رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس برای پیشگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگارارن جوان از شیراز؛ دکتر "محمدرضا عالی منش"  با ارایه توصیه هایی برای پیشگیری از  مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، بر وجود هوای کافی برای تنفس و سالم بودن دودکش بخاری تاکید کرد.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وی گفت: برای تنفس خود و خوب سوختن بخاری گازسوز، اجازه دهيد، هواي كافي به اتاق برسد، وجود روزنه زير درب ها، براي هوای کافی اتاق، مفيد است و نباید با اشيایی مانند پارچه و پتو مسدود شود.

این مسوول بر اطمینان خانواده ها از صحيح سوختن گاز ، سالم بودن بخاري، باز بودن مسیر دودکش و محکم بودن محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز تاکید کرد.

رییس اورژانس فارس با بیان اینکه نصب هرگونه وسیله  گاز سوز در حمام، ممنوع است، افزود: از تبدیل بخاري و وسايلی كه گازسوز نیست به وسایل گازسوز باید خودداری شود. 

دکتر عالی منش، گفت: باید بخاری را در محلی دور از پرده، لباس، رختخواب، ظروف پلاستيكي و ساير اشيای قابل اشتعال، خارج از محدوده رفت و آمد بچه ها و در سطح بدون شیب، نصب کنیم. 

وی افزود: سوختن بخاری با رنگی غیر از شعله آبی، م تواند ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد و باید جدی گرفته شود.

این مسوول اورژانس در فارس رعایت نکات ایمنی دودکش ها را از دیگر نکات اساسی در فصل سرما دانست و  گفت: مسدود شدن دودکش، باعث سوخت ناقص وسایل گازسوز و ایجاد  گاز های خطرناک، مسموم کننده و خفگی، می شود. 

دکتر عالی منش، توصیه کرد: لازم است، برای افزایش ضریب ایمنی در محل نصب وسایل گاز سوز، از هشداردهنده های گازمونوکسیدکربن( (CO، استفاده شود و نصب هرگونه بخاری با سوخت فسیلی دودکش دار و بدون نیاز به دودکش در حمام، غیر مجاز است.

وی بیان کرد: استفاده از بخاری های بدون نیاز به دودکش در اتاق خواب، بر اساس استاندارد ملی ایران، مجاز نیست و بخاری نفتی نیز باید مجهز به سیستم تنظیم سوخت باشد. 

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان فارس افزود: مخزن سوخت بخاری، باید از قسمت کوره فاصله داشته و یا عایق‌کاری شده باشد.

دکتر عالی منش، ادامه داد: یک دودکش، باید با قطر و ظرفیت بخاری هماهنگ باشد، انتهای آن به فضای باز مانند پشت بام با فاصله هشتاد سانتی متری از سطح پشت بام قرار گرفته شده باشد.

وی مجهز بودن دودکش به کلاهک را از دیگر نکات این وسیله عنوان کرد. 

رییس اورژانس فارس در خصوص علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، گفت: بسیاری از این علائم شبیه به سرماخوردگی است و بیشتر افراد فکر می کنند، به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده اند و تمایل به استراحت و خوابیدن دارند، اما ابتلای تمام افراد خانواده به علائمی شبیه به آنفلوآنزا، بروزمسمومیت را نشان می دهد.

دکتر عالی منش افزود: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید از علائم عمومی  و  خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از علائم نخست مسمومیت است.  

وی توصیه کرد: چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده، می توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

دکتر عالی منش بیان کرد:  انتقال فرد مسموم از محیط آلوده به هوای آزاد، تماس با اورژانس 115، باز کردن یقه پیراهن و کمربند و لباس های تنگ، در صورت امکان عملیات اکسیژن دهی و باز نگه داشتن راه های تنفسی، از اقدام های ابتدایی کمک رسانی، است. 

وی یادآور شد: خارج کردن افراد آسیب دیده از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز، از مهم ترین اقدام های پیشگیرانه محسوب می شود.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: سرما ، بلای ، جانمان ، نشود ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.