جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» با هدف کشف استعدادهای این عرصه و نمایش آثار فیلم کوتاه، دی ماه امسال پنجمین دوره خود را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» با هدف کشف استعدادهای این عرصه و نمایش آثار فیلم کوتاه، دی ماه امسال پنجمین دوره خود را برگزار می‌کند. در روزهای قبل هیئت انتخاب فیلم این جشنواره معرفی شد و به همین دلیل با سه تن از داوران هیئت انتخاب این جشنواره به گفتگو نشسته‌ایم:

هدی سیاه‌تیری، وحید وکیل‌فر و مهدی یارمحمدی به سؤالات ما در مورد این جشنواره فیلم کوتاه پاسخ می‌دهند.


** هدی سیاه‌تیری: این سینما در همه جای دنیا مهجور است

هدی سیاه‌تیری عضو هیئت انتخاب جشنواره «خورشید» گفت: این جشنواره در حقیقت یک فرصت مناسب برای نمایش فیلم از نوع عادی و خارج از سینمای صنعتی و سرگرم‌کننده است. جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید»، مبتنی بر تجربه و استعداد فیلم‌سازان است و در این جشنواره، افراد حاضر در کنار هم می‌توانند معلومات خود را در این بخش افزایش دهند.

سیاه‌تیری در مورد استقلال این جشنواره گفت: از لحاظ هنری در این جشنواره، استقلال وجود دارد و فیلم‌ساز با هنر خود می‌تواند یک اثر را جلو ببرد. شیوه داستان‌گویی در این حوزه متفاوت است و هوش یک کارگردان در فیلم کوتاه بسیار مهم است.

وی همچنین در مورد سرمایه‌گذاری در این بخش توضیح داد که هیچ نهاد فرهنگی در این بخش سرمایه‌گذاری نمی‌کند و حمایت‌ مالی در این عرصه وجود ندارد‌. در واقع فیلم‌سازی در این بخش کاملاً دلی است و فیلم‌ساز با بودجه خود فیلم تولید می‌کند. این سینما در همه جای دنیا مهجور است.

هدی سیاه‌تیری متولد سال شصت و سه در شیراز است، وی تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه سوره تهران گذرانده است و در سال 2013 به اروپا رفت و کارشناسی ارشد خود را در حوزه سینمای مستند خلاق در مدرسه فیلم‌سازی دالنوهدز به پایان رساند. وی تاکنون هفت اثر کوتاه ساخته است که آخرین آن، تابستان امسال در کشور ایتالیا ساخته شد و «درختان ایستاده می‌میرند» نام دارد.


** وحید وکیل‌فر: فضایی برای پخش فیلم کوتاه وجود ندارد

وحید وکیل‌فر یکی دیگر از اعضای هیئت انتخاب فیلم در جشنواره «خورشید» در این باره گفت: امسال پنجمین دوره جشنواره مستقل فیلم کوتاه «خورشید» برگزار می‌شود و تنها جشنواره تخصصی این حوزه است که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود. رویکرد این جشنواره حمایت از فضای تجربی و مستقل است که فارغ از جریان‌های دولتی در این بخش فیلم ساخته می‌شود.

وی در مورد نگاه مستقل این جشنواره گفت: در واقع مستقل بودن این جشنواره به ذات آن برمی‌گردد. از همان زمان تولد سینما، با دو نوع رویکرد مواجه بودیم، اول همان بخش صنعتی و سرگرم کننده و دوم سینمای تجربه‌گرا و مستقل است و این لفظ مستقل بودن از همان ابتدا به این جشنواره‌ها داده شد.

وحید وکیل‌فر، همچنین در مورد محتوای فیلم‌های کوتاه بیان کرد: این حوزه به دنبال ایجاد فضای جدیدی در عرصه سینماست و این توانایی را دارد که با هنرهای دیگر پیوند داشته باشد.

وی در مورد پشتیبانی مالی در این عرصه خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه فضایی برای ارائه و نمایش در دنیا ندارد و یا حداقل این فضا محدود است. زمانی که نمایش وجود نداشته باشد، مسلماً تماشاچی هم برای این بخش وجود ندارد. تمام فیلم‌سازان فیلم کوتاه با پول خود در این بخش کار می‌کنند.

وحید وکیل‌فر، دانش ‌آموخته سینما از دانشگاه سوره است، وی در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی حضور موفق داشته و جوایز ارزشمندی از این جشنواره‌ها کسب نموده است.


** یارمحمدی: استانداردهای ما با استانداردهای جهانی فیلم کوتاه برابری می‌کند

مهدی یارمحمدی دبیر و عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» در این باره گفت: این جشنواره به گونه‌ای طراحی شده است که استعدادهای فعالان این عرصه نمایش داده شود و فیلم‌سازان فیلم کوتاه با جهان‌بینی شخصی خود در این وادی وارد شده‌اند و خلق اثر می‌کنند، استانداردهای این جشنواره مبتنی بر استانداردهای جشنواره‌های فیلم کوتاه در دنیاست و خوشبختانه امروز جوانان کشور، حرف‌های زیادی را برای گفتن دارند.

وی در مورد استقلال فکری این جشنواره بیان کرد: یکی از نکاتی که در این جشنواره‌ها نمایان است، مستقل بودن فیلم‌ساز از هرگونه فضای فکری وابسته به نهاد یا موضوع خاصی است.

این ایده موجب جذابیت این حوزه سینما شده است، البته چارچوب‌هایی که توسط وزارت ارشاد برای این گونه جشنواره‌ها جاریست، بر این جشنواره نیز حاکم است.

مهدی یارمحمدی، متولد سال پنجاه و هفت در شاهرود و فارغ‌التحصیل رشته فیزیک و مدیر و مؤسس جشنواره فیلم مستقل «خورشید» و پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل است.

وی تاکنون به عنوان دبیر پنج دوره جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» و عضو هیئت انتخاب بخش فیلم این جشنواره است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.