وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک مسکن باید به یک نهاد ملی تبدیل شود این امر نیازمند یک سرمایه‌گذاری جدی است.

بانک مسکن باید توسعه‌ای شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران گفت: بحث مسکن مهر و توسعه آن در کشور طرحی عوام‌فریبانه و خانمان‌برانداز است و تنها کالایی شدن انسان را نشان می‌دهد و این در حالی است که برخی از افراد خواهان دفاع از آن هستند.

وی افزود: از طرف دیگر هم بحث شهرفروشی یک اشتباه بسیار بزرگ بود وشهرهایی مانند تهران را به کارگاهی بی‌پایان و بی‌هدف تبدیل کرد و تنها هدف این عمل سوداگری است.

آخوندی تصریح کرد: در شرایط سخت این راه‌حل‌های ساده نمی‌تواند کمکی به ما کنند و بایستی راه‌حل‌های ساختاری را عملیاتی کنیم .

وزیر راه و شهرسازی گفـت: برای تجهیز مالی و افزایش قدرت خرید و قدرت ساخت نیازمند صندوق‌های تسهیلات و پس‌انداز در کشور هستیم.

آخوندی با بیان اینکه برخی روزنامه‌ها بیان کرده‌اند که مازاد عرضه در مسکن وجود دارد گفت: مسکن یک کالای استاندارد مانند اتومبیل نیست که از روی یک نسخه تولید انبوه صورت بگیرد بلکه وابسته به پارامترهایی همچون محل و مکان است زیرا یک ساختمان در یک نقطه با ساختمانی در نقطه دیگر قابل مقایسه نیست پس نمی‌توان گفت که مازاد عرضه وجود دارد.

وی افزود: این افراد با بیان این موضوع می‌خواهند بیان کنند که مسکن نمی‌تواند موتور محرک اقتصاد باشد و هیچ تسهیلاتی نباید به آن اعطا شود.

وی تصریح کرد: ظاهر شهرفروشی عرضه مازاد را نشان می‌دهد اما باطن سوداگری و شاهد افزایش قیمت‌ها در عین بی‌کیفیتی هستیم.

آخوندی با بیان اینکه 65 درصد منابع شهرداری از محل فروش عوارض ساختمانی است، گفت: فروش عوارض ساختمانی اصطلاحی محترمانه برای فروش شهر است زیرا برای کنترل و نظارت ساختمان‌ها است در حالی که به منبع درآمد شهرداری تبدیل شده است.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی دارای دارایی‌ها و امتیازات اداری و تجاری پیرامون جاده، ریل و فرودگاه و بنادر و ... می‌باشد اما هیچ کدام اینها قابلیت نقد شوندگی ندارند بنابراین نیازمند یک واسطه می‌باشیم.

وی ادامه داد: مسکن در بخش خروج از رکود می‌تواند پیشران باشد و برای این امر نیاز به سرمایه‌گذاری محدود تولید از طریق ایجاد صندوق توسعه، بانک توسعه و نهادهای توسعه در بخش مسکن و حمل و نقل هستیم.

وی افزود: طی دو سال گذشته میزان تورم مسکن از تورم عمومی کمتر بوده زیرا سوداگری در شهر کنترل شد در غیر این صورت ما شاهد رشد قیمت زمین و بساز و بفروش خانه‌های کلنگی بودیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه شهرهای میانی باید افزایش یابد، گفت: 8.6 میلیون نفر در تهران و 14 میلیون نفر هم در شهرهای اطراف آن زندگی می‌کنند و شرایط نباید طوری باشد که آمار مهاجرت و ساخت و ساز افزایش یابد.

***بانک مسکن باید توسعه‌ای شود

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: دولت باید سرمایه‌گذاری جدی در توسعه بانک مسکن داشته باشد زیرا این امر موجب تعادل در بخش مسکن می‌شود.

وی افزود: برای احقاق این امر مذاکرات اولیه با وزارت دارایی و بانک مسکن انجام شده است اما در شرایط رکود و تنگناهای مالی ساماندهی این امر بسیار سخت خواهد بود.

وی در خصوص مسکن مهر گفت: ما نسبت به وعده‌های خود به افراد پایبند هستیم اما این سیاست کلان دیگر اجرا نخواهد شد.

وی در خصوص وام 60 میلیون تومان هم گفت: سازمان مدیریت تا آخر هفته آن را ابلاغ خواهد کرد و اطلاعات بیشتر آن توسط بانک مسکن ارائه می شود.

وی افزود: من با ایجاد شوک در بازار مسکن مخالف بودم زیرا این عمل تنها دست سوداگران را باز می‌کند.

آخوندی تصریح کرد: برای خروج از رکود مسکن باید اقداماتی درازمدت صورت بگیرد و با افزایش سقف تسهیلات و کاهش نرخ سود در یک دوره 2 الی 3 ساله می‌توان شاهد خروج مسکن از رکود بود.

وی در پایان یادآور شد: در اکثر کشور ها صندوق حمل و نقل و ارتباطات وجود دارد ومانیز باید صندوق توسعه و حمل ونقل را ادامه دهیم تا تبدیل به لایحه شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار