دروغ‌گفتن یکی ار مواردی است که همه افراد احساس ناخوشایندی را نسبت به آن تجربه می‌کنند و بی‌شک پدرومادر هسته اصلی خانواده محسوب می‌شوند. الگویی مناسب برای فرزندان خود هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احتمالا همه ما دروغ‌گفتن را در زندگی خود تجربه کرده‌ایم و از شنیدن آن حس ناخوشایندی را دیدیم. اما داشتن یک الگوی مناسب رفتاری که بتواند چراغ راهنمایی زندگی ما قرار گیرد بسیار حائز اهمیت است.
پدرومادر که به عنوان اصلی‌ترین نهاد خانواده می‌شوند. می‌توانند چراغ راهنما و الگوی مناسبی برای فرزندان قرار گیرند و راه درست را به آنان نشان دهند.

بی‌شک می‌توان گفت: که کودکی از حساس‌ترین دوران زندگی هر فردی محسوب می‌شود و با کوچکترین اشتباه از قله صعود زندگی به پایین می‌افتد.
اما در این خصوص حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در خصوص دروغگویی کودکان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان این چنین می‌گوید: در رابطه با دروغگویی کودکان چند نظریه وجود دارد که کودکانی که در مرحله دهانی ثبت شده به همین دلیل در سن بزرگسالی هم احتمال رفتارهای دروغگویی را خواهند داشت.

وی ادامه داد: یادگیری مشاهده‌ای یکی دیگر از عوامل دروغگویی کودکان به شمار می‌رود و کودکان به این دلیل دروغگو نشده‌اند که پدرومادر خود دست به دروغگویی می‌زنند.
ابراهیمی مقدم در ادامه به عوامل دیگر دروغگویی کودکان اشاره کرد و گفت: براساس این دیدگاه به نقش تقویت تاکید دارد و کودک به دلیل دروغگویی به نتایج مثبتی دست پیدا می‌کند و کودک توانسته از این رفتارها به نتایج مطلوبی دست پیدا کند.

وی در ادامه تصریح کرد: گروه همسالان نیز یکی دیگر از عوامل اثرگذار در دروغگویی کودکان است و برای اینکه کودکان به هدفشان برسند دیگران را به عنوان الگوی خود قرار می‌دهند.

از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد: به شناخته‌های افراد تاثیرمی‌گذارد که فرد با خودش فکر می‌کند که از طریق دروغ گفتن می‌تواند به موفقیت بهتر با دردسر کمتر و شرایط آسان‌تر دست پیدا کند.

به همین دلیل کودک دست به دروغ گفتن می‌زند.
ابراهیمی مقدم به عوامل دیگر دروغگویی کودکان اشاره کرد و گفت: در برخی از مواقع کودک به دلیل ترس از تنبیه به دروغ گفتن روی می‌آورد و برای اینکه از تنبیه وحشت دارد حقیقت را کتمان کرده و به نحو دیگری مشکل را عنوان می‌کند.

وی در پایان به نقش خانواده تاکید کرد و گفت: خانواده مهمترین نهاد جامعه محسوب می‌شوند و با قراردادن الگویی مناسب و فراهم آوردن محیط امن و ساختار و اخلاق مناسب می‌توانند چراغ راهنمای فرزندانشان قرار گیرند.اما نکته اصلی اینجاست که والدین مظهر صداقت و پاکدامنی در خانواده هستند و می‌توانند این صداقت را نسل به نسل به فرزندان خود انتقال دهند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار