لچک ترنج، افشان و طرح تبریز از معروفترین فرشهای دستباف در شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن واقع در غرب استان خراسان رضوی است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: هشت هزار مترمربع فرش دستباف ازابتدای امسال تاکنون در شهرستانهای شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن واقع در غرب استان خراسان رضوی تولید شده است  

علی امیدبخش افزود: فرشهای دستباف این مناطق جزو معروفترین فرشهای تولیدی خراسان رضوی است

وی گفت: 12 هزار نفر بافنده دراین شهرستانها پس از ارزیابی تخصصی از این اداره کارت بافندگی دریافت کرده اند.

امید بخش افزود: از این تعداد چهار هزار نفر فعال هستند و به کار بافندگی فرش در قالب سه مجتمع و واحدهای متمرکز قالیبافی و نیز کارگاههای خانگی اشتغال دارند.

وی نبود پوشش بیمه قالیبافان را یکی از مشکلات این قشر عنوان و بیان کرد: از این تعداد تنها هزار و 200 نفر در شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن بیمه هستند.

امیدبخش گفت: اعطای تسهیلات بلندمدت در این بخش موجب احداث مجتمعهای قالیبافی می شود لذا برای ساخت کارگاههای متمرکز قالیبافی، به متقاضیان تسهیلات ارائه می شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار وجود نیروی انسانی متخصص ماهر و نزدیکی به کشورهای آسیای میانه را از ظرفیتهای شهرستانهای غرب خراسان رضوی در این بخش عنوان کرد.

وی با اشاره به وجود بیش از 30 هزار دانشجو و ظرفیت بالای دانشگاهی شهرستان سبزوار گفت: جای رشته های تخصصی هنر صنعت فرش در این دانشگاهها خالی است که نیازمند همکاری بیشتر دانشگاهها می باشد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار افزود: کمبود نقدینگی، پایین بودن دستمزد بافندگان و مواد اولیه نامرغوب از جمله مشکلات تولیدکنندگان و بافندگان فرش در این خطه است.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.