پدر و مادر داعش از دید نيويورک‌تايمز

روزنامه آمريکايي نيويورک‌تايمز، گروه تروريستي مموسوم به داعش را «داعش سياه» و عربستان سعودي را «داعش سفيد» دانسته است.

پدر و مادر داعش از دید نيويورک‌تايمزبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمريکايي نيويورک‌تايمز روز جمعه در گزارشي عربستان سعودي را پدر داعش و همسان با اين گروه تروريستي دانسته و در تشبيه اين دو به هم نوشته است: «عربستان همان داعشي است که خودش ساخته است.» 

در ابتداي يادداشت نيويورک‌تايمز آمده است: «داعش سياه، داعش سفيد. اولي، گلو مي‌برد، مي‌کشد،سنگسار مي کند، آثار مشترک بشري را تخريب مي‌کند و آثار باستاني و زنان را تحقير مي‌کند. دومي، لباس‌هاي بهتري پوشيده و مرتب‌تر است، اما همين کارها را انجام مي‌دهد.»

رويکرد دوگانه غرب، در تقابل با اين دو پديده همزاد و همسان، نيز مورد توجه نيويورک‌تايمز قرار گرفته است: «غرب در نبرد با تروريسم عليه يکي جنگ به پا مي‌کند، اما به سوي ديگر دست دوستي دراز مي‌کند. اين مکانيسم انکار است و انکار، بهاي گزافي دارد.»

نيويورک‌تايمز، حفظ اتحاد راهبردي غرب با عربستان سعودي را به منزله سرپوش گذاشتن بر ارتباطي دانسته که رياض با توليد، مشروعيت‌بخشي، تبليغ و دفاع از وهابيت دارد- همان ايدئولوژي که داعش هم بر آن استوار شده است. 

وهابيت، به توصيف نيويورک‌تايمز نوعي از افراط‌گرايي است که در قرن 18، در ميان قتل عام و خونريزي شکل گرفت و با هر گونه هنر، آزادي و غيره مخالف است. با اين توضيف، «عربستان، همان داعشي است که خودش ساخته است.»

اين روزنامه آمريکايي در پايان با اشاره به ريشه‌هاي شکل‌گيري داعش مي‌نويسد: «داعش، مادر دارد: حمله به عراق؛ اما پدر هم دارد: عربستان سعودي و مجموعه صنعتي - مذهبي آن.
منبع: فارس
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۴
بالاخره یه حرف راست از این روزنامه درامد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۴
داعش ازجهل سعودي و پول سعودي و توسط حكام سعودي براي مقابله با اسلام راستين ودرجهت منافع اسراييل بوجود أمده است