عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر می‌خواهیم در توسعه و پیشرفت کشور موفق شویم، هیچ راهی به جز اعتماد به جوانان نداریم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز(سه شنبه) در پنجمین کنفرانس ملی مدیریت اجرایی که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه مهمترین چالش در کشور ما بحث اخلاق است، اظهارداشت: باید سیاست مبتنی بر اخلاق را دنبال کرد چرا که بسیاری از اختلافات در عالم سیاست هیچ معنایی ندارد ولی متاسفانه ما در بسیاری از دعواها از نسلهای آینده هزینه می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور در مسیر رشد شتابان پیشرفت و توسعه قرار دارد، اضافه کرد: بدون اغراق می‌توان گفت که در دنیا نگاه ویژه ای به ایران وجود دارد.

** لزوم تدوین برنامه اخلاق‌گرا و بومی ایرانی-اسلامی

رئیس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: برای تحقق برنامه‌های توسعه، نیازمند توسعه ملی و برنامه اخلاق‌گرا و بومی ایرانی-اسلامی هستیم.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که مدیریت یک علم است و رفتار، کردار و عملکرد یک مدیر اهمیت بسیار زیادی دارد.

عارف افزود: رشد برنامه اول، دوم و سوم تا 56 درصد پیش رفته بود که امروز به 8 درصد رسیده است، متاسفانه ما وقتی منابع کم می‌آوریم به یکی از مهمترین چالش‌ها که بهره‌وری ‌است می‌پردازیم.

عضومجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در برنامه چهارم در سند چشم‌انداز می‌توانیم رشد 8 درصد را ببینیم که سهم 2.5 واحد را به بهره‌وری می‌دهیم درحالیکه متأسفانه هیچ اتفاقی نیافتاده است، به نظر می‌رسد که مهمترین عامل بهره‌وری پایین در کشور مسئله مدیریت است لذا باید به این چالش به طور جدی پرداخته شود.

وی همچنین اظهار داشت: مدیریت حتما باید بومی‌سازی شود و براساس مطالعاتی که در کشور انجام می‌شود باید معیارها و ویژگی‌های فردی و اجتماعی را در نگاه علمی‌مان ملاک قرار دهیم.

** قطعا نفت مزیت ما نیست

عارف افزود: مزیت نسبی ما نیروی انسانی است نه منابع زیرزمینی‌مان چرا که تمام منابع زیرزمینی جزء ثروت‌هایی است که متعلق به نسل‌های آینده‌اند پس قطعا نفت مزیت ما نیست و لذا نیروی انسانی را باید مدیریت کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از گرفتاری‌ها ما بی‌ثباتی در مدیریت است، گفت: متأسفانه با یک تغییر کوچک در دستگاه‌ها همه چیز بهم می‌خورد حتی در شرایطی که دولت‌ها تغییر می‌‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عارف همچنین در تشریح یکی دیگر از چالش‌ها در مدیریت اضافه کرد: استفاده از زمان در بحث مدیریت مهم است، امروز بیش از 50 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زنان هستند، آیا می‌خواهیم با استفاده از 50 درصد نیروها پاسخگوی نیازهای پیشرفت کشور باشیم و در منطقه رقابت کنیم؟ چقدر از نیروی ارزنده که در بسیاری از زمینه‌ها نسبت به مردها برتری دارند استفاده می‌شود؟ نرخ مشارکت زنان در کشور ما 12 درصد است که باید در این مسئله نیز چاره‌‌اندیشی علمی شود.

** هنوز نسل اولی‌ها آمادگی انتقال مدیریت را به نسل‌های سوم ندارند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم جوان‌گرایی در سطوح مختلف مدیریتی خاطر نشان کرد: امروز مسئله جوان‌گرایی یکی از مهمترین چالش‌ها است چرا که انتقال مدیریت در یک فضای صمیمی از نسل اول به نسل سوم مهم است که متأسفانه ما این کار را انجام نداده‌ایم، هنوز ما نسل اولی‌ها آمادگی انتقال مدیریت را به نسل‌های سوم نداریم و این واقعیتی است که ما  گرفتاریم آن هستیم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در توسعه و پیشرفت کشور موفق شویم، هیچ راهی به جز اعتماد به جوانان نداریم؛ همان جوانانی که در دهه 60 به آنها اعتماد داشتیم، چرا جوانی که در دهه 60 جنگ را اداره کرد نتواند در دهه 90 کشوررا مدیریت کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: بنابراین هیچ راهی نداریم تا با واگذاری مسئولیت به جوانان فرصت همراهی‌شان را داشته باشیم و خوش‌بینانه‌ترین حالت این است که پس از پایان زمان سند چشم‌انداز این کار اتفاق افتد.

عارف خاطر نشان کرد: ما نیازمند مدلی علمی و عملی هستیم که بتوانیم این گذار مدیریتی را به خوبی مدیریت کنیم.


** پذیرش جوانان یک الزام است نه یک انتخاب

وی با بیان اینکه پذیرش جوانان یک الزام است نه یک انتخاب ، گفت: البته باید در جوانان هم ظرفیتی ایجاد شود و خودشان را عقل کل ندانند.

عارف با بیان اینکه اخلاق، کلید واژه رهایی کشور از بحران‌ و بی‌تدبیری‌هاست، خاطر نشان کرد: من مشکل اصلی کشورمان را بیش از هر چیز اخلاق می‌بینم چرا که ضعف در این بخش بسیاری از حوزه‌ها را فرا گرفته‌ است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بازگشت به اخلاق یکی از ضرورت‌های مهم قرار گرفتن کشور در مسیر پیشرفت و تحقق آرمان‌هاست چرا که مدیریت مبتنی بر اخلاق و اخلاق حرفه‌ای، ضامن اثربخشی و خودکفایی است.

** اخلاق، ستون فقرات توسعه و پیشرفت یک کشور است

عارف اظهار داشت: یک نگاه دیگری که به اخلاق می‌شود نگاه فضیلتی است که نباید به آن محدود شود چرا که اخلاق ستون فقرات و زیرساخت بنیادی مدیریت یک نظام و توسعه و پیشرفت یک کشور است.

وی گفت: اخلاق در مدیریت یک الزام برای ماندگاری و استمرار موفقیت است.

عارف در 8 توصیه به مسئولان در دستگاه‌های اجرایی اظهارداشت: از جمله این توصیه‌ها پرهیز از بدگویی، رقابت سالم مبتنی بر عملکرد، رفاقت با یکدیگر، نگه مشترک به چشم انداز، همدلی و اتحاد،اعتماد به نفس، خود باوری، تلاش و جدیت، حذف "من‌گرایی" و منیت، امیدبخشی، حاکمیت ارزش‌ها، خدمتگزاری به مردم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان از اصول اخلاق مدیریت که رمز موفقیت هر سازمانی است به وقت شناسی، سعه صدر، ارج‌گذاری، گذشت، روحیه صمیمانه انسانی، نیکی کردن به همکاران اشاره کرد.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار