مدیر کل دامپزشکی هرمزگان از ورود بیماری لکه سفید میگو به مزرعه پرورش میگو بندرمقام بندرلنگه در غرب استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندر عباس؛ جانباز گفت؛ به نظر می رسد لاروهای استفاده شده در مرکز پرورش میگو بندر مقام هرمزگان از مزارع پرورش میگوی بوشهر خریداری شده باشد.

بیماری لکه سفید پیش از این در مزارع استانهای بوشهر وخوزستان دیده شده بود.
وی افزود :درمدت ۱۵ روز همه میگوهای مرکز پرورش میگوی بندرمقام که نزدیک به ۴۲۶ تن بود را صید کردیم که در بین آنها چهار تن ونیم میگوی مرده دیده شد که بر اثر بیمار لکه سفید و شیب تند استخر های پرورش بود.

مدیر کل دامپزشکی هرمزگان گفت: شیوع و گسترش این بیماری ویروسی می‌تواند صنعت پرورش میگو استان را متوقف کند و تولید و صادرات این محصول مهم را به صفر برساند.

جانباز افزود : برای مقابله و جلوگیری از سرایت این بیماری به دیگر مزارع پرورش میگوی هرمزگان طرحی تهیه و تدوین شده است.

وی گفت: باید در شرایط بحرانی لوازم و اعتبارات لازم را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم از بروز خسارت‌هایی که غیرقابل جبران است جلوگیری کنیم

بیماری لکه سفید در حال حاضر جدی‌ترین و سخت‌ترین بیماری ویروسی در انواع گونه‌های میگو است و عامل این بیماری باکولوویروس است.
انتقال این بیماری بین مزارع و استخرهای پرورش میگو می‌تواند از طریق آب خروجی استخرهای آلوده،‌ از طریق هواده‌ها،‌ حشرات،‌ پرندگان ، تجهیزات آلوده مورد استفاده در مزارع پرورش میگو ،‌ جانوران آبزی انجام می‌شود.

بیماری لکه سفید میگو می‌تواند در مدت زمان کوتاه موجب تلف شدن میگوها در مزارع پرورش میگو شود.

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.