وزیر خارجه ایران بر چشم انداز روشن مسائل بانکی و تجاری در مرحله پساتحریم تاکید کرد.

تاکید ظریف بر چشم انداز روشن مسائل بانکی و تجاری در مرحله پساتحریم
به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدجواد ظریف" و "جفری اونیاما" وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیجریه راه‌های گسترش مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را بحث و تبادل نظر کردند.

ظریف بـا اشاره بـه ظرفیت‌های بالفعل دو کشور بـرای گسترش مناسبات فی‌مابین در زمینه‌های اقتصادی و علوم و تکنولوژی‌های نوین اظهار داشت : ایران و نیجریه در چهارچوب همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای می‌توانند ظرفیت‌های اقتصادی و علمی و فناوری‌های خود را روز به روز ارتقاء بخشند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین زمینه‌های جدید همکاری‌های دو کشور اظهار داشت : تهران و ابوجا فرصت‌های خوبی در زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی و دانش بنیان در ارتباط با تبادل تکنولوژی‌های جدید و تأسیس شرکت‌های خصوصی دارند که از طریق تبادل رایزنی مستمر می‌توان پروژه‌های فناوری بین دو کشور را در زمینه الکتریسته و انرژی‌های جدید و در قالب‌های همکاری منطقه‌ای و جهان اسلام شامل D8 تعمیق داد .

ظریف افزود : با اشاره به بازارهای خوبی که فراروی دو کشور در سطوح چند جانبه و منطقه‌ای فراهم است، ما با نیجریه می‌توانیم فرصت زیادی را برای بازرگانان و کارآفرینان دو کشور فراهم سازیم .

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آثار توافق برجام بر گشایش‌های جدید پس از تحریم‌ها در دی‌ماه سال جاری خاطرنشان ساخت : ما چشم انداز خوبی در مرحله پساتحریم در زمینه‌های بانکی و تجاری مشاهده خواهیم کرد و نیجریه می‌تواند مرکزیت همکاری‌های منطقه در آفریقا را شکل دهد.

وی درخصوص مخاطرات ناشی از گروه‌های بوکوحرام و داعش و الشباب گفت : تهدیدات روزافزون افراط گرایی در جهان ریشه در افکار غلط گروه‌های تکفیری و عدم توجه واقعی به منابع تغذیه مالی و فکری این گروه‌ها دارد .

ظریف با اشاره به آثار منفی اعمال افراطی‌گرایی در مخدوش ساختن چهره اسلام خاطرنشان ساخت : رویکرد افراط گرایی هیچ ارتباطی با تعالیم ارزشمند اهل تسنن و تشیع ندارد ، بلکه گروه‌ها و فرقه‌های تکفیری همچون داعش و بوکوحرام با رویکردهای افراط گرایی در سوریه و عراق، مالی، نیجریه وجهه واقعی مسلمانان را مورد آسیب قرار می‌دهند و برای مقابله با آنان ، همبستگی هر چه بیشتر و ارتقای همکاری‌های کشورهای اسلامی و آفریقایی راه گشایی این مشکلات است .

وزیر امور خارجه نیجریه، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ با ظرفیت‌های متنوع ارزیابی نمود و خواستار تعمیق همکاریهای دو کشور در تمامی سطوح گردید .

جفری اونیاما وزیـر امور خارجه نیجریه با اشاره به روابط متین دو کشور و اولویتهای رئیس جمهوری نیجریه در زمینه گسترش همکاریهای دو کشور در زمینه انرژی و بهره گیری از مزیتهای فراروی حوزه انرژی و فن آوری این موضوع را در مقدمه برنامه های نیجریه قرار داده است و ما آمادگی داریم با رایزنی با یکدیگر امکانات جدیدی را شناسائی نمائیم .

اونیاما با اشاره به آمادگی نیجریه برای توسعه مناسبات تجاری ، فرهنگی خود با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت : ما اراده لازم برای گسترش همکاریهای اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران را داریم و در چهارچوب موافقتنـامه ها و تفاهمنامه های بدست آمده ، می بایست زمینه های جدید و موانع موجود را برای تعمیق مناسبات مرتفع سازیم .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار