یک فوق تخصص بیماری های خون، مدیکال، آنکولوژی و پیوند مغز استخوان گفت: در استان کرمان از هر 100 نفر 15نفر به تالاسمی خفیف یا مینور مبتلا هستند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ دکتر وحید معاضد با اشاره به اینکه کم خونی از بیماری های شایعی است که در کشور ما به وفور مشاهده می شود، گفت: این بیماری گروه های سنی مختلف را درگیر می کند.

وی افزود: کم خونی وضعیتی است که در آن تعداد گلبول های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود درخون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین خون و سلول ها دچار اختلال می شود.

دکتر معاضد با اشاره به اینکه انواع کم خونی به دلیل یک سری از مشکلات ارثی مانند: تالاسمی رخ می دهد، افزود: در استان کرمان از هر 100 نفر 15 نفر به تالاسمی خفیف یا مینور مبتلا هستند.

وی خاطرنشان کرد: در خانم ها از هر 2 نفریکی به کم خونی فقرآهن مبتلاست.

دکتر معاضد، رنگ پریدگی فرد، کم رنگ شدن زبان و مخاط چشم، خستگی، اختلال در خواب و ... از علائم کم خونی دانست.

وی با اشاره به اینکه تغذیه ی مناسب از راه های درمان کم خونی است، تصریح کرد: فرد از منابعی که حاوی منابع آهن هستند باید به اندازه کافی استفاده کند.

معاضد یادآور شد: گوشت قرمز حاوی منابع زیادی از آهن است.

دکتر معاضد ساخته نشدن هموگلوبین، درست کارنکردن مغز استخوان، کمبود اسید فولیک، فاویسم، عدم ساخت سلول های خونی و مصرف برخی داروهای ضد سرطانی را از علل کم خونی برشمرد.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: تالاسمی ، مینور ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.