«موزه موسیقی»، مجموعه بی‌نظیر و جذاب در زمینه هنر موسیقی ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تمامی کشورهای دنیا موزه‌هایی وجود دارند و همواره در خصوص اهمیت و جایگاه آنها صحبت‌های زیادی می‌شود.
 
موزه‌ها بدون دنبال کردن اهداف مادی در جهت گرد‌آوری و حفظ آثار فعالیت‌ کرده و نمایانگر هویت و اصالت تاریخ یک کشور در تمامی زمینه‌ها هستند.
 
بازدید از موزه‌ها به عنوان شناسنامه ملت‌ها، موجب می‌شود با فرهنگ‌، آداب و رسوم کشورهای مختلف آشنا شویم.
 
موزه‌ها ما را به سفری در گذشته مهمان می‌کنند، گویی با افرادی از تمامی نسل‌ها و هزاره‌ها زندگی کرده و تجربه به دست آورده‌ایم. تجربیاتی که اگر همه عمر خود را هم صرف می‌کردیم، نمی‌توانستیم به تمام آنها دست پیدا کنیم.
 
البته موزه‌های بسیاری در دنیا به موضوعات غیر معمول پرداخته و مجموعه‌ای از آثار عجیب و غریب را گردهم آورده‌اند. موزه‌هایی که آشنایی با آنها قطعا خالی از لطف نخواهد بود. در «معرفی موزه» تلاش خواهیم کرد تا امکان بازدیدهای مجازی از موزه‌های جالب و دیدنی ایران و دیگر کشورهای جهان را برای شما فراهم کنیم.

نواختن نت‌های موسیقی در موزه میدان تجریش

موزه موسیقی، در میدان تجریش، یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های تهران است. ساختمان این موزه منزلی مسکونی متعلق به شهرداری بود و از سال 1371 تلاش‌هایی برای افتتاح موزه در آن صورت گرفته بود. اما بالاخره در آبان ماه سال 88 موزه فوق با هدف حفظ آثار و میراث ملی کشورمان در عرصه موسیقی فعالیت خود را آغاز کرد.

نواختن نت‌های موسیقی در موزه میدان تجریش

موزه موسیقی با 1400 متر مربع زیر بنا در زمینی به مساحت 3650 متر مربع، و در سه طبقه شامل بخش‌هایی متنوع برای علاقه‌مندان عرصه موسیقی است. تعداد ساز‌های گرد‌آوری شده از شهر‌های مختلف ایران در این موزه به 240 عدد می‌رسد که تنوع آن‌ها 200 نوع است.

نواختن نت‌های موسیقی در موزه میدان تجریش

در این موزه، چند بخش نمایش‌ ساز متعلق به ساز‌های گوناگون وجود دارد. در بخش‌ ساز‌های زهی، انواع زه صداهای مضرابی و زه صداهای آرشه‌ای از نقاط مختلف کشورمان در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

نواختن نت‌های موسیقی در موزه میدان تجریش

بخش ساز‌های بادی شامل ساز‌های خود صدا، هوا صداها، نی‌ها به تفکیک بومیتاست و نمونه‌هایی از سرناهای ایل بختیاری، لرستان، آذربایجان و خرسان به همراه نی‌هایی از بوشهر و کرمان وجود دارند.

نواختن نت‌های موسیقی در موزه میدان تجریش

نمونه‌هایی از پوست صداهای یکه طرفه و دوطرفه که از نقاط مختلف کشورمان گردآوری شده نیز در سالن‌ ساز‌های کوبه‌ای به نمایش گذاشته شده‌اند.

همچنین سیستم پخش اطلاعات ساز‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی در طبقه اول نوعی راهنما برای بازدید‌کنندگان موزه موسیقی است که اطلاعات جامعی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این سیستم از طریق گوشی در اختیار بازدید‌کنندگان قرار می‌گیرد.

نواختن نت‌های موسیقی در موزه میدان تجریش

بخش گنجینه موزه در طبقه دوم، ساز‌ها و آثار نوازندگان و موسیقی‌دانان صاحب نام کشورمان همچون زنده‌یاد حاج قربان سلیمانی، احمد عبادی و گلشن ابراهیمی را شامل می‌شود.

نواختن نت‌های موسیقی در موزه میدان تجریش

در قسمت دیگری از طبقه دوم، بخشی برای ساز‌های اهدایی در نظر گرفته شده که هنر‌مندان کشورمان به این موزه اهدا کرده‌اند. برخی از این ساز‌ها قدمتی 100 ساله دارند. سه تاری متعلق به ناصرالدین‌شاه قاجار نیز در این بخش نگهداری می‌شود.

نواختن نت‌های موسیقی در موزه میدان تجریش

کتابخانه تخصصی موزه موسیقی نیز از دیگر قسمت‌های مهم طبقه دوم است که علاوه بر کتاب‌های خطی و گران‌بها، هزاران جلد کتاب تخصصی در حوزه ادبیات و هنر، بویژه موسیقی نیز در آن برای استفاده دانشجویان وعلاقه‌مندان گردآوری شده است.

این موزه همچنین برای ایجاد بانک اطلاعاتی و دیجیتال کردن حدود 20 هزار صفحه موسیقی تولید شده در ایران در حال همکاری با دانشگاه هیلدس‌هایم آلمان است.

نواختن نت‌های موسیقی در موزه میدان تجریش

کارگاه ساخت ساز یکی از بخش‌های جذاب موزه موسیقی است که در آن بازدید‌کنندگان علاوه بر آشنایی با وسایل کارگاهی، مراحل ساخت انواع ساز را مشاهده می‌کنند. البته کارگاه در واقع محلی برای مرمت ساز‌های این موزه است. میزی با عنوان «دست بزنید» در کارگاه فوق وجود دارد که تعدادی ساز بر روی آن قرار دارد. علاقه‌مندان به موسیقی می‌توانند با استفاده از این ساز‌ها برای لحظاتی به نواختن بپردازند.

در محوطه موزه موسیقی، غرفه‌ای  نیز برای فروش محصولات فرهنگی و هنری از جمله کتب، نشریات و سی دی های موسیقی وجود دارد.

موزه موسیقی در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیک)، خیابان موزه، پلاک 9 واقع شده و هر روز بجز روز‌های شنبه از 10 صبح تا 5 عصر میزبان علاقه‌مندان است.



گزارش از: زهرا علی اکبرلو



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار