قصد داریم در این گزارش به سهم و نقش فوتبال در شناساندن چهره گروهک جنایتکار داعش بپردازیم.

 به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان فوتبال رشته ی ورزشی پرطرفداری ست که در سر تاسر جهان و در میان اقشار مختلف اعم از پیرو جوان، زن و مرد، فقیر و غنی هواداران بسیاری دارد و به همین جهت جزء رشته های ورزشی است که فقیرو غنی را در کنار هم قرار می دهد.
 
ماهیت همه گیری فوتبال باعث شده تا این رشته ورزشی علاوه بر کارکرد اصلی آن که ارتقاء سلامت است در جنبه ها و شئون دیگر نیز مورد بهره برداری و استفاده بگیرد.
 
خبر حضور چهره های سر شناس فوتبالی در فعالیت های بشر دوستانه و بهره برداری از فوتبال در اموری ازاین دست بار ها و بار ها به تیتر مطبوعات و رسانه های سراسر جهان تبدیل شده است.
 
اما آنچه که ما در این گزارش به آن خواهیم پرداخت نقش این رشته ورزشی در شناساندن گروهکی جانی و فاسق به نام «داعش» است ، یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم حساس کردن جامعه جهانی به پدیده ای به نام داعش است.
 
جمعه شب هفته گذشته زمانی که هزاران هوادار فوتبال در فرانسه حود را آماده میگردند به ورزشگاه استادوفرانس محل برگزاری دیدار دوستانه فرانسه و آلمان بروند، مردمانی جانی با افکاری پلید دراندیشه به خاک و خون کشیدن شهروندان عادی بودند.
 
مسابقه در جریان بود که اتفاقی تلخ و خونین در قلب اروپا و در پایتخت فرانسه به وقوع پیوست.
 
در حملات تروریستی که در نقاط مختلف پاریس و از جمله ورودی ورزشگاه استادوفرانس روی داد صدها نفر کشته و مجروح شدند(129نفر کشته و 340نفر مجروح)
 
پس از وقوع این حادثه تروریستی گروه تروریستی داعش که پیش از این دستش به خون هزاران نفر درعراق و سوریه آغشته بو، مسئولیت این ترور را بر عهده گرفت.
 
** داعش کیست؟
 
خاستگاه داعش گروهی موسوم به جماعت توحید و الجهاد بود که در سال 1999توسط مصعب الزرقای، یک سلفی اردنی تأسیس شد.
 
درسال 2004الزرقاوی با اسامه بن لادن رهبر آن روزهای القاعده سوگند یاد کرد القاعده عراق نام گرفت.
 
این گروه درامتبر سال 2006با پیوستن به دیگر گروه های شورشی در عراق گروهی موسوم به دولت اسلامی عراق را تشکیل دادند که البته بویی از اسلام نبرده بودند و شیعیان این کشور را آماج حملات تروریستی خود قرار داه بودند.
 
پس از آغاز بحران سوریه در مارس 2011، این تشکل در تابستان همان سال این تروریست ها تحت هدایت ابوبکر البغدادی راهی سوریه شدند تا در کنار شورشیان مزدور مردم بی گناه سوری را به خاک و خون بکشند.
 
آنها در سوریه با گروه تروریستی جبه النصره متحد شدند و نام خود را به دولت اسلامی عراق و شام تغییر دادند (که البته کیست که نداند آنها نه دولت هستند و نه ازاسلام بویی برده اند.)
 
پس از 8ماه جنگ قدرت بین تروریست های مستقر در سوریه، القاعده روابط خود را با داعش قطع کرد، پس از این اتفاق بود که داعش در سال 2014خلافت خود را جهانی اعلام کرد و از همه خواست با خلیفه او بیعت کنند، و به همین دلیل نام خود را به دولت اسلامی تغییر داد که دیگر محدود به سوریه و عراق نیست.
 
بلافاصله پس از مخابره خبر حادثه تروریستی خونین پاریس که با دیدار دوستانه تیم های ملی فرانسه وپاریس همزمان شده بود، فوتبالیست های بزرگی از قاره سبز و دیگر نقاط جهان به این عملیات تروریستی واکنش نشان دادند و با خانواده های قربانیان و بازماندگان آنها ابراز همدردی کردند.
 
حتی اتحادیه فوتبال اروپا و جند تیم فوتبال نیز نسبت به این موضوع موضع گیری مرده و اطلاعیه هایی صادر کردند.
 
بدون شک وقتی بازیکنان بزرگی مانند رونالدو، مسی، مارادونا، تیری آنری و دیگران به حادثه ای واکنش نشان میدهند و درخصوص آن اعلام نظر و ابراز احساسات می کنند، قطعاً هواداران بی شمار فوتبال درسراسر جهان نیز نسبت به آن مسئله و موضوع حساس می شوند.
 
این بار فوق ستاره های پیشین و حال حاضر فوتبال جهان به مسئله بزرگی به نام (عملیات تروریستی)و عاملان این ترور یعنی «داعش» ئواکنش نشان دادند و هین امر موجب شد تانام این گروهک جلاد و خونریز بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتد.
 
به همین جهت است که می گوییم فوتبال و فوتبالیست ها در نشان دادن و معرفی کردن چهره پلید داعش نقش داشته اند.
 
پس از حادثه تروریستی پاریس همزمان با دیدار فرانسه – آلمان و برگزاری رقابت های انتخابی جام جهانی 2018روسیه و رقابت های پلی آف یورو2016و چند دیدار دوستانه دیگر به وقوع پیوست، در محافل فوتبالی همه جا صحبت از داعش و تأمین امنیت مسابقات یاد شده در برابر تهدیدات و حملات تروریستی بود.
 
حساسیت ها چنان بالا رفت که دیدار دوستانه آلمان و هلند در هانوفر به دلیل مسائل امنیتی لغو شد و در دیگر رقابت ها نیز تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ شد.
 
مسلماً وقتی اخباری ازاین دست برروی صفحات مطبوعات ورزشی و قفوتبالی نقش می بندد، پدیده تروریسم و داعش هم بیشتر در کانون توجه قرار می گیرد.
 
شاید به جرأت بتوان گفت آن میزان که در این چند روز مردم جهان بخصوص اورپا نام داعش و ترور را شنیده اند و پیگیر آن بوده اند، در چندسال گذشته نشنیده بودند.
 
** تبعیض در برخورد با تروریسم
 
اگرچه درعملیات تروریستی خونین پاریس صدها نفر کشته و مجروح شدند، اما خون آنها باعث شد تا چشم خواب زده بسیاری از جهانیان بخصوص اروپایی ها به روی پدیده ای ناپاک «داعش» باز شود.
 
فوتبالیست ها و بزرگان فوتبال جهان در حالی پس از حملات تروریستی پاریس بدون فوت وقت با انتشار پیام هایی این حملات را محکوم کردندو با خانواده قربانیان آنها ابراز همدردی کردند که فقط و فقط یک روز قبل، حملاتی انتحاری در ضاحیه لبنان به وقوع پیوسه بود و ده ها انسان بی گناه به خاک و خون کشیده شده بودند، از قضا همین گروهک تروریستی داعش مسئولیت آن عملیات را نیز بر عهده گرفته بود اما دریغ از یک پیام محکومیت و تسلیت و همدردی از طرف جامعه فوتبال اروپا و جهان کجا بودند. بازیکنانی مانند رونالدو، مسی، لوئیز، و آنری و دیگران حتی کسانی مانند مارادونا و فابرکاس فقط زمانی ترورهای لبنان را محکوم کردند که حملات تروریستی پاریس به وقوع پیوست و البته به فهرست بلند بالای قربانیان تروریسم و داعش باید مردم مظلوم  و ستمدیده عراق و سوریه را باید افزود که هر روز در معرض وحشیگری این قوم انسان نما هستند. اما در طی چند سال گذشته فوتبالیستی صاحب نام از این خون‌های ریخته شده یادی نکرد و به آن واکنشی نشان نداد داعش که مخفف دولت اسلامی عراق و شام است گروهکی هستند وحشی که نه تنها بویی از اسلام نبرده‌اند بلکه با انسانیت فرسنگ‌ها فاصله دارند.
 
حالا شاید حملات تروریستی پاریس باعث شود تا اروپاییان به سیاستمداران خود فشار بیاورند کار داعش را یکسره کنند اروپاییانی که به خواست و طبق برنامه‌های سیاستمداران‌شان چنان غرق در روزمرگی بودند که خبر از ترکتازی داعش‌های مولود سیاست‌بازان غربی- عربی در سوریه و عراق نداشتند و بشار اسد رئیس جمهور سوریه چه خوب به این موضوع اشاره کرد او در پیام تسلیت خود به سران فرانسه گفت: فرانسه با وحشیگری تروریست هایی رو به رو شد که سوریه5 سال است با آن مبارزه می‌کند. 

خون قربانیان حادثه تروریستی پاریس و به صحنه آمدن فوتبالیست‌ها و تیم‌های فوتبال در محکومیت آن شاید باعث شود مردم سوریه و عراق که هزار تن از عزیزان خود طی سالهای گذشته به دست داعش سر بریده و مثله دیدند، هر چه زودتر از شر این جرثومه فساد خلاص شوند اگراین اتفاق بیفتد بی شک فوتبال یک بار دیگر یکی دیگر از کار کردهای خود را به جهان نشان داده است. 

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار