معرفی 13 مستند برتر شبکه مستند

«خزندگان ایران»، «خسته نباشید»، «زمان»، «من ایرانی ام»، «سپیدجامگان»، «ایران» و «خانم مجری» مستندهای جذابی است که شبکه مستند برای پخش در روز جمعه 29 آبان برای پخش در نظر گرفته است.

به گزارشحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، «خزندگان ایران» به تهیه کنندگی فتح الله امیری ساعت 14 روز جمعه 29 آبان از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

این مستند به بررسی و معرفی علمی گونه‌های مختلف خزندگان ایران می‌پردازد که در نوع خود اولین بار است که در ایران رخ می‌دهد.

سه سال پژوهش و تصویربرداری و سفر به اکثر استان‌های کشور که حاصل آن ثبت تصویر تمامی گونه‌های بوم‌زاد(endemic)  افعی در کشورمان همانند افعی دم عنکبوتی، افعی البرزی، افعی کوهرنگی و.. که تنها در ایران یافت می‌شوند، از دستاوردهای این مجموعه است.

همچنین کشف و اضافه کردن دو گونه جدید به بزمجه‌های ایران و جهان توسط آزمایشات ژنتیک از پشتوانه های تحقیقی عمیق مجموعه است.

اسلام هراسی در کشورهای غربی در «کابوس یک تمدن»
«کابوس یک تمدن» درباره اسلام هراسی در کشورهای غربی است که ساعت 16:45 به مدت 22 دقیقه روی آنتن می رود.

«خسته نباشید» باغ وحش را به هم می ریزد
پنجمین قسمت از برنامه «خسته نباشید» با حضور در باغ وحش ویژگی های کار در باغ وحش را به مخاطبان نشان می دهد و بازپخش این مستند جمعه ساعت 17:30 خواهد بود.

«انسان و خدا» مستندی در مورد اصیل ترین بُعد وجودی آدمی یعنی میل به پرستش و عبادت است و ساعت 18 روی آنتن می رود.

«من ایرانی‌ام» دانشمند برتر جهان را به شبکه مستند می‌آورد
«من ایرانی ام» از تولیدات جدید شبکه مستند سیما این هفته به معرفی دکتر داوود دومیری گنجی استاد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل می پردازد و ساعت 18:30 پخش می شود.

خطر انقراض برای لاک پشت ها در «پرواز در آب»
«پرواز در آب» مستندی است که ساعت 19 برای پخش در نظر گرفته شده و درباره لاک پشتهای دریایی چابهار است که جهت تخم گذاری و تولید مثل به این منطقه آمده اند. آنها زندگی خاصی دارند و در معرض نابودی به ویژه از سوی انسانها قرار دارند.

آموزش مدیریت «زمان» در شبکه مستند
سومین قسمت از مستند «زمان» از تولیدات جدید شبکه مستند، که می کوشد مخاطبان را با ماهیت باارزش عنصر زمان آشنا کند و مدیریت زمان را به آنها آموزش بدهد، ساعت 20 از شبکه مستند روی آنتن می رود.

آشنایی با دکتر ابوترابی در «سپیدجامگان»
مجموعه مستند سپیدجامگان ساعت 20:30 روز جمعه 29 آبان برای پخش در نظر گرفته شده است.

جراحی کردن در شرایط عادی کار سختی است چه رسد به جراحی کردن زیرآتش بمب و خمپاره. وقتی همه‌چیز آماده شده تا جان آدم‌ها را بگیرد جراح تلاش می‌کند جانشان را نجات دهد؛ به آب و آتش می‌زند تا قاعدۀ مرگ را که حاکم بر خط مقدم هر جبهه است به نفع زندگی تغییر دهد. هشت‌سال جنگی که عراق بر ایران تحمیل کرد آزمونی برای همۀ ایرانیان از جمله پزشکان ایرانی بود.

در مجموعه مستند «سپیدجامگان» چندتن از جراحان و پزشکان حاضر در آن جنگ، شرایط رسیدگی به مجروحان را برای ما شرح می‌دهند و از خوش و ناخوش زندگی خود و هم‌صنفانشان در آن دوران می‌گویند.

این قسمت از این مجموعه به معرفی دکتر محمدعلي ابوترابی متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می پردازد. او معتقد است پزشکی یک شغل است نه مقام؛ پزشک باید به دنبال بیمار باشد نه بیمار به دنبال پزشک. از آغاز تا پایان جنگ، دکتر ابوترابی در اورژانس خط مقدم حاضر بود و سرپرستی سخت‌ترین پست‌های امداد و نجات را به عهده می‌گرفت. تیم دکتر ابوترابی هنگام عملیات تا حد ممکن پیشروی می‌کرد تا رزمنده‌ها مجبور به حمل مجروحان در مسیرهای طولانی نشوند.

«داستانهای یک شهر» مستندی درباره لابی های کشور انگلستان است که ساعت 21 در جدول پخش قرار گرفته است.

سفر به آرامگاه بوعلی سینا و باباطاهر با «ایران»
برنامه «ایران» شبکه مستند این هفته با پخش در ساعت 21:30 به معرفی مقبره ابوعلی سینا و باباطاهر در همدان، مسجد جامع کرمان، مساجد تاریخی تبریز و ورزشگاه آزادی می پردازد.

«خانم مجری» جمعه در شبکه مستند
مستند پرتره «خانم مجری» از تولیدات جدید شبکه مستند سیما، با محوریت زندگی الهه رضایی مجری نوستالژیک دهه ۶۰ جمعه 29 آبان ساعت 22 از شبکه مستند سیما پخش می شود.
 
معماری پروژه های جاه طلبانه در «خانه های رویایی»
قسمت ششم «خانه های رویایی» با پخش در ساعت 23:30 با گذر از نواحی مختلف کشور انگلستان برخی از هیجان انگیزترین و مبتکرانه ترین سازه هایی را که در حال حاضر در حال ساخت هستند انتخاب کرده و برای اولین بار دردسرها، سختی ها و سخت کوشی هایی را که در طراحی و ساخت با آنها دست و پنجه نرم می کنند به نمایش می گذارد.

در این مجموعه مخاطبان با تعدادی معمار که پیشرو در طراحی مبتکرانه هستند همراه می شوند و کشمکش آنها با سازنده ها، نقشه ها و مشتریانشان، کسانی که آنها را استخدام می کنند را در مسیر به واقعیت تبدیل کردن ساختمان های رویایی مشاهده می کنند.؛ از پروژه های مسکونی چند میلیون پوندی تا تغییر در اتاقهای زیر شیروانی و توسعه آشپزخانه ها و فراز ها و فرود هایی را که در به عهده گرفتن چنین پروژه های جاه طلبانه ای وجود دارند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار