هوای سرد پاییزی و ترس از سرمازدگی برداشت چغندر قند را سرعت بخشیده و با توجه به ظرفیت پایین تحویل گیری این محصول توسط کارخانه قند، کشاورزان ساعت های طولانی در نوبت تحویل، انتظار می کشند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران با بیان اینکه امسال بیش از هزار و ۲۰۰ چغندرکار برای تهیه ۱۰۳ هزار تن چغندر با کارخانه قند چناران قرارداد بستند، اظهار کرد: با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی در خصوص برودت هوا در پاییز امسال، نگرانی کشاورزان از امکان بروز خسارت سرما زدگی و برداشت سریع تر محصول منطقی به نظر می آید اما کارخانه قند، توان تحویل فوری این محصول را ندارد و این ظرفیت پایین تحویل گیری محصول چغندر توسط کارخانه قند چناران، کشاورزان را با مشکل مواجه ساخته است.

محمد رضا قوسیان مقدم با اشاره به اینکه این محصول در سطح ۲۳۰۰ هکتار از مزارع شهرستان چناران کشت شده است، عنوان کرد: با توجه به شرایط ناپایدار جوی،کشاورزان شهرستان باید سریعا نسبت به برداشت چغندر قند و تحویل آن به کارخانجات اقدام کنند و محصول برداشت شده نباید در مزرعه بماند.

در ادامه مدیرعامل کارخانه قند چناران اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی پیش آمده، با افزایش سه برابری تحویل محصول چغندر برداشتی کشاورزان نسبت به سالهای گذشته مواجه شده ایم.

ناظران افزود: ظرفیت اسمی این کارخانه، هزار تن چغندرقند در شبانه روز است اما در شرایط فعلی محصولی که کشاورزان تحویل می دهند به سه هزارتن در روز رسیده است.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط کارخانه و تعطیلی حدود پنج ساعت خط تولید، جهت تعمیرات و به روز آوری، امکان تحویل بیشتر این محصول فراهم نیست.

مدیرعامل کارخانه قند چناران ادامه داد: شرکت قند چناران امسال برای دومین بار از سیستم بارکد برای دریافت چغندرقند از کشاورزان استفاده کرده به این صورت که هر کشاورز یا پیمانکار با ارائه بارکد می تواند تمامی مراحل ثبت، پیگیری،تعیین عیار، تسویه حساب را از طریق سیستم های کامپیوتری دنبال کند.

وی با بیان اینکه کارخانه قند تمام توان خود را برای تحویل هرچه سریعترمحصولات کشاورزان به کار می گیرد اظهار داشت: پیش بینی می شود در پایان کارفعالیت کارخانه قند چناران، حدود ۱۶ هزار تن شکر تولید شود.





انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.