یکی از نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه گفت آنکارا به دنبال تنش در روابط با مسکو نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «برهان کایاترک» یکی از نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گفت: ترکیه نمی خواهد در روابط با روسیه تنش ایجاد کند. ما نمی خواهیم هیچگونه تحریمی بر بازرگانی روسیه و ترکیه اعمال شود.

این مساله به دو طرف ضربه می زند. باید این مساله را درک کرد که دست یازیدن به مجازات های اقتصادی تنها به ضرر ترکیه نخواهد بود. ضررهایی که از این تدابیر ناشی می شود یکطرفه نخواهد بود بلکه هم روسیه و هم ترکیه از اینگونه تدابیر متضرر خواهند شد.

ما نمی خواهیم چنین اتفاقی بیافتد. با این همه هرچند که ما نمی خواهیم مجازات اقتصادی علیه ترکیه صورت گیرد ولی این به معنای آن نیست که هرچه را که روسیه به ما دیکته کند می پذیریم.
می توان حادثه ای را که رخ داده است به داوری ارجاع داد. به هر حال دلیلی برای اینکه ترکیه از روسیه معذرت خواهی کند وجود ندارد.

پنجشنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه صریحاً اعلام کرد که ترکیه از روسیه معذرت خواهی نمی کند. وزیر خارجه ترکیه نیز چنین مطالبی را بیان کرد. ترکیه از این رو معذرت خواهی نمی کند که جنگنده سرنگون شده روس حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود و این امر آشکار است.

بر این اساس دلیلی برای اینکه ترکیه معذرت خواهی کند وجود ندارد. با این حال این به معنای آن نیست که ما نیازی به مراجعه به داوری نداریم ممکن است ما به داوری متوسل شویم یا این امکان وجود دارد که جامعه جهانی در این خصوص به تحقیق بپردازد. ترکیه به هیچ وجه معذرت خواهی نخواهد کرد.

مجری شبکه تلویزیونی الجزیره عربی پرسید: آیا اینکه اردوغان در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی اعلام کرد اگر ما می دانستیم جنگنده مزبور یک جنگنده روسی است به گونه ای دیگر عمل می کردیم؛ به معنای پیامی برای مسکو و ابراز تاسف در خصوص این حادثه نیست؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: به نظر می رسد در این باره سوتفاهمی ایجاد شده است.

اردوغان نگفته است که ما نمی دانسته ایم که این جنگنده روسی است. به هرحال فرقی نمی کند که جنگنده ای که حریم هوایی ما را نقض کرده سوری باشد یا روسی، زیرا ترکیه دارای ضوابط و مقررات خود است و با هرگونه تجاوز برخورد می کند.


ملت ترکیه همیشه این سوال را مطرح می کنند که جنگنده های روس اساساً در سوریه چه می کنند. گذشته از این در منطقه ای که جنگنده روس سرنگون شده است اثری از نیروهای داعش نیست.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار