شهرجوانرود به هفت قلعه و قلعه جوانرود مشهور است و دارای چند محله معروف به نام: هلانیه ، زمین شهری ، گرگه چال ، عه مه له ، باباجانی ، سنجابی و قرگه که مقر حاکم نشینان محل بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز کرمانشاه؛ شهرجوانرود به هفت قلعه و قلعه جوانرود مشهور است و دارای چند محله معروف به نام: هلانیه ، زمین شهری ، گرگه چال ، عه مه له ، باباجانی ، سنجابی و قرگه که مقر حاکم نشینان محل بوده است .

اصل قلعه در جای مرتفعی واقع شده بود که تقریباً 20 متر و نیم از سطح آبادی بوده است .در این قلعه ها امارات عالیه بنا شده بود .

در قلعه  آبی را از کوهستان آورده بودند و استخرهای بزرگی وحوض های متعددی دردرون قلعه ساخته شده بود و در اطراف قلعه ، باغ هایی که دارای درختان زیادی بوده وجود داشته است .

قلعه اول که به قلعه کهن مشهور بوده هم اکنون نیز به عنوان برج در میان جوانرودی ها معروف است.

دومین برج به برج تازه و سومین  قلعه بر روی تپه نقار خان ساخته بودند .چهارمین قلعه هم که در شهر جوانرود شروع به احداث آن کرده بودند نیمه کاره رها کرده و آن را به اتمام نرسانیده بودند.

قلعه پنجم در شهر پاوه و ششمین  قلعه بر روی قلعه های ترکه بودند ولی هفتم قلعه کسی به یاد ندارد و بعضی هم می گویند در اطراف مزران یا زمکان ساخته اند .

سابقه تاریخی این شهر به سال ها قبل بر می گردد و حتی در زمان خلیفه دوم  در تاریخ از جوانرود و پاوه اسم برده شده است .

یکی از محله های مشهور شهر جوانرود هلانیه است . هلانیه جایی است در جوانرود که پادشاه روم هنگام جنگ و لشکر کشی به ایران این مکان را به تصرف خود در آورده است و در آن مسکن گزیده است .

لفظ هلانیه از اسم مادر پادشاه روم بوده است که این اسم تا این موقع دستخوش تغییر نشده است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.