فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش گفت: از زمان پیدایش دزدان دریایی سه هزار و ۳۲۵ کشتی تجاری و نفتی توسط نیروی دریایی ارتش اسکورت شدند.

دریادار آزاد: هیچ ناوگان نظامی جرات حضور در مرزهای آبی ایران را نداشته و ندارد
به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان دریادار حسین آزاد صبح چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفتم آذر ماه که روز نیروی دریایی ارتش است، بیان داشت: عراق برای فرار از بن بست جغرافیایی به فکر حمله به جمهوری اسلامی افتاد، اما بدلیل اطلاعات کم از توان نظامی ایران موجب شد در روزهای ابتدای جنگ نسخه عراق در دریا بسته شود و هیچ دستاورد نظامی در دریا کسب نکنند.
 
فرمانده منطقه یکم ولایت نیروی دریایی ارتش در بندرعباس افزود:  ۱۰ هزار کشتی در زمان جنگ توسط ناوگان دریایی ارتش در خلیج فارس اسکورت شدند. به طور میانگین روزانه سه کشتی اسکورت شد. تنها دو درصد کشتی صدمه دیده داشتیم.
 
دریادار آزاد اظهارداشت: با گذشت ۶۷ روز از آغاز جنگ سکوهای نفتی عراق توسط کلاه سبزها و ناوشکن های سبک و سنگین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منهدم شد و اقتصاد عراق نابود شد. اگر پشتیبانی کشورهای همسایه و ارتزاق از مرزهای غربی نبود عراق شکست می خورد.
 
وی با بیان اینکه در زمان جنگ علی‌رغم صیانت دریایی از طرف نیروی دریایی ارتش باز هم اقلامی از راه دریا به دست عراقی‌ها می‌رسید، اظهار داشت: به عنوان نمونه یک کشتی را متوقف کردیم که در پوشش محموله بستنی در حال حمل ماسک‌های شیمیایی برای عراقی‌ها بود.
 
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش همچنین اضافه کرد: در موردی دیگر یک کشتی که 17 طبقه ماشین‌های امریکایی بیوک و شورلت و مابقی تماما خودروی امدادی و آمبولانس را به مقصد عراق و شاید دیگر کشورهای عربی حمل می‌کرد به سمت بندرعباس راهنمایی و هدایت کردیم.
 
وی با بیان اینکه کاپیتان این کشتی آلمانی بود اضافه کرد: در زمان جنگ با عملکرد خوب ارتش توانستیم علاوه بر فلج کردن راه دریایی عراق، مهماتمان را از راه دریا وارد کنیم و نبض اقتصاد کشور را نیز زنده نگه‌داریم.
 
آزاد یادآور شد: در همان روزهای اولیه نیروی دریایی ارتش عراق به طور کامل از بین رفت و حتی تا آخر جنگ نتوانست یک لیتر از نفت خود را از راه دریا به طور مستقیم صادر کند و در این بین از خاک کشورهای همسایه‌اش کمک می‌گرفت.
 
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: امروز نیز نیروی دریایی ارتش با حضور در آب‌های بین‌المللی به طور کامل و مقتدرانه از منافع ایران اسلامی صیانت می‌کند به طوری که در شمال اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب و محدوده آب‌های مدار 10 درجه از زمان حضور تاکنون سه هزار و 325 کشتی به کمک تفنگداران و ناوگروه‌ها اسکورت شده که در این بین 200 مورد درگیری با دزدان دریایی داشته‌ایم.
 
وی به اجرای عملیات‌های رعد یک و رعد دو در سال‌های گذشته اشاره و افزود: در این عملیات‌ها نیز دو کشتی که یکی از آن‌ها چینی بود آزاد شد.
 
این فرمانده نظامی افزود: در روزهای آینده میزبان دو ناوشکن سهند و جماران خواهیم بود که از ماموریت آب‌های بین‌المللی برمی‌گردند.
 
وی تصریح کرد: باید پرسید که چه اتفاقی افتاده است که کشوری که بیش از سه دهه تحریم است در ناوشکنی همانند جماران را از دل کارخانجات خود متولد می‌کند.
 
آزاد افزود: اشراف کامل اطلاعاتی بر محیط و تجهیزات مورد نیاز در زیر سطح، سطحی و هوا در محدود خلیج فارس و شمال اقیانوس هند داریم.
 
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در ادامه گفت: اتفاق نیفتاده که ناوهای خارجی چه در زمان جنگ و چه در زمان پس از جنگ تاکنون جرات ورود به آب‌های ایران اسلامی را داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه همانگونه که حضرت آقا فرموده‌اند «چالش ما با استکبار تمام نشدنی است»، گفت: این در حالیست که آقا در همین بیانات می‌فرمایند «اما کفه ترازو در این بین به نفع ما در حال سنگین شدن است.
 
آزاد اضافه کرد: امروز مرزهای دریایی ایران سه هزار کیلومتر آن‌سوتر رفته است و این به درستی تعبیری بجا و منطقی است که این در پی حضور ناوگان ارتش در آب‌های بین‌المللی رخ داده است به نحوی که ناوشکن‌های اعزامی بیش از 80 روز را دریانوردی می‌کنند.
 
وی گفت: ناوشکن سبلان بازمانده جنگ است که در زمان جنگ با بمب لیرزی مورد هدف قرار داده شد و در همین بندرعباس تعمیر و کماکان در حال تردد حتی در مسیرهای بین‌المللی است که این امر در تنگه مالاگا سبب شده بود فرمانده ناو آمریکایی پس از اطمینان یافتن از اینکه این ناوشکن همان سبلان دوره جنگ است به فرمانده ناوشکن سبلان در بی‌سیم احترام گذاشته بود.
 
آزاد با بیان اینکه قبل از انقلاب ناوشکن‌های مورد نیاز که اغلب برای آب‌های شیرین طراحی شده بود از خارج خریداری می‌شد، گفت: علاوه بر ناوشکن‌هایی که تاکنون ساخته‌ایم ناوشکن سینا در کارخانجات بندرعباس در حال ساخت است و این در حالیست که ناوشکن‌های خریداری شده در قبل از انقلاب نیز با بهسازی و تعمیر و بومی‌سازی تجهیزات در آب‌های خلیج فارس حضوری متقدرانه دارند.
 
وی اضافه کرد: ما در منطقه و شمال اقیانوس هند حضور مقتدرانه‌ای داشته‌ایم و امنیت خطوط تجاری و سایر امور را تامین و کنترل کرده‌ایم و این بدان معنی است که ما اهل حضور هستیم اما اهل جنگ نیستیم همانا که به فرموده حضرت آقا «آغازگر هیچ جنگی نیز نبوده‌ایم».
 
وی در عین حال تصریح کرد: می‌توانیم ماندگاری در دریا را به طور 80 روز الی 90 روز به طور مداوم داشته باشیم که این امر خواهان توان و دانش بالایی در امر دریانوردی نظامی است.
 
آزاد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: گاها برخی از صیادان به هشدارها و راهنمایی‌های یگان‌های نظامی ایران اسلامی گوش نمی‌دهند و در بخش‌ها و محدوده‌هایی دریانوردی می‌کنند که سبب بروز مشکلاتی در مواجه با دزدان دریایی می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه توسعه دریا محور و نگاه به اقتصاد دریا از دغدغه های مقام معظم رهبری است، بیان داشت: امروز اقتصاد دریا وابسته به دریا است. برای توسعه پایدار باید به تمامی ظرفیتها توجه شود، بهره گیری از خلیج فارس و دریایی عمان می تواند در پویایی اقتصاد کشور موثر باشد.
 
فرمانده منطقه یکم ولایت نداجا در بندرعباس اظهارداشت: نیروی دریایی ارتش و سپاه به عنوان بازوان دفاعی ایران در دریا به صورت برخط با هم در حال تبادل اطلاعات نظامی هستند.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
خدا قوت
من يك بار تو خيابون اين سردار رو ديدم
خيلي فرد آروم و سر به زير بودند - بي ادعا
انگار نه انگار كه يه سمتي دارند .
خدا حفظشون كنه
آخرین اخبار