با سیاست‌های کلی حوزه محیط زیست به روسای قوای سه گانه از جانب‌ مقام معظم رهبری دست نهادهای متولی منابع طبیعی بازتر و فشار روی متصرفان و آلایندگان محیط زیست فراهم می‌شود.

ابتکار: فرمایشات رهبری راهگشای مسائل تدوین برنامه ششم توسعهبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا به امروز سیاست‌های کلی در زمینه محیط زیست تهیه و ابلاغ نشده بود ولی روز (سه شنبه26 آبان) برای نخستین بار این اتفاق مهم که بر اساس اصل 110 قانون اساسی از اختیارات مقام معظم رهبری است از جانب این مقام بزرگوار ابلاغ شد.

سید محمد مجابی رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره می‌گوید: در سیاست‌های ابلاغی مباحث مهمی همچون ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست و گسترش اقتصاد سبز و نهادینه سازی فرهنگ واخلاق زیست محیطی، ایجاد مالیات و عوارض محیط زیستی و مشارکت آحاد مردم و نهادهای مردمی برای حفظ محیط زیست آمده است.

 **نقشه راه محیط زیست مشخص شد

 سخنان رهبری و ابلاغیه ایشان در خصوص سیاست‌های  کلی حوزه محیط زیست نقشه دقیقی از وظایف محیط زیست ترسیم کرده و تکلیف همه دستگاه‌ها تحقق امر حفاظت از محیط زیست مشخص و جایگاه محیط زیست را به روشنی نمایان کرده است.

 معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در این خصوص معتقد است: این ابلاغیه، قطعا اقتدار و اعتبار و قدرت بشری به محیط زیست بخشیده و جایگاه آن را بیشتر از قبل مستحکم کرده و ما دقیقا در این مسیر در  حال حرکت هستیم و محیط زیست  انسجام و اقتدار خود را نشان داده و البته که باید به جایی برسد که حرف آخر را محیط زیست بزند و در این دوران هم حرف‌های زیادی زده‌ایم.

 ابتکار در ادامه می‌گوید: وقتی با آن همه تلاش جلوی ساخت جاده ابر را گرفتیم فشار بسیار زیادی بر محیط زیست متحمل بود حتی مساله طوری شده بود که برخی تا انحلال سازمان محیط زیست پیش رفتند و وقتی جلوی بنزین را گرفتیم فشارهای بسیاری متوجه سازمان شد، هشدارهای رهبری نسبت به وضعیت محیط زیست در دولت دهم بسیار زیاد شد و حالا هم چتر نظارتی را روی محیط زیست کشیده‌اند که هر روز هم نمود بیشتری پیدا می‌کند و حالا ایشان نقشه کار را جلوی تمام ارکان نظام گذاشته‌اند چون می‌خواهند توسعه به متعادل برسد.

حدود یک سال و نیم گذشته با دستور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ دبیر این مجمع، کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت و در روزهای آغازین به کار خود دستور تهیه پیش نویس سیاست‌های کلی حوزه محیط زیست را دریافت کرد و با این امر کار خود را آغاز کرد.

 رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص می‌گوید: برای تهیه پیش نویس سیاست‌های حوزه محیط زیست، این کمیته تازه شکل گرفته با حضور اعضای مختلف از جمله قوه قضائیه، مقننه، مجریه، مجموعه نظامی کشور، اعضای علمی و تشکل‌های زیست محیطی تشکیل جلسه داد و از تمام اعضا نظر خواهی کرده و در نهایت تمامی این پیشنهادات را در قالب سیاست‌های کلی به تصویب کمیته، دبیر خانه مجمع، کمیسیون مجمع و در نهایت در صحن علنی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رساند.

مجابی در ادامه می‌گوید: با توجه به اهمیت موضوع مبنی بر اینکه سیاست های نظام از جانب مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود گردش کار به ایشان تقدیم شد و روز( سه شنبه) 26 آبان، این مقام ارجمند سیاست‌های حوزه محیط زیست را در 15 ماده به سه قوا ابلاغ کرد.

**حلقه گمشده توسعه پایدار ایجاد می‌شود

 ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست یکی از مواردی بوده که مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر روی آن داشته‌اند، موردی که تمامی کارشناسان از آن به عنوان حلقه گمشده توسعه پایدار نام می‌برند. حالا رئیس سازمان محیط زیست در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر آن نظام یکپارچه در شورای عالی محیط زیست تبلور کرده که ریاست آن با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری است و به عبارتی دو قوه هم اکنون در این شورا حضور دارند و در تلاش هستیم تا از قوه قضائیه نماینده‌ای به این شورا دعوت کنیم، چرا که هماهنگی بین بخشی کلیدی‌ترین موضوع برای ایجاد یک نظام یکپارچه‌ ملی در حوزه محیط زیست است و ما این روزها شاهد همکاری بسیار خوب قوه قضائیه هستیم و آنها دارند سمتی می‌روند که جرایم حسبی را کاهش دهند و به سمت تادیبات زیست محیطی بروند.

 رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره می‌گوید: کنار هم بودن نهادهای مختلف برای حفظ محیط زیست یکی از اصولی‌ترین اقدامات محسوب می‌شود.

**جرم انگاری محیط زیست

جرم انگاری محیط زیست موضوعی که امروزه یکی از بندهای مهم سیاست‌های کلی حوزه محیط زیست از جانب رهبری اعلام شده چندی بیش برای نخستین بار از سوی معصومه ابتکار اعلام شده بود و مقام معظم رهبری در این بند خواستار مجازات موثر و باز دارنده آلوده کنندگان و تخریب کنندگان محیط زیست و الزام آنان به جبران خسارت شدند.

 ابتکار  در این باره می‌گوید: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی 17 اسفند ماه سال گذشته توجه ویژه‌ای به بحث‌های حقوقی و قوه قضائیه نشان دادند مساله‌ای که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت تا زمین خواری، ساحل خواری، کوه خواری، تخریب منابع طبیعی قاچاق و شکار غیر مجاز و آلوده کردن هوا و زمین ادامه پیدا کند اینها حق الناس و انفال است و همان طور که ایشان  انتظار دارند باید نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

 مجابی در این باره معتقد است: آنچه در پیش نویس و تدوین این سیاست‌ها اهمیت دارد برخورد جدی دولت و قوای دیگر با تخریب کنندگان محیط زیست است به طوری که در پیش نویس تهیه شده نظر تمام ارگان مختلف دولت در این زمینه اخذ شده است.

**تقویت دیپلماسی و تاکید رهبری بر آن

مدت‌ها است که شهد ملاقات ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با سفرا و وزرای سایر کشور ها هستیم موردی که مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به آن داشته و از آن برای بهره گیری جهت حرکت به سوی اقتصاد کم کربن سخن گفته‌اند.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص معتقد است: برای ما دیپلماسی در دولت یازدهم از ابتدا در اولویت بوده و به دنبال بهبود روابط محیط زیستی با همسایه‌هایی چون عراق، افغانستان، ترکمنستان بوده‌این حتی جلسات خوبی در ارتباط با گرد و غبار در عراق داشته‌ایم، با افغانستان در عالی ترین سطح این کشور یعنی با اشراف غنی برای هامون گفتگو کرده‌ایم با ارمنستان درباره آلودگی ارس جلسه داشته و پیشنهاد  تشکیل پارک بین مرز صلح و دوستی را داده‌ایم که با استقبال روبرو شد و با کشورهای حوزه خلیج فارس مثل کویت تفاهم نامه منعقد کرده ایم.

ابتکار می‌گوید: یک سفر دو جانبه با ایتالیا داشته و با فرانسه، لهستان، فنلاند، نروژ همکاری‌های خوبی داشته‌ایم و هفته گذشته یک دوره آموزشی تخصصی و فناوری زیست محیطی در حوزه نفت با مشارکت نروژ برگزار کرده‌ایم و در آستانه کنفرانس تغییر اقلیم 2015 سازمان ملل متحد در پاریس هستیم و این سیاست‌های رهبری به خوبی مواضع ما را مشخص می‌کند.

 معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می‌گوید: در دنیای امروز بحث محیط زیست یکی از اصلی ترین نقاط مشترک بین جامعه جهانی است و به عنوان نسل سوم حقوق بشر مورد توجه جامعه جهانی است و قطعا کشور ما با توجه به این که دارای مشکلات محیط زیستی زیادی است باید بر اساس این سیاست‌ها پیش رو دو اصلاحات لازم را در بهبود محیط زیست به عمل آید.

**ابلاغیه رهبری شانس بزرگ محیط زیست

سازمان محیط زیست کشور این روزها در آستانه تدوین برنامه ششم است و این ابلاغیه می‌تواند دست محیط زیست را برای حفاظت هر چه بیشتر از این عرصه رو به تخریب بگشاید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این باره می‌گوید: من تشکر می‌کنم چرا که این ابلاغیه ز سوی عالی ترین مقام کشور بسیار به موقع، روشن، دقیق و روزآمد بوده است و درست در زمان تدوین برنامه ششم ابلاغ شد که می‌تواند در بسیاری از مسائل راه گشا باشد.

 مجابی در این باره افزود: با توجه به این که برنامه ششم توسعه کشور در حال تدوین است قطعا این سیاست‌ها بسیار چشمگیری در این برنامه خواهد داشت و امیدواریم اثر سیاست‌های کلی محیط زیست در لایحه تنظیمی دولت در خصوص برنامه ششم توسعه به تمام ارکان کشور برگردد.

**اثر سیاست‌های ابلاغی محیط زیست

بر این اساس ارکان نظام برای اجرای منویات مقام معظم رهبری می‌تواند برای حفظ محیط زیست کشور اقدامات اساسی انجام دهند.

 رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره می‌گوید: این سیاست‌ها باید بدون برخورد سلیقه‌ای مورد توجه قرار گیرد و تاثیر دوره اول آن بیش از یک برنامه 5 ساله خواهد بود و اثر این سیاست‌های کلی در چندین برنامه بوده  و اهمیت مسایل را در راستای هم جهت بودن نشان می‌دهد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار