تولید پوست مصنوعی با قابلیت رگ‌زایی به وسیله محققان ایرانی

محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به تولید پوست مصنوعی با قابلیت ایجاد رگ زایی و درمان زخم‌ها شدند.

امیر شاملو استاد دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: بر اساس نیاز کشور در زمینه ترمیم و درمان زخم‌های عمیق و پوستی و سوختگی‌ها و زخم‌های پاهای دیابتی یک پروژه تحقیقاتی در زمینه‌ی ساخت پوست مصنوعی را با همکاری مرکز تحقیقات پوست بیمارستان شهدای تجریش آماده کرده‌ایم. 

وی در ادامه افزود: در برخی از بیماران این زخم ایجاد شده به گونه‌ای است که قابلیت ترمیم بافت به همراه این داربست‌ها وجود دارد ولی در برخی از بیماران که نیاز به رگ‌ زایی احساس می‌شود. لازم است به همراه داربست از سلول‌های بنیادی استفاده شود.

این محقق تصریح کرد: سلول های بنیادی به تنهایی قادر به رگ‌زایی نیست و در صورتی که از سول‌های بنیادی به تنهایی استفاده شود 95 درصد آن‌ها در مرحله تزریق بافت از بین می‌روند از این رو داربست‌ها به حمایت بیوشیمیایی و بیو مکانیکی از سلول‌های بنیادی موجب زنده ماندن سلول ها خواهد شد. 

وی با اشاره به اجرای این مطالعات در فاز حیوانی خاطر نشان کرد: در فاز حیوانی که بر روی موش‌ و خرگوش اجرا شد اقدام به ایجاد زخم‌های مصنوعی سوختگی و دیابتی با عمق‌های مختلف شده است و پوست مصنوعی تولید شده به صورت پانسمان همراه و یا بدون سلول های بنیادی بر روی زخم قرار دارد . 

شاملو خاطر نشان کرد: ضایعات پوستی ناشی از عدم رگ‌زایی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری ایجاد کند از این رو در فاز حیوانی از سلول های بنیادی که توانایی تمایز به سلول‌های اندوتلیال را برای رگ‌زایی دارند، استفاده شد. 

محقق دانشگاه شریف عنوان کرد: این پوست به صورت پانسمان به مدت 2 روز تا هفته بر روی زخم گذاشته می‌شود تا بسته لازم برای ترمیم زخم‌ فراهم شود. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار