رییس دانشگاه فردوسی گفت: در دانشگاه فرودسی ۱۰۰۰ دانشجویی خارجی وجود دارد که ۵۰۹ نفر از این دانشجویان از کشور افغانستان هستند.

تحصیل بیش از 500 دانشجوی افغانی در دانشگاه فردوسیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ محمد کافی امروز در دیدار وزیر تحصیلات عالی افغانستان از دانشگاه فردوسی مشهد اظهارکرد: اینکه افغانستان با وجود مشکلات بسیاری که دارد به تحصیل اهمیت می‌دهد، قابل ستایش است و این امر ناشی از فرهنگ غنی مردم ایران و افغانستان است که حاضرند نان نخورند اما تحصیل کنند.

وی با اشاره به این‌که امروز دوره عمل است و زمان شعار دادن و امضای تفاهم نامه گذشته است، عنوان کرد: خوشبختانه به دلیل اشتراکات فرهنگی که میان ایران و افغانستان وجود دارد، برقراری تعاملات علمی بین این دو کشور بسیار سهل‌تر خواهد بود.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تاکید بر این نکته که اعتقاد ما بر این است که حوزه زبان فارسی میراث دار علم در طول تاریخ بوده است، یادآور شد: علم مرز ندارد و میراث بشریت است، مگر امکان دارد که این میراث را با یک خط مرزی از هم جدا کرد؟

کافی با بیان  اینکه خوشبختانه با دانشگاه‌های خصوصی افغانستان رابطه خوبی داریم، ادامه داد: فعالیت خوبی برای آموزش از راه دور به متقاضیان کشور افغانستان در دانشگاه فردوسی صورت پذیرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ایران هم همچون کشور افغانستان طی چند سال گذشته به یکباره با انبوه موسسات آموزش خصوصی مواجه شده که هیچ نظارتی بر کمیت و کیفیت آنان نشده است که یکی از وظایف دانشگاه فردوسی مشهد در نظارت بر این موسسات در سطح خراسان رضوی است.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه گفت: دانشگاه فردوسی بزرگترین دانشگاه در شرق کشور و از نظر قدمت سومین دانشگاه کشور است

. همچنین این دانشگاه دارای رتبه ۲۵ دربین دانشگاه‌های جهان اسلام و رتبه ۶۶۹ در میان دانشگاه‌های جهان است که درصددیم بر اساس سند راهبردی دانشگاه طی چند سال آینده به رتبه ۱۰ در میان دانشگاه‌های جهان اسلام و رتبه ۵۰۰ بین دانشگاه‌های جهان برسیم.

کافی با اشاره به اینکه این دانشگاه دارای ۱۲ دانشکده، بیش از ۲۱هزار دانشجو در مقاطی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های دانشگاه فردوسی توجه به ایجاد تشکل‌های دانشجویی است که خوشبختانه دانشجویان کشور افغانستان در این تشکل‌ها حضوری فعال دارند.

وی توسعه خراسان رضوی و ایجاد کارآفرینی را از جمله وظایف این دانشگاه در استان نامید و گفت: در حال حاضر این دانشگاه دارای ۱۰۰ مرکز دانش بنیان و تعدادی پژوهشکده است که خوشبختانه توانسته در امر کارآفرینی موفق عمل کنند.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به توجه دانشگاه فردوسی به دیپلماسی علمی خاطرنشان کرد: در این دانشگاه ۱۰۰۰ دانشجویی خارجی وجود دارد که ۵۰۹ نفر از این دانشجویان از کشور افغانستان هستند که از این تعداد ۱۹ دانشجو در مقطع دکترا، ۱۲۶ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۶۴ دانشجو در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.

کافی افزود: در پایان با بیان این‌که دانشگاه فردوسی مشهد دارای بیشترین دانشجوی خارجی و بیشترین دانشجوی افغانی در میان دانشگاه‌های کشور است، گفت: دانشجویان کشور افغانستان به سه صورت بورسیه با ۱۰۶ نفر، شرکت در کنکور سراسری با ۱۹۹ نفر و حضور به شکل آزاد با ۲۰۴ نفر در این دانشگاه پذیرش شده‌اند.

گفتنی است فریده مومند، وزیر تحصیلات عالی کشور افغانستان و هیأت همراش پس از گفتگو با رییس دانشگاه فردوسی مشهد به بازدید از پژوهشکده‌های این دانشگاه پرداختند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.