوپاتی از قرص های غضروف ساز مثل استئوفلکس استفاده میکنم، چند روز پیش ی آزمایش دادم قند ناشتام 105بوده آیا این قرص های غضروف ساز که گلوکزامین مین دارن میتونن قند خون رو افزایش بدن، میشه لطفا جواب بدید ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
آرمارا
۱۲:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام من ناشتا قندم 124 و شب 180 بود این چند وقته به دلیل فوت پدرم استرس زیادی کشیدم این اعداد نشانگر دیابت هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Turkey
فاطمه قربانی
۱۵:۳۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام من ۳۳ سالمه توبارداری دیابت گرفته بودم ۲سال پیش، بعداز زایمان خوب شدم ولی ۳ماه پیش آزمایش قند دادم ۱۲۰ بود یعنی دوباره دیابت گرفتم؟
Iran (Islamic Republic of)
اكبر
۲۳:۴۵ ۱۱ تير ۱۳۹۹
سلام هفت ماه پيش قند خون من جلو ناشتا ٢٣٢بود بعد خوردن ناشتا شد ٤٠٠ولي قرص قند درسه وعده غذائي استفاده كردم دكتر قرص قند را يك ماه قطع كرد بعد أز يك ماه حالا شده جلوناشتا ١١٥بعد ناشتا شده ١٥٦الان من بايد چكاركنم أيًا قند من نرمال هست يا دوباره بايد قرص استفاده كنم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حسن محمدی پور
۲۲:۲۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
من مشکل کلیه دارم الانم هم قندم ۱۳۱ چیکار کنم بالاست
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۱۱:۲۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
در رابطه سوالی که ۹۸/۵/۲۶من پرسیدم ایا من دیابت دارم وچه دارویی با مصرف کنم البته دخیره اهن من ۱۷ می باشد ممنون از پاسخ شما
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۱۰:۳۸ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام من کم کاری تیرویید وکبد چرب گرید دو که با ورزس به گرید ۱ رسید تیرویید هم تنطیم شده ولی قند ناشتا ۱۳۰ هست ایا قند نا شتا من میشه براثر کم کاری تیرویید باشه
Netherlands
نرگس
۱۲:۳۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام دختر من ۱۴ سال دارد و قند خون ناشتا اون ۱۱۳ هست و بعد از دوساعت از خوردن صبحانه کامل قند خونش ۸۵ شد و آزمایش hbalc هم ۴.۵ بود میشه بگید ایا دیابت داره یا نه
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۵:۴۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
سلام.من ۲۷ ساله هستم تست قندخون دادم قندم ۸۹ است اماتوادرارم قندنشون داده+۱ بوده.حامله هستم ۲۴ هفته.گفتم الان بایدچیکارکنم.لطفاراهنمایی کنین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
سلام من فردی ۳۶ ساله استم با وزنی ۹۰ کیلو قند خون من قبل از ناشتا بود ۱۲۲ دو ساعت بعد ناشتا شد ۲۶۴ و بعد از ظهر شد ۱۳۰ ایا دچار دیابت شده ام
Iran (Islamic Republic of)
دکتر فرزاد
۰۷:۳۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
البته این آزمایشات باید تکرار بشن همراه با هموگلوبین A1C.ولی اگه بر فرض همین آزمایشی که گفتین تکرار شد هم شما فعلا مبتلا به دیابت نشدین ولی ریسک ابتلا در شما خیلی بالاست.
به نظر من سریعا باید شیوه زندگیتون رو تغییر بدین و در مورد میتونین با یه فوق تخصص غدد و همچنین یه متخصص تغذیه خوب مشورت بگیرین چون در مورد شما تجویز از دوز حداقل متفورمین یا عدم تجویز دارو همچنان اختلاف نظر هست و هر دوتای اونها درسته.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۸:۱۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
سلام من 3 ماه باردار هستم قند خون ناشتام بین 92_98 ولی در طی روز قند خونم نرماله نمیدونم چرا فقط قند ناشتام بالاست ایا این ایجاد مشکل برام میکنه با توجه به اینکه باردار هستم .ممنون
Sweden
عارف ظفر
۱۵:۵۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
سلام من چهار ماه پیش اندازه قند ام کمتر از یک صد بود حا لا یکصدو شانزده است ایا ما دیابیت هستم ؟
Iran (Islamic Republic of)
دکتر فرزاد
۰۷:۳۳ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
خوشبختانه دیابت ندارین ولی متاسفانه در خطر بالای دیابت هستین.شما به اصطلاح فوتبالی کارت زرد گرفتین و باید احتیاط کنین.برای اینکار یه فوق تخصص غدد خوب میتونه شما رو راهنمایی کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
سلام و خسته نباشيد من باردار هستم وقند ناشتام ١٠٦بوده ماه هستم هستم ممنو ميشم اگه راهنمايي كنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
با سلام و خسته نباشيد خدمت دكتر بنده اقاي ٣٨ ساله هستم كه پنج ماه پيش كه خيلي استرس داشتم ازمايش قند خون دادم قند ناشتا م ١٨٠ بود كه ترسيدم طبق توصيه پزشك روزانه يه عدد قرص متفورمين خوردم و رژيم خيلي سخت گرفتم به طوري كه در عرض دو ماه حدودا ١٥ كيلو كم كردم و خيلي لاغر شدم الان مي خوام دوباره يه خورده وزن بگيرم در ضمن قند خون ناشتا م الان بعضي وقت ها حدودا ٩٠ و بعضي وقت ها تا ١٥٠ هم ميره خواهشا راهنمايي نماييد با تشكر
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۱۲:۵۱ ۱۰ تير ۱۳۹۶
سلام
من درشرایطی که استرس شدید در طی یک هفته داشتم و مشکلات هورمونی ک سبب جوش های بسیارزیاد درصورتم شده ازمایش خون دادم و قندناشتای من۲۴۵بود.البته من ورزش میکنم و فعالیت بدنی بالایی دارم و مصرف کربوهیدراتم کم هست.اما شدیدا میترسم به دیابت مبتلا شده باشم.طبق مطالب بالا ممکنه بخاطر تاثیرات هورمونی باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
باسلام
من در آذر سال گذشته تست قندناشتا دادم 99بود و مرداد امسال دوباره ازمایش دادم 116بود وخیلی نگران شدم .آیا من دیابتی شدم ؟لطفا راهنمایی کنید.باتشکرازمطالب مفیدتون
آخرین اخبار