معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور در آئین تکریم از مقام کتابداران استان مرکزی در ساوه گفت: بیش از سه هزار و200 کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشورافزود : دو هزار 200 کتابخانه متعلق به این نهاد و هزار کتابخانه هم مشارکتی است که این نهاد وظیفه مدیریت و تامین کتاب و نشریات آن را بر عهده دارد.

محمد اللهیاری فومنی افزود : در هفته کتاب وکتابخوانی 65 کتابخانه در کل کشور به بهره برداری می رسد .

وی جدیدترین برنامه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی را سلسه نشست های کتابخوان عنوان کرد و افزود : این نشست ها به اشتراک گذاری کتابها است که از خرداد ماه تا کنون بیش از 230 نشست برگزار شده و تا پایان سال به چهارصد نشست می رسد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور اضافه کرد : در این نشست ها هفت الی ده نفر از افراد ، کتاب های خوانده شده خود را به طور خلاصه برای حاضرین توضیح می دهند.

الهیاری با بیان اینکه بش از 2500 کتاب در نشست های کتابخوان توضیح داده شده گفت : بیشتر موضوعات این کتاب ها داستان ، شعر ، طب و تغذیه ، روانشاسی و موضوعاتی که مردم علاقه ای بیشتری دارند،است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور با بیان اینکه بیش از 1700 کتابخانه در کشوردر بخش کودک فعالیت دارد گفت: در سال جاری بیشترین کتاب های خریداری شده در حوزه کودک و نوجوان است.

محمد اللهیاری فومنی افزود : کتابداران حوزه کودک و نوجوان اموزش های لازم قصه گویی را می بینند تا مهارت قصه گویی را به مادران آموزش داده و مادران برای کودکان قصه بگوییند تا پیش از شروه مدرسه کودکان به کتاب انس بگیرند.

وی با اشاره به وضعیت استان مرکزی و دارا بودن بیش از 50 کتابخانه عمومی ، گفت : در افق 1404 قرار است به ازای هر صد نفر ، هشت متر فضای کتابخانه ای داشته باشیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور با بیان اینکه سرانه فضای کتابخانه ای در کشور به ازای هر صد نفر یک متر و هفتاد و هشت سانتیمتر است ، افزود : در استان مرکزی این سرانه از نرم کشوری بیشتر بوده و به ازای هر صد نفر دو متر است.

وی با اشاره به اینکه باید مسئولین و خیرین به موضوع کتابخانه سازی و اهدای کتاب بیشتر توجه کنند ، افزود : در سال جاری همایش تجلیل از خیرین کتابخانه ساز سراسر کشور را برگزار می کنیم تا بتوانیم با حضور خیرین در کنار یکدیگر بسیاری از طرح های نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

اللهیاری فومنی بیان کرد: یکی از اقداماتی که در جهت حمایت از کتابخانه‌ها برداشته شده است اختصاص نیم درصد از عوارض شهرداری ها به کتابخانه‌هاست که با تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان به کلیه شهرداری های سراسر کشور ابلاغ و با همکاری شهرداری ها قطعا روزهای خوبی را در پیش روی کتاب خواهیم داشت.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان مرکزی نیز گفت: در طی یک ماه گذشته این سومین همایش در حوزه کتاب است که در شهرستان ساوه برگزار می شود.

کمالوندی افزود: شهرستان ساوه به دلیل سبقه فرهنگی که دارد مهد علم و ادب و هنر است و مشاهیر زیادی از این خطه فرهنگی کشور در حوزه علم و دانش پرورش یافته اند.

وی بیان کرد: اشاعه و توسعه فرهنگ کتابخوانی اولویت نهاد کتابخانه هاست و برای تحقق این مهم از تمامی ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

در این مراسم از هفت شهردار برتر استان مرکزی به منظور همکاری در پرداخت نیم درصد بودجه شهرداری به کتابخانه های استان، چهار کتابخوان برتر شهرستان های استان ، سه مسئول کتابخانه‌های شهری و روستایی استان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.
همچنین از 2 نرم افزار اندرویدی کتابخانه های استان و کتاب آفتاب رونمایی شد.

در ادامه این مراسم کتابخانه علامه عسکری ساوه پس از بازسازی و مرمت با صرف 70 میلیون تومان اعتبار بازگشایی شد.

همچنین بخش کودک کتابخانه شهید هاشمی نژاد ساوه با صرف 20 میلیون تومان و نیز بخش نابینایان کتابخانه سلمان ساوجی با صرف 10 میلیون تومان به بهره برداری رسید.

/انتهای پیام /گ
برچسب ها: اراک ، کتابخانه ، نشریات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.