به راستی چه کسانی مسئول مرگ خاموش درختان چنار خیابان ولیعصر هستند؟

مقصر مرگ درختان بزرگترین خیابان خاورمیانه کیست ؟!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _ شیما حیدری :

هر چه از میدان تجریش به سمت میدان راه آهن پیش می رویم، غربت درخت های چنار بیشتر به چشم می آید. درخت هایی که روزی نام و آوازه ای برای طویل ترین خیابان خاورمیانه به ارمغان آوردند، امروز در عین بی مهری به سمت نابودی پیش می روند. به گونه ای که شاید تا چند سال آینده دیگر اثری از آن ها باقی نماند و به نوستالژی مردمی بپیوندند که شاید امروز تنها اشخاصی باشند که نگران غیبت این درختان از چهره خیابان ولیعصرند، اما به راستی چه کسانی مسئول مرگ خاموش درختان خیابان ولیعصر(عج) هستند؟
 
*** از میراث قطع شده شهر عکس می گیرید؟
 
شاید 60 هزار اصله درخت چناری که بلدیه تهران در سال 1300 شمسی آن ها را در خیابان ولیعصر (عج) نشاند، تنها شاهدانی باشند که روزهای تلخ و شیرین این خیابان را به نظاره ایستاده و در خاطر خود ثبت کرده باشند، اما طبق آخرین آمارها در حال حاضر فقط حدود 6 هزار اصله درخت چنار در خیابان ولیعصر(عج)  وجود دارد و شاید هم اکنون کمتر نیز شده باشد!

مشغول عکاسی از کنده های به جا مانده درختان حاشیه پارک ملت هستم که پیرمردی حدودا 70 ساله پیش می آید و می گوید: از میراث قطع شده شهر عکس می گیرید؟ هر روز از این قسمت عبور می کنم و به جای خالی این درخت ها افسوس می خورم. درختانی که به خیابان ولیعصر (عج) زیبایی داده بودند  و در تصفیه هوا نیز بی تاثیر نبودند، با بی دقتی مسئولان خشک شدند. اگر چه به جای برخی از آن ها درختانی کاشته می شود، اما هیچ کدام از این درخت های جوان نمی توانند به اندازه درختان قدیمی در پاکی هوا نقش داشته باشند و البته برای کاشت درختان جوان نیز دقت کافی نمی شود و بسیاری از آن ها خشک می شوند.
 
 
*** گرمای تابستان بلای جان درختان چنار!
 
اگر چه برخی مردم غافل از خزان زود هنگام درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) با قدم زدن روی برگ های خشک و خش خش آن ها زیر گام هایشان، آن هم در فصل تابستان خاطرات نوینی را برای خود رقم زدند، اما این مسئله بسیاری از دوستداران محیط زست را به فکر فرو برد. درخت های چناری که روزی قسمتی از شناسنامه خیابان ولیعصر(عج)  محسوب می شدند، امروز با صدای اره برقی یکی یکی در خفای شب ناپدید می شوند.
 
مسئولان شهرداری تهران گرمای نه چندان شدید تابستان امسال را در خزان زود هنگام درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) و در پی آن خشکی آن ها مقصر می دانند، اما آیا به راستی گرمای تابستان بلای جان این درختان شده است؟!

دکتر اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست می گوید: اگر آب کافی به درختان چنار می رسید، گرما نمی توانست آن ها را خشک کند. سنگ فرش شدن جوی های آب مانع رسیدن آب باران به سفره های آب زیرزمینی می شود و در نتیجه درختان چنار از آب جوی، باران وهمچنین آب سفره های زیرزمینی محروم می شوند.
 
*** تا ریشه در آب است امید ثمری هست

اما سنگ فرش جوی ها یک سوی این قضیه است و کلنگ ساخت خط 3 مترو قسمتی دیگر از تراژدی مرگ چنارهای تاریخی خیابان ولیعصر(عج)  را رقم می زند.
 
با اینکه حدود 2 سال پیش برخی از خبرگزاری ها هشدار داده بودند" به دلیل ساخت خط 3 مترو تهران در زیر خیابان ولیعصر(عج) شرکت بهره‌ برداری مترو تهران اجازه آبیاری در این محدوده را نمی‌دهد. چراکه گفته می‌شود درصورت آبیاری در این محدوده سلامت کارگران مشغول کار در تونل‌های زیر خیابان ولیعصر(عج)  به خطر می‌افتد. این در حالی است که شرکت بهره‌برداری مترو تهران به‌جای جلوگیری از آبیاری درختان خیابان ولیعصر(عج)  باید اقدام به عایق‌سازی تونل‌های خود برای جلوگیری از نفوذ آب می کرد. با این حال برای کاهش هزینه‌ها به‌شیوه ارزان‌تر و راحت‌تر که جلوگیری از آبیاری درختان این خیابان بود، رو آورد. "

هم اکنون نیز ریشه این درختان با وجود سنگ فرش جوی ها از آب باران و جوی محروم هستند و با وجود خط3 مترو از تغذیه آب های زیرزمینی بازمانده اند و مسئولان شهرداری تهران دلیل قطع درختان را خشکی و پیری آن ها عنوان می کنند.

در صورتی که یک درخت چنار در شرایط مساعد می تواند تا 400 سال عمر کند چگونه درختانی که هم اکنون 100 سال سن هم ندارند، به پیری رسیده اند؟!

طبق بررسی ها درختان چنار یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا هستند و متاسفانه امروز شاهد از بین رفتن بخش عظیمی از ریه های تنفسی بلندترین خیابان پایتخت و میراث زیبا و گرانقدر آن هستیم. بدون اینکه مسئولان شهر به این مسئله توجه داشته باشند!


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
غرب آسیا نه خلورمیانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۴
بهايي است كه بايد براي افزايش جمعيت بدهيم. تازه اين يكي از كوچكترين هزينه هاست
آخرین اخبار