شیرین کننده‌های مصنوعی که سال‌ها پیش ساخته شده است امروزه به عنوان قند و شکر رژیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آیا این مواد جایگزین مناسبی برای قندهای طبیعی است؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دو نوع شیرین کننده به نام‌های طبیعی و مصنوعی در بین مردم مورد استفاده قرار گرفته است.

تاریخچه مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی
شیرین کننده‌های مصنوعی موادی هستند که مدت‌ها پیش توسط شیمی‌دان‌های آمریکایی ساخته شده و به عنوان قند و شکر مصنوعی و رژیمی به سرعت جای خود را در بازار پیدا کرده است.

شیرین کننده‌هایی که بیشترین مصرف را دارند
یکی از این شیرین کننده‌ها آسپارتام است که بیشتر در تنقلاتی مثل آدامس و نوشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد. آدامسی که طبق آمار 500 میلیارد تومان در سال مصرف می‌شود.

در همین راستا دکتر فرحبخش متخصص تغذیه اظهار کرد: استفاده‌ی بیش از حد از این محصولات می‌تواند عوارض بسیاری را داشته باشد.

از جمله این عوارض می‌توان به اختلال در گوارش و کبد، دل درد،‌ نفخ، اسهال، مسمومیت، التهاب معده، حملات صرع، سردرد میگرنی، کاهش حافظه، بی‌قراری و افزایش فشارخون اشاره کرد.

تلخی کام افراد دیابتی با مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی
اما فلسفه‌ی تولید قندهای مصنوعی به جایی رسیده است که برخلاف شیرین کردن زندگی افراد دیابتی فقط آنها را تلخ‌تر کرده است. به طوری که دکتر رجب رئیس انجمن دیابت ایران در این خصوص افزود: افراد دیابتی که برای کنترل قند خود غذای رژیمی بیشتری مصرف می‌کنند بیشتر دچار دیابت نوع 2 می‌شوند و دیابت آنها کمتر کنترل خواهد شد. لازم به ذکر است مصرف این شیرین کننده‌ها در روزهای بالا می‌تواند سرطان زا باشد.

راه‌های تشخیص شیرین کننده‌های مصنوعی از طبیعی
وی همچنین با اشاره به این که استفاده بیش از حد از این محصولات می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد، افزود: استفاده از این محصولات حد مجازی دارد که مصرف کننده‌ها باید توجه داشته باشند، که برچسب‌هایی برای تشخیص قندهای طبیعی و مصنوعی بر روی محصولات درج شده است که توصیه می‌شود قبل از مصرف به آنها توجه داشته باشید.

هرچند که سال‌هاست مجوز شیرین کننده‌هایی مصنوعی صادر شده، اما لازم است با توجه به عوارضی که به آن اشاره شد مصرف این محصولات را به حداقل برسانیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار