رئیس سازمان استاندارد ایران گفت: جلب رضایت طرف عراقی در تبادلات تجاری موجب افزایش تقاضا و همچنین افزایش صادرات به این کشور می‌شود.

 امضای تفاهم نامه استاندارد ایران و عراقبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، برنامه معارفه و ملاقات سعد عبدالوهاب رئیس سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفیت عراق با ریاست  سازمان استاندارد ایران در خصوص پیش نویس برنامه اجرایی عصر امروز برگزار شد.

نیره پیروز بخت در خصوص جریان توافق نامه گفت: حدود 7 سال است که در حوزه مسائل تجاری با کشور عراق در ارتباط هستیم و همکاری‌های خوبی داریم و این امر نشئت گرفته از روابط و دوستی‌های دو کشوراست.  

وی در خصوص تفاهم نامه ابتدایی که 8 ماه پیش در کشور عراق به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس جمهور انجام شد گفت: در آنجا برنامه‌هایی داشتیم که همکاری‌های گسترده‌ای طرح و تفاهم نامه‌هایی استاندارد بین دو کشور به امضا رسید و از ان پس منتظر حضور طرف عراقی بودیم برای قسمت اجرایی این تفاهم نامه.

 پیروز بخت در ادامه افزود: خوشبختانه روابط دو کشور وابسته به این اسناد وتفاهم نامه‌ها نبود و در حوزه تجارت روابط با تمام قدرت ادامه داشت.

وی از امضای این تفاهم نامه ابراز امیدواری کردو گفت: امیدواریم که این جلسات منجر به امضای برنامه‌های اجرایی شود تا به همکاری دو کشور حوزه تجاری را تسکین و قوت بخشیم.

 بر اساس این گزارش سعد عبدالوهاب در خصوص تاخیرحضورش در این جلسه گفت: متاسفانه جنگ و حملات تروریستی داعش موجب شد این دیدار به تأخیر بیافتد ولی ما مطمئن هستیم که روابط گسترده دو کشور تسهیلات زیادی را برای کشور عراق فراهم می‌کند.

وی در خصوص متن تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم نامه به دقت بررسی شد و مشکل اساسی درآن مشاهده نشد به‌جز چند نکته که با توافق طرفین مرتفع می‌شود.

سعد عبدالوهاب در ادامه آمادگی خود را اعلام کرد و گفت: برای بحث یا انجام هر تبادل و تفاهمی که ایران در نظر دارد آماده هستیم.

در همین بین صباح نائب رئیس استاندارد عراق ضمن تشکر از همکاری ایران برای برگزاری این تفاهم نامه گفت: ایران برای ما کشوری دوم است و امید داریم که همکاری‌های ما در تمام حوزه‌ها از جمله تجارت و استاندارد و حوزه‌های علمی و فرهنگی باشد.

صباح در ادامه افزود: ایران در مسائل نظامی کمک‌های فراوانی را به عراق ارسال کرد ولی ما دوست داریم در تمام حوزه‌ها از کمک ایران استفاده کنیم.

بر اساس این گزارش پیروز بخت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص هدف اصلی از امضای این تفاهم نامه گفت: در راستای همکاری‌های هرچه بیشتر دوکشور و استاندارد ایران و عراق و همچنین امضای یادداشت تفاهم که با سفر اول معاون اول رئیس جمهور به امضا رسید هیئت عراقی در همین راستا قرار شد از ایران دیدار به عمل آورد و باقی مذاکرات در چند حوزه دیگر مطرح شود.

وی در ادامه گفت: مقایسه و انطباق بین ایران و عراق موجب تأثیر تجارت دو کشور می‌شود و باید بر اساس استانداردهای دوکشور صادرات انجام پذیرد.

پیروز بخت تصریح کرد: انطباق استانداردهای دو کشور موجب می‌شود که همکاران عراقی با خیال راحت گواهی انطباق را به کالاهای صادراتی بدهند.

 وی افزود: تصمیم بر این است که علاوه بر تسهیل در حوزه تجارت تأییدیه صلاحیت و رد و بدل کردن استانداردها و نیز فراهم کردن متن و فهرست این استانداردها به زبان انگلیسی و عربی بررسی و فراهم شود.

وی با اشاره به یکی از مشکلات در این حوزه گفت: پیش از این استانداردها باهم هماهنگ نبود و کالاهایی که به مرز می‌رسید و بازرسی می‌شد به دلیل عدم انطباق استانداردهای دو کشور با اعتراض همکاران همراه می‌شد زیرا هر کشور حق دارد استاندارد منطبق و بومی خود را داشته باشد.

پیروز بخت  تصریح کرد: درصورتی که استانداردهای ملی عراق به ما داده شود در اختیار تجار و تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

 وی در خصوص بیشترین  حجم تجارت بین دو کشور گفت: مصالح ساختمانی، خودرو، لوازم خانگی و مواد غذایی بیشترین حجم صادرات ایران به عراق را تشکیل داده است.

وی در پایان افزود: درصورت اجرایی شدن این تفاهم نامه ما شاهد تاثیرات آن بر میزان صادرات دو کشور خواهیم بود زیرا عراق از نزدیک‌ترین همسایگان ایران است و اگر کالای باکیفیت به این کشور صادر شود در مقابل ما با افزایش تقاضا و حجم صادرات روبه رو خواهیم شد.

بر اساس این گزارش عبدالوهاب نیز در پاسخ به این سؤال که  هدف از امضای این تفاهم نامه چیست گفت: هدف ما از حضور در ایران به دلیل کامل کردن این توافق نامه و اهمیت دادن به ان بود که بین دو دستگاه استاندارد ملی ایران و عراق چندی پیش تفاهم نامه اولیه آن امضا شد.

 وی با بیان اینکه ما به دنبال امضای قسمت اجرایی و تطبیقی ان هستیم گفت: دلیل اهمیت عراق به این تفاهم نامه آن است که حجم تبادل تجاری بین دو کشور افزایش یابد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل حجم بالای تبادلات تجاری نیاز داریم پژوهشگاه‌های معتبری برای اهمیت دادن به مشتریان ایرانی و عراق داشته باشیم.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار