وال استریت ژورنال نوشت بازداشت عامل هک اطلاعات شماری از بانک ها و شرکت های آمریکایی در اسرائیل نشان دهنده فساد در بخش اینترنت در اسرائیل است.

اکثر شرکت‌های اينترنتی در اسرائيل غير قانونی هستندبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم اوررهیرشایگ و نیکوله هانگ در پایگاه اینترنتی خود نوشت: گری شالون از کارشناسان رایانه ای در اسرائیل به اتهام هک کردن اطلاعات رایانه ای بانک ها و شرکت های آمریکایی بازداشت شد. بازداشت وی نشان داد که بخش فن آوری در اسرائیل تا چه حد آسیب پذیر و فاسد است.

گری شالون که در روزهای اخیر برای تفهیم اتهام و بررسی اتهاماتش در دادگاهی در بیت المقدس حاضر شد متهم است که هدایت شبکه ای جنایی را برعهده داشته که اقدامات غیر قانونی زیادی در فضای مجازی مرتکب شده و صدها میلیون دلار به شیوه های غیر قانونی کسب کرده است.

برای بسیاری در تل آویو که در بخش فن آوری های مدرن رو به رشد فعال هستند گری شالون به عنوان یکی از بهترین کارآفرینان این حوزه شناخته می شود. گری شالون در یک منزل مسکونی چندین میلیون دلاری در منطقه ثروتمند نشین ساویون در اطراف تل آویو زندگی می کند و در شماری از فعالیت های تجاری وب بنیان و همچنین طرح های راه اندازی پایگاه های قمار آنلاین نقش داشته است و یکی از شخصیت شناخته شده در این حوزه محسوب می شود. گری شالون اکنون در زندانی در منطقه حیفا زندانی است. وی متهم است که در یکی از بزرگ ترین حملات سایبری علیه مراکز مالی آمریکا نقش داشته است. 
 
گری شالون شهروند اسرائیل است و در ماه ژوییه در منزلش بازداشت و از سوی مقامات آمریکایی به دستکاری در ارزش سهام این کشور متهم شد.

گفته شده است این اتهام با اتهامات مبنی بر حمله سایبری به بانک جی پی مورگان در سال گذشته مرتبط است. اما بازرسان آمریکایی ماه جاری در دادخواست جدید خود علیه گری شالون اتهامات جدی تر و گسترده تری علیه وی مطرح کردند. گفته شده است گری شالون و دو نفر دیگر سرورهای رایانه ای شماری از شرکت های آمریکایی و همچنین بانک جی پی مورگان و داو جونز را هک کرده اند. گفته شده است که این افراد همچنین در گرداندن کازینوهای غیر قانونی اینترنتی و ایجاد سیستمی برای پرداخت به مجرمان و مشارکت در تبادل غیر قانونی ارز دیجیتال نقش داشته اند.

پریت بهارارا دادستان منهتن گفت: شبکه ای که تحت ریاست شالون بود یک شبکه جنایی گسترده و دارای ابعاد مختلف بوده است که در طول هشت سال گذشته صدها میلیون دلار به شیوه های غیر قانونی کسب کرده است. گفته شده است شالون به تنهایی حداقل صد میلیون دلار در بانک سوئیس و بانک های دیگر در نقاط مختلف جهان سرمایه گذاری کرده است. درخواست استرداد شالون به آمریکا مطرح شده است ولی وی تا کنون به اتهامات مطرح شده پاسخی نداده است. وکلای وی هم تا کنون از اظهار نظر درباره پرونده وی خودداری کرده اند. 

نویسندگان گزارش وال استریت ژورنال نوشته اند: گری شالون به همراه شهروند دیگر اسرائیل به نام زیو اورنستین که درخواست استرداد وی به آمریکا هم مطرح شده است و فرد دیگری به نام جاشوآ آرون شهروند آمریکایی که اکنون در آمریکا و تحت تعقیب است با هم متهم به انجام اقدامات غیر قانونی در فضای مجازی هستند. در دادخواستی که علیه شالون و شرکای جرم وی منتشر شده است زیو اورنستین معاون شالون معرفی شده است که به افتتاح حساب با نام های جعلی اقدام و شرکت هایی غیر واقعی ثبت می کرد تا بتواند از فعالیت گروه در بانک ها حمایت کند. گفته می شود که جاشوآ آرون در اقدامات گروه در بخش هک کردن اطلاعات رایانه ای و شناسایی شرکت های مورد نظر و تامین امکانات مورد نیاز جهت هک کردن اطلاعات رایانه ای نقشی اساسی ایفا کرده است.

نویسندگان گزارش وال استریت ژورنال در ادامه نوشته اند: اسرائیل در سال های اخیر به عنوان پیشرو در بخش فن آوری تحسین ها را برانگیخته است و شرکت های بزرگ فن آوری مانند اپل، فیس بوک، الفابت و گوگل را به سمت خود جذب کرده است. اما فن آوری های نوین از جمله اینترنت در اسرائیل از نقاط ضعفی هم برخوردار بوده است. برخی از شرکت های اسرائیلی هزاران نفر از مردم را در فعالیت های «وب بنیان» مانند قماربازی آنلاین و فعالیت های تجاری جذب و استخدام کرده اند. 

آدام فیشر از کارشناسان شرکت آمریکایی بسیمر ونچر پارتنرز که در اسرائیل هم دفتر دارد گفت فن آوری در اسرائیل یک جنبه زشت و ناخوشایند هم دارد. وی گفت تنها شمار محدودی از شرکت های اسرائیلی که در فضای مجازی فعال هستند در چارچوب قانون فعال هستند.

تل ایتزاک رون رئیس شرکت حقوقی «تل رون» گفت در برخی از خیابان های تل آویو تقریبا در هر ساختمانی می توان یکی از این شرکت های اینترنتی را پیدا کرد اما به دشواری می توان گفت فعالیت آنها در چارچوب قانون است.
گفته شده است شالون و دوستان وی حداقل دوازه مرکز غیر قانونی قمار آنلاین و فعالیت های مرتبط با آن در آمریکا داشته اند.

یکی از کارمندان سابق شالون گفته است هر چند بر اساس قانونی که در سال دو هزار و شش در آمریکا تصویب شده است قمار اینترنتی در این کشور ممنوع اعلام شده است اما شالون و گروه وی برای مشتریان شان در آمریکا امکان قمار اینترنتی را فراهم می کردند. اداره برخی از سایت های قمار اینترنتی وابسته به شالون و دوستان وی به دست افرادی در کییف پایتخت اوکراین انجام می شد.

نویسندگان گزارش وال استریت ژورنال در پایان نوشتند: گری شالون هنگامی که یک پسربچه بود به همراه والدینش از گرجستان به عنوان مهاجر وارد اسرائیل شد. زمانی که پلیس اسرائیل وی را در منزل گرانقیمتش بازداشت کرد حدود نیم میلیون دلار پول نقد در منزلش بود. 

گفته شده است شالون و همکاران وی از سال دو هزار و دوازده با بکارگیری سرورهایی رایانه ای در مناطق مختلف دنیا، برنامه هک کردن اطلاعات برخی شرکت ها در آمریکا را شروع کرده اند. آنها به سرقت اطلاعات شخصی از جمله آدرس های پست الکترونیکی بیش از صد میلیون مشتری بانک های مختلف متهم هستند. شالون و همکاران وی بعد از سرقت این اطلاعات به ویژه آدرس الکترونیکی افراد به ارسال پیام های مورد نظر خود برای این افراد اقدام کرده اند. به نظر می رسد که شالون مغز متفکر بسیاری از عملیات های گروه خود برای هک کردن اطلاعات بانک ها و شرکت ها بوده است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.