سازمان حفظ نباتات کشوردرباره خسارت طغیان کرم خراط به باغداران هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،مدیرکل پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات با اشاره به روند گسترش آفت کرم خراط در باغات کشور گفت: مبارزه با این آفت برای جلوگیری از خسارت در باغات به ویژه استان آذربایجان شرقی نیازمند همکاری همه کشاورزان است.

کرامت الله اکبرپور، در همایش تخصصی مبارزه با کرم خراط و روش های کنترل تلفیقی آفت در شهرستان عجب شیر افزود: کرم خراط از مهم ترین آفات چوبخوار در کشور است که در درختانی مانند سیب، گلابی به ویژه گردو خسارت وارد می کند

وی، یادآور شد: این آفت چوبخوار در همه باغات گردو کشور در حال گسترش است به طوری که در استان کرمان و خراسان جنوبی به مرحله طغیان رسیده و وضع باغ های آذربایجان شرقی و غربی بهتر از سایر استان هاست.

مدیرکل پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور، افزود: کرم خراط آفتی است که هیچ کشاورزی به تنهایی نمی تواند با آن مقابله کند و برای مقابله با آن در یک منطقه همه باغداران باید کمک کنند.

اکبرپور، با اشاره به اینکه این آفت در ایران سابقه چند صد ساله دارد، ادامه داد: خشکسالی و تغییرات اقلیمی چند سال گذشته، سبب گسترش و طغیان این آفت شده است.

وی، در باره برنامه سازمان حفظ نباتات کشور برای مقابله با آفت کرم خراط گفت: در صورت همکاری کشاورزان و تشکل کشاورزی با صرف پنج میلیون ریال در هر هکتار می توان در یک دوره سه ساله از طریق ایجاد اختلال در تولید مثل کرم خراط، این حشره را کنترل کرد.

ایران با تولید سالانه بیش از 170 هزار تن گردو از 20 میلیون درخت موجود، چهارمین کشور تولید کننده این محصول بوده ولی در صادرات آن در جایگاه 22 دنیا قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: خشکسالی و تنش آبی علت اصلی بروز آفت کرم خراط است و تحقیقات نشان داده، انجام روش های تلفیقی مداوم بهترین راه مقابله با این آفت است.

ایوب ایرانی فام، افزود: سطح زیر کشت گردو در آذربایجان شرقی 10 هزار و 930 هکتار است که از این میزان یک هزار و 290 هکتار مربوط به عجب شیر بوده و این شهرستان بعد از اسکو بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف
برچسب ها: هشدار ، باغداران ، طغیان ، کرم ، خسارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.