رئیس امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت گفت: مرمت و بهسازی جاده های عشایری این دو شهرستان 12 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج قربان کرمی افزود: 380 کیلومتر از جاده های اصلی گچساران و باشت نیازمند زیرسازی و شن ریزی است.

وی بیان کرد: این دو شهرستان یک هزار و 150 کیلومتر جاده عشایری دارد که تمام این جاده ها خاکی هستند.

کرمی تعداد ماشین آلات بازگشایی راه های عشایری این دو شهرستان را سه دستگاه ذکر کرد و گفت: امسال تاکنون 40درصد از جاده های عشایری بازگشایی شده است.

رئیس امور عشایر گچساران و باشت گفت: تخریب بخشی از ایل راه ها از دیگر کمبودهای رفاهی زندگی این قشر زحمت کش در این دو شهرستان است.

کرمی بابیان اینکه در طول سالیان متمادی بخشی از ایل راه ها گچساران و باشت تخریب شده است افزود: مسیر اولیه برخی ایل راهای مناطق عشایری به طور چشمگیر کاهش یافته است.

کرمی ابراز داشت: 400کیلومتر ایل راه در سه مسیر کوچ این شهرستان وجود دارد که از این میزان 100 کیلومتر آن دارای موانع است.

وی گفت: این ایل راه ها از سوی منابع طبیعی به مردم واگذار شد و به همین دلیل عشایر زمان کوچ با مشکلات متعددی مواجه هستند.
کرمی عنوان کرد: از زمان ورود عشایر به مناطق قشلاقی دوهزار تن علوفه دام بین آنها توزیع شده است.

وی گفت: در مورد تامین سوخت زمستانی ذخیره سازی لازم انجام شده است و هیچ گونه کمبودی وجود ندارد.

کرمی افزود:این قشر مولد سالانه دو هزار و 700 تن گوشت قرمز، شش هزار و 480 تن انواع فرآورده های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می کنند.

وی تصریح کرد: حدود دو هزار خانوار عشایری فصل قشلاق را در مناطق دریلا،آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری گچساران سپری می کنند.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی ، ترکهای قشقایی و دره شوری هستند که مناطق ییلاقی عشایر گچساران سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در 150 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام/گ
برچسب ها: بهسازی ، جاده ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.