مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: ورود پدیده ال نینو به کشور و این استان، غیرعلمی بوده و امکان‌پذیر نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی هواشناسی چهارمحال و بختیاری؛ مهرداد قطره با بیان این مطلب افزود: پدیده انسو یا ال نینو به سبب مقیاس بسیار بزرگی که دارد از راه دور بر آب و هوای سایر نقاط جهان تأثیر می‌گذارد و در تقسیم‌بندی پدیده‌های جوی توسط سازمان هواشناسی جهانی، یک پدیده سیار مقیاس محسوب می‌شود که میزان تأثیر آن، به فاصله از محل حضور آن و سایر نوسانات جوی هر نقطه بستگی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به برد زمانی، پیش‌بینی‌های انجام شده شامل کوتاه‌مدت تا 6 ساعته، کوتاه‌مدت تا یک هفته و پیش‌بینی‌های فصلی است که تا 5 ماه آینده را پوشش می‌دهد، البته آنچه در پیش‌بینی‌های فصلی مورد توجه قرار می‌گیرد با پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت متفاوت است و سرمای شدید و سیل را نمی‌توان از چند ماه قبل پیش‌بینی کرد.

قطره با بیان اینکه متأسفانه خبرهایی نادرست از ورود ال نینو به کشور و این استان منتشر شده، ضمن رد این‌گونه اخبار، یادآور شد: پدیده ال نینو یک پدیده اقیانوسی است که با دوره برگشت 3 تا 7 ساله برای مناطق استوایی اقیانوس آرام رخ داده و هنوز اطلاعاتی در این ارتباط که این پدیده اثر مستقیم بر روی بارش یا سرما داشته باشد در دست نیست.

وی با تشریح پدیده ال نینو گفت: در این پدیده، بادها در استوا از غرب به شرق در سطح اقیانوس می‌وزد و آب‌های گرم سطح اقیانوس را جابه‌جا و به سواحل غربی شمال و جنوب قاره آمریکا می‌آورند، به دنبال آب‌های گرم، بارندگی نیز به سمت شرق اقیانوس آرام متمایل می‌شود، که سیل در پرو و خشکسالی در اندونزی و استرالیا، نشانه کلیدی ال نینو بوده و این جریان هر چند سال یکبار با یک گرمایش عظیم و غیر معمول همراه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه تاکنون شناخت علمی برای تشخیص میزان تاثیرگذاری ال نینو در کشور و این استان، وجود نداشته، خاطر نشان کرد: برخلاف تصور که انتظار می‌رفت با پدیده ال نینو شاهد زمستان سرد در چهارمحال و بختیاری باشیم، از مهرماه امسال تاکنون دمای هوای این استان 2 درجه افزایش یافته و میزان بارش ها هم کم شده است، به طوری که میزان بارش در شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری از ایتدای سال زراعی جاری (از اول مهر تا صبح 26 آبان) 39 میلیمتر بوده، در حالی که در مدت مشابه سال قبل 80 میلیمتر بوده است،

قطره اضافه کرد: همچنین میزان بارش امسال در کوهرنگ 217 میلیمتر بوده در حالی که سال گذشته در همین مدت 332 میلیمتر بارش داشته است.

به گفته وی، میانگین بارش در کل استان علیرغم تصور افزایش، تنها به 80 میلیمتر رسیده در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال گذشته 119 میلیمتر بوده و بنابراین نسبت به دوره مشابه سال قبل، حدود 32 درصد کاهش بارندگی در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاده است.

قطره تأکید کرد: براساس پیش بینی و برآورد انجام شده، در استان چهارمحال و بختیاری، بارش فراتر از میانگین طی ماه‌های آینده رخ نخواهد داد و سرمای خارج از میانگین نیز در پیش‌رو نخواهیم داشت.

پدیده انسو یا ال نینو (نوسان جنوبی) رخداد کلان اقلیمی و یکی از چرخه‌های مشهور و قدرتمند آب و هوایی جهان است که هر چند سال (3 تا 7سال) یکبار در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ داده و با تغییر جهت جریان آب های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه، باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگ آب و هوایی مانند سیلابهای ناگهانی، خشکسالی و ... در زمین می‌شود. این پدیده در اقیانوس آرام شکل می گیرد و به علت گردش امواج میانی، روی تمام نقاط زمین به صورت غیر مستقیم تاثیر می گذارد.


انتهای پیام/ی

برچسب ها: ال نینو ، هواشنا ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.