توسعه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی راهکاری برای بهبود کمی و کیفی تولید محصول و افزایش درآمد کشاورزان در شهرستان باشت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگارارن جوان از یاسوج؛  به اعتقاد کارشناسان توسعه سیستم های نوین آبیاری از مهمترین راه های مقابله با بحران کم آبی، پیشگیری از کاهش ذخیره منابع آب های زیرزمینی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است.

به گفته کارشناسان با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار نزدیک به شش هزار مترمکعب آب صرفه جویی می شود.

یک کشاورز باشتی گفت: اجرای روش های نوین آبیاری درزمین های کشاورزی باعث کاهش هزینه تمام شده محصول شده است.

مرتضی حسینی افزود: تا قبل از اجرای روش آبیاری بارانی برای آبیاری هر هکتار زمین کشاورزی بیش از چهار نفر کارگر نیاز بود اما در حال حاضر یک نفر با کمترین زحمت می تواند چندین هکتار زمین را آبیاری کند.

وی کمبود منابع مالی، نا آشنایی کشاورزان با مزایای استفاده از این سامانه و کمبود تجهیزات آبیاری نوین را علت اصلی توسعه نیافتن اجرای این طرح در مزارع کشاورزی در سال های گذشته ذکر کرد.

یک کشاورز دیگر گفت: اجرای طرح های آبیاری نوین باعث تولید محصول با کیفیت و کمیت بهتر می شود.

محمد کریمی افزود: محصول تولیدی در زمین های کشاورزی مجهز به سیستم های آبیاری نوین هم از نظر ظاهری و از نقطه نظر میزان تولید بهتر است.

کارشناس اداره جهاد کشاورزی گچساران گفت:صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کاهش علف های هرز و بهبود کمی و کیفی تولید از مهمترین مزایای آبیاری با روش های بارانی و قطره ای است.

علی حسن انصاری افزایش تولید، صرفه جویی در استفاده از نهاده های کشاورزی و آبیاری یکنواخت را از دیگر مزایای استفاده از این نوع آبیاری بیان کرد.

به گفته وی زیباتر شدن رنگ و طعم محصول ، امکان کشت و بهره وری بهتر در هر شرایط آب و هوایی از دیگر مزایای آبیاری با روش های نوین است.

وی تصریح کرد:سامانه های آبیاری تحت فشار به روش هایی گفته می شود که آب را توسط لوله و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر در سطح مزرعه توزیع می کنند.

کارشناس آب و خاک اداره جهاد کشاورزی باشت گفت: شش هزار و 353هکتار از زمین های زراعی و باغی این شهرستان تاکنون به آبیاری نوین مجهز شده است.

فرهمند رستمی افزود: از این میزان سیستم نوین اجر اشده سه هزار و 654هکتار زمین های زراعی (بارانی ) و دو هزار و 699 هکتار باغ زیرپوشش آبیاری( قطره ای) قرار گرفته است.

وی گفت: برای تجهیز هر هکتار زمین کشاورزی به آبیاری قطره ای 65 میلیون ریال کمک بلاعوض و برای هر هکتار آبیاری بارانی 50 میلیون ریال اعتبار یارانه ای پرداخت می شود.

وی ادامه داد: با اجرای دو طرح تامین آب دیگر در چالموره و چاه تلخ و غورک 700 هکتار از زمین های دیم این شهرستان به آبیاری نوین مجهز خواهد شد.

رستمی ابراز کرد: طرح تامین آب غورک 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تکمیل این طرح 350 هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه زیر پوشش آبیاری نوین خواهد رفت.

وی ادامه داد: شش دستگاه الکتروموتور ، شش پمپ شناور و سه هزار و 700 متر خط انتقال در این طرح نصب می شود.

رستمی حجم استحصالی این پروژه را شش میلیون متر مکعب در سال اعلام کرد و گفت: در سال جاری پنج میلیارد ریال اعتبار از محل ماده 180 برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: تکمیل این طرح نوین در استفاده بهینه از آب کشاورزی ،کاهش هزینه تولید برای بهره برداری تاثیر مستقیم خواهد داشت.

وی افزود: 420 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سیستم آبیاری نوین طرح های چالموره و چاه تلخ و غورک در این شهرستان نیاز است.

رستمی تصریح کرد: 22 هزار و 200 هکتار زمین کشاورزی در شهرستان باشت وجود دارد.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان باشت هشت هزار نفر است.

شهرستان 21 هزار نفری باشت در 110 کیلومتری یاسوج مرکزکهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام /ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.