حمل و نقل يکي از مهم ترين اجزاي اقتصاد ملي در هر کشوری است که به دليل داشتن نقش زير بنايي تاثير فراواني بر فرايند رشد اقتصادي کشورها دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ در علم اقتصاد، مجموعه خدماتي که موجب انتقال و جابه جايي منابع توليدی مي شود داراي ارزش اقتصادي است و بخشي از جريان توليد محسوب مي شود و حمل و نقل بخشي از انواع خدمات است که ميزان تقاضا براي آن به سطح تقاضاي ساير محصولات بستگي داشته و در عرضه بسياري از کالاها و خدمات تاثير دارد. 

داشتن ماهيتی راهبردي و تاثیر مستقیم در فرآيند اقتصاد در فعاليت هاي بازرگاني داخلي، تجارت خارجي و گردشگري از مهمترین اثرات این بخش است.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی در این خصوص گفت: با توجه به وجود بارگاه منور رضوی و اماکن متعدد گردشگری دراین خطه ، سالیانه بیش از 50 میلیون زائر و مسافراز طریق خطوط حمل و نقل عمومی به این استان تردد میکنند که از این نظرخراسان رضوی رتبه نخست جابجایی مسافر را در حمل ونقل عمومی جاده ای کشور دارا است.

مهندس جواد وحدتی فرد افزود: وجود مراکز معدنی، تولیدی، کارخانجات فعال سیمان و تولید عمده انواع محصولات کشاورزی در خراسان رضوی باعث شده، سالانه بیش از 27 میلیون تن کالا از طریق جاده های این استان جابجا شودکه در این بخش نیز رتبه سوم در حمل و نقل داخلی کالای کشور به خراسان رضوی تعلق دارد.

خراسان رضوی دروازه تجارت و ترانزیت با آسیای میانه
وی با اشاره به فعالیت چهار پایانه مرزی و همسایگی با دو کشور افغانستان و ترکمنستان افزود: خراسان رضوی در حمل و نقل بین المللی و ترانزیت نیز به دروازه تجارت و ترانزیت آسیای میانه و کشورهای
CIS تبدیل شده است.
مدیر کل حمل ونقل وپایانه های خراسان رضوی گفت:تمامی این عوامل به همراه استفاده از نیروی انسانی مجرب فعال در قالب561 شرکت حمل و نقل داخلی و بین المللی کالا و مسافر و بکارگیری 48 هزار نفر راننده و فعالیت 42 هزار دستگاه انواع ناوگان عمومی حمل و نقل کالا و مسافر، موجب شده است تا حدود 8 درصد از تولید ناخالص استان به این بخش اختصاص یابد.

100 میلیون نفر برای صادرات و واردات نیازمند عبور از جاده های مرزهای خراسان رضوی
وحدتی فرد در پاسخ به این سوال که”نقش حمل و نقل بین المللی و ترانزیت استان با توجه به همجواری با کشورهای
CIS و افغانستان چگونه است؟” اظهار داشت: در دنیا42 کشور محصور در خشکی وجود دارد که مهم ترین فاکتور توسعه این کشورها دسترسی به آبهای آزاد است که از این تعداد8 کشور در همسایگی ایران قرار دارند و به طور مشخص6 کشور برای دسترسی شان به آب های آزاد و تجارت با دنیای خارج نیازمند عبور و ترانزیت از خراسان رضوی هستند.

وی ادامه داد: حدود100 میلیون نفر برای صادرات و واردات مایحتاج و تولیدات خود نیازمند به عبور از جاده ها و مرزهای خراسان رضوی یا تجارت با آن هستند که همین موضوع در کنار پتانسیل های استان در بخش تولید، این استان را به نخستین استان در بخش ترانزیت ورودی باحدود1ميليون تن كالا و خروجی باحدود3ميليون تن كالا مبدل کرده است.

وی به تداوم رشد عملکرد بخش حمل و نقل بین المللی استان در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: این روند نشان از وجود پتانسیل های بالای توسعه حمل و نقل در استان را دارد و امیدواریم با افزایش رشد اقتصادی کشور و رفع برخی تنگناها شاهد شکوفایی هرچه بیشتر آن در سال های آینده باشیم.

وی  از جایگاه ویژه ی حمل و نقل در اقتصاد مقاومتی و لزوم توجه به ترانزیت و استفاده از موقعیت ویژه ژئوپولیتیک استان نیز سخن گفت و تصریح کرد: حدود چهار هزار ناوگان و راننده فعال شاغل در بخش حمل و نقل بین المللی در خراسان رضوی را می توان در یک دوره سه تا چهارساله و در صورت رفع موانع به دو برابر افزایش داد.

نیاز شدید به نتایج حاصل از مطالعات حمل و نقل جاده ای
دبیر کمیته ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان رضوی در خصوص طرح مطالعات حمل و نقل جاده ای این استان نیز گفت: مطالعات حمل و نقل معمولا در سطوح مختلف محلی، ملی ومنطقه ای اجرایی می شود که درسطح محلي بر روي مطالعات ساماندهي و در سطوح ملی و منطقه ای نیز مطالعات جامع صورت می پذیرد.

دراين راستا مطالعات استان با پیگیری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداري و تشکیل تیم مشترک این اداره کل، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راه آهن و اداره کل فرودگاه های استان و متناسب با وضعیت استان تهیه شده است و از وزارت متبوع در حال پیگیری هستیم. اهمیت موضوع این است که با توجه به فعالیت و رقابت مناطق مختلف استان در بخش لجستیک و پایانه های ترکیبی و پیش بینی مناطق ویژه اقتصادی و آزاد در استان، تخصیص بهینه منابع محدود برای تدارک زیرساخت های حمل و نقل، نیاز شدیدی به نتایج این مطالعات بویژه در ارتباط با شبکه حمل و نقل کشور دارد.

کاهش ترافیک و روان سازی حمل و نقل با توسعه زیر ساخت ها
دبیر کمیته ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان رضوی از اقدامات برای روان سازی حوزه حمل و نقل و ترانزیت استان گفت و تصریح کرد: براي تحقق روان سازي حمل و نقل و ترانزيت اقدامات گسترده اي اجرایی شده است که از آن جمله مي توان به زيرساخت ها و پيشبرد اجراي طرح هاي جامع پايانه هاي مرزي استان اشاره نمود .

وی گفت: بهره برداري از سالن تجاري پايانه مرزي لطف آباد و پاركينگ ورود ناوگان تجاري پايانه مرزي دوغارون، آغاز احداث فاز محوطه سازي پايانه مرزي لطف آباد، انعقاد تفاهم نامه احداث پل بتني در پايانه مرزي سرخس بر روي رودخانه تجن با كشور تركمنستان ، تسهيل فرآيند صدور مجوز بارگيري ناوگان خارجي و بهره برداري از سامانه تحت وب تردد مرزي و شبكه شدن مرزهاي جاده اي و بنادر كشور با محوريت استان از اقدامات زیر ساختی در این بخش بوده است.

وحدتی فرد افزود: برای ساماندهی این بخش همچنین سامانه G2G گمركات استان بهره برداری شد و برخط سازي صدور CMR صورت پذیرفت.از دیگر اقدامات انجام شده برگزاري جلسات مشترك با كنسولگري كشورمان در مرو و كنسولگري تركيه در خصوص مشكلات حمل و نقلي، آموزش رانندگان حمل و نقل بين المللي، پيگيري ارتقاء وضعيت راه هاي شرياني منتهي به پايانه هاي مرزي و تقويت عمليات راهداري بوده است.

وی حضور فعال در كارگروه هاي تخصصي حمل و نقل و گمرك ، اتاق بازرگاني و صنعت و معدن استان، پيگيري جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي در زمينه شركت هاي حمل و نقل را نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در بخش روان سازی حوزه حمل و نقل و ترانزیت دانست و گفت: جلسات مستمری بادست اندركاران بخش به ويژه با انجمن هاي صنفي مربوطه و با حضور مسوولين در رده هاي مختلف از جمله رياست   سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، پليس راه استان و … برگزار شده است تا با حداکثر توان بتوان در پیشبرد اهداف گام برداشت.

وی از كارشناسي و تهيه گزارشات و رصد مستمر وضعيت، پيگيري رفع معضلات در این بخش و پيگيري اجراي دستورالعمل ساماندهي و تقويت مديريت مبادي ورودي و خروجي زميني كشور مصوب كار ويژه مرز شورايعالي امنيت ملي از دیگر اقدامات اين اداره كل در حوزه روانسازي ترانزيت استان یاد کرد و اظهار داشت: رفع ابهامات اجرايي مقررات با تشكيل كارگروه استاني نقش مهمي در پيشبرد هماهنگي در پايانه هاي مرزي و اجراي طرح هاي جامع پايانه هاي مرزي استان داشته است و ان شاء الله با تداوم آن تحولات محسوسي در روانسازي ترانزيت ايجاد خواهد شد.

تلاش برای بهبود فضای کسب و کار در بخش حمل و نقل
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که « دولت چه نقشی درحمایت از حمل و نقل و ترانزیت دارد؟» گفت: در حوزه زیر ساخت ها نگهداری، بهسازی ، ارتقاء و توسعه زیر ساخت ها در شیوه های مختلف حمل و نقل مورد توجه است ودرحوزه مديريت هماهنگی دستگاه های حاکمیتی در ارائه خدمات در پایانه های مرزی و تسهیل تردد ناوگان حمل و نقل در مرزها از اهم اقدامات دولت در بخش حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه در کنار همه این مسایل، تدابیر حمایتی برای بهبود فضای کسب و کار به طور عام و فعالیت در بخش حمل و نقل به طور خاص نیزدردست انجام است ،افزود: مجوز قانونی واردات ناوگان زیر سه سال، تصویب طرح ها برای اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی و اجرایی شدن تعدادی از طرح ها با تسهیلات مختلف در راستای تحقق همین اهداف عملی شده است و یکی از مهم ترین حمایت های دولت، ارایه سوخت ارزان به بخش حمل و نقل نسبت به قیمت متوسط در بازارهای جهانی است که در حال حاضر كمك موثري را برای فعالان بخش حمل ونقل بين المللي براي رقابت بهتر و بیشتر با ناوگان كشورهاي همسايه فراهم آورده است.

از دیگر اقدامات دولت می توان به ایجاد امنيت بالا نسبت به ساير كشورهاي منطقه نيزاشاره نمود علاوه براين یکی از نقاط قوت حمل و نقل استان، بلوغ و پختگی تشکل های صنفی به دلیل قدمت و سطح بالای فعالیت و تعامل انجمن های صنفی است كه مشاركت آنان درتصميم گيريها از جمله حمايت هاي دولتي از فرايند حمل ونقل است.

فعالیت 33 تشکل صنفی حمل و نقل داخلی و بین المللی در دو بخش کالا و مسافر در خراسان رضوی
به گفته مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی در حال حاضر33 تشکل صنفی در بخش حمل و نقل داخلی و بین المللی کالا و مسافر در خراسان رضوی فعالیت می کنند که بیش از 15 خدمت همچون واگذاری فرآیند تاسیس شرکت ها و صدور و تمدید پروانه فعالیت آنها، ارائه خدمات حواله بارنامه و صورت وضعیت توسط انجمن های صنفی، خدمات صدور و تمدید و تعویض کارت هوشمند رانندگان به این انجمن ها وهمچنين دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع بیش از70 هزار مورد ارائه خدمات به رانندگان عزیز و شرکت های حمل ونقل توسط این تشکل ها و عمدتا با روش مبتنی بر شبکه”وب بیس” ارائه می شود و در بخش حمل و نقل بین المللی نیز انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی به همراه انجمن صنفی کامیون داران و رانندگان حمل و نقل بین المللی در استان فعالند.

مهندس وحدتی فرد تاکید کرد: امروز به جرات می توان گفت این انجمن ها فراتر از امور تصدی گرایانه و به عنوان قوی ترین مشاور در امور سیاست گذاری و به ویژه تسهیل فعالیت بخش و جذب سرمایه گذاری موثر محسوب می شوند.

وي اشاره نمود كه جذب سرمایه گذاری در تجارت و فرصت های اقتصادی مختلف تابع بهره وری سرمایه، مدیریت ریسک، ثبات اقتصادی و سود مورد انتظار در آن تجارت و یا فرصت است که در نهایت ترکیب این مسایل با فضای کلی کسب و کار در کشور سهم جذب سرمایه در آن بخش را مشخص می کند.

وی سرمايه گذاري در حمل ونقل را بيش ازحد نياز در شرايط فعلي دانست و گفت: سرمایه گذاران بسیاری در صدد خرید خودرو و پیوستن به مالکان ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای هستند اما باید این امر را در نظر داشت که برای کسب بهره وری مناسب از این پس نمی توان به شیوه ی سنتی و خودمالکی عمل نمود بلکه باید به سمتی پیش برویم که شیوه های مدیریت سرمایه گذاری بخش خصوصی را به سمت روش های نوین سوق داد.

مهندس وحدتی فرد افزود: ناوگان فرسوده و تامین منابع مالی مورد نیاز در نوسازی ناوگان حمل و نقل باری و مسافری مشکلات این حوزه را تشدید کرده اما با همه این عوامل و با توجه به فضای فعلی اقتصاد استان و کشور رشد بخش حمل و نقل در حوزه کالا و مسافر داخلی و بین المللی متوقف نشده است به نحوی که رشد حمل وجابجایی کالا چه دربحث داخلی و بین المللی ازوضعيت مطلوبي برخوردار مي باشد.

تقاضای گسترده برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش حمل و نقل بین الملل
وی از عملکرد در زمینه ایجاد شهرك حمل و نقل، مجتمع خدمات رفاهی و تیر پارک هم گفت: از ابتداي امسال12 مورد موافقت اصولی صادر شده است و هم اکنون25 واحد مجتمع و تیر پارک به بهره برداری رسیده است.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان با اشاره به وجود تقاضای سرمایه گذاران خارجی در حوزه حمل و نقل بین المللی افزود: تقاضا برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی بسیار است و تاكنون چندين شركت حمل ونقل بين المللي با سرمايه گذاري خارجي در خراسان رضوی تاسيس و فعال گرديده است.

مهندس وحدتی فرد اشاره كرد : ساختار هزینه بخش حمل و نقل که نهایتا در سطح کرایه حمل بازتاب دارد، مشابه ساير بخش هاي اقتصادي تابع عوامل مختلفی ازجمله افزایش قیمت ناوگان حمل ونقل و هزينه تعمير ونگهداري و سطح عملكردي و….مي باشد.

دبیر کمیته ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان رضوی هزینه های عملکردی بالا مانند قیمت لاستیک، روغن و اقلام مصرفی در کنار عواملی از جمله موضوع خواب ناوگان در مرزها را که از جمله دلایل محدودیت اعمال شده از سوی دولت ترکمنستان مي باشد را به عنوان عوامل موثر در این امر دانست و اعلام نمود:20 تا30 درصد افزایش کرایه حمل و نقل بین المللی به دلیل همین اتفاقات بود و عرضه وتقاضای خدمات حمل و نقل و هزینه های کشتی رانی و بندری و بعضا دموراژ و ساير هزينه هاي ارتباطي و تعاملي درطول مسير نيزقابل تامل است و ازطرف ديگر در یک سال گذشته متاسفانه به دلیل افزایش عوارض تحمیلی به ناوگان ایرانی در کشور افغانستان باعث افزايش هزينه حمل شده است كه علي رغم پيگيرهاي ديپلماتيك از سوي دولت درخصوص رفع عوارض متقابل ، تاكنون مثمر ثمر نبوده است.

امکان استفاده از مزیت سرزمینی با عزم ملی و حرکت هم جهت تمامی بخش ها
وی در پاسخ به اینکه حفظ موقعیت ارزشمند مسیر ترانزیتی کشورمان در خراسان رضوی چگونه عملی خواهد شد نیز گفت: دالان ترانزیتی محور شرق، کریدور تراسیکا و شاخه ای از کریدور شمال- جنوب از پایانه های مرزی خراسان رضوی می گذرد. با این همه، قبل از هر چیز موضوع ترانزیت و استفاده از مزیت سرزمینی ما، نیازمند عزم ملی و حرکت هم جهت تمامی بخش های مرتبط است.

وی افزود: برقراري امنيت در كشور مهم ترين اقدام نظام براي حفظ موقعيت ترانزيت مي باشد كه از آن به عنوان يك جزيره امن درمنطقه مي توان نام برد ، علاوه بر اين، ترانزیت در کنار گردشگری جایگزین مناسبی برای درآمد غیر نفتی کشور است مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی بر رعایت اصل هماهنگی سازمان های متولی و یکپارچه سازی و عملکرد شبکه ای سیستم های نظارتی، حاکمیتی و خدماتی تاکید کرد و گفت: رقابت پذیری مسیرهای ترانزیتی با مدیریت هزینه و ریسک امکان پذیر است كه بايستي با تقویت زیر ساخت ها به ویژه در بخش ریلی و کاهش موانع و ساعات توقف تردد از پایانه ها به همراه افزایش هنر و توان بازاریابی بخش خصوصی برای ترانزیت و ارتباط موثر با تجار کشورهای همسایه و دیگر کشورهای منطقه و جهان تلاش نمود تا با تحول و تغییر در مکانیزم جذب و بکارگیری راننده و توانمند سازی شرکت های حمل و نقل و رفع همزمان موانع از فرصت های پیش رو بهره برد و اعتماد تجار بین المللی را به مسیرهای ترانزیتی استان جلب نمود.

وی مهم ترین مشکلات درونی ساختار حمل ونقل نظیر پدیده خودمالکی توسط رانندگان و بهره وری پایین به این روش اشاره نمود و گفت : عدم توانمندی یا ضعف مدیریتی بسیاری از شرکت های حمل و نقل به دليل ساختار آنها و مشکلات محیط بیرونی نظیر مسایل تردد مرزی، توقف طولاني ناوگان در پشت مرزها، بالا بودن بهاي سرمایه گذاري دربخش به دلیل بالا بودن قیمت خرید کامیون و اتوبوس و هزینه بالای عملکردی ناوگان حمل ونقل از مشکلات عمده ی حمل و نقل جاده ای است.

وی مهمترین راهکار خروج از این مشکلات را اصلاح ساختارو ارتقاي سطح تعاملات در منطقه دانست و اظهار امیدواری نمودكه با برپایی جلسات و رایزنی متقابل با کشورهای مختلف و درك به موقع آنها بتوانیم موجبات ارتقاي بهره وري را در بخش فراهم نمائيم.


      برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.