مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، از افزایش 100 درصدی کشت کلزا در سال زراعی جاری در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ذبیح الله غریب گفت: سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی جاری (95-94) حدود 400 هکتار می باشد که نسبت به سال گذشته حدود 100 درصد افزایش داشته است.

وی پیش بینی کرد: چنانچه در اثر سرمای زمستانه، خسارتی به مزارع کلزای استان وارد نشود، حدود 700 تا 800 تن محصول از آن برداشت شود.

غریب با اشاره به کشت چند رقم کلزا برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری، افزود: چنانچه این ارقام از عملکرد مناسبی برخوردار باشند می توانند زمینه توسعه کشت این محصول در استان را به همراه داشته باشند.

به گفته وی؛ هیبرید فرانسوی مانند نپتون، ناتالی، دانوب، آرتیس، هیدرومیل، آلونسو، زوریکا و زلانتا از ارقام کلزای کشت شده در مزارع چهارمحال و بختیاری است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، به کشاورزان توصیه کرد: برای حفظ و افزایش کیفیت و حاصلخیزی خاک و کنترل علف های هرز، در تناوب با کشت غلات بویژه گندم و جو، نسبت به کشت گیاه راست ریشه کلزا که ریشه آن تا عمق یک متری خاک نفوذ می کند، اقدام کنند.

کلزا (Brassica napus) گیاهی با مصارف خوراکی است که در شرایط مساعد دمایی و رطوبتی و مناطق معتدله رشد می کند و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

کلزا یکی از با کیفیت ترین دانه های روغنی به شمار می رود.

روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسيد اروسيک، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف، تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود.

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست می باشد.

محل رویش این گیاه در ابتدا در کرانهٔ شرقی دریای مدیترانه بوده است، گر چه استفاده از آن، سابقه ای بسیار طولانی داشته و برای سده های پی در پی کشت می شود.

بر اساس شواهد موجود، این گیاه و روغن آن، در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در هند مورد استفاده قرار می گرفته و از قرن چهاردهم میلادی در اروپای میانه، و از قرن هفدهم میلادی، در مقیاس‌های بزرگ در اروپا کشت می شود.

کلزا نیز مانند سایر گیاهان دیگر مورد حمله و خسارت آفات و بیماری های مختلف قرار می گیرد که شدت و ضعف آن ها در مناطق گوناگون متفاوت است.


انتهای پیام/ی

برچسب ها: کلزا ، کشاورزی ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.