مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور از حضور شرکت‌های سرمایه‌گذار در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت خبر داد و گفت: تاکنون ریالی از بابت یارانه‌ها دریافت نکرده‌ایم.

ریالی از بابت هدفمندی یارانه‌ها دریافت نکرده‌ایم/ سرمایه‌گذاری بیش از 16 میلیارد دلار برای بهینه‌سازی مصرف انرژیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ نصرت‌الله سیفی مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور از اجرای 6 طرح بهینه‌سازی براساس بند "ق" تبصره 2 بودجه 93 بعبارتی ماده 12 قانون رفع موانع تولید اظهار داشت: برای اجرای این 6 طرح در مجموع سرمایه‌گذاری 16 میلیارد و 430 میلیون دلار نیاز است.

وی ادامه داد: برهمین اساس تعویض 140 هزار تاکسی فرسوده را در جهت کاهش مصرف بنزین و ارتقا راندمان پیمایش تاکسی‌ها در دستور کار خود قرار دادیم.

سیفی تصریح کرد: کل پرداخت این طرح 635 میلیون دلار و مدت بازپرداهت آن 5 الی 7 ساله است که ارزش صرفه‌جویی آن در طول مفید طرح 1.1 میلیارد دلار و میزان کل صرفه‌جویی بنزین 6 میلیارد لیتر است که با اجرای آن از انتشار گاز گلخانه‌ای 2.2 میلیون تن معادل کربن جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: همچنین موتورخانه 500 ساختمان مسکونی و 100 هزار ساختمان تجاری و اداری در جهت کاهش مصرف بهینه‌سازی می شود که با انجام این عمل نزدیک به 7 میلیون متر مکعب گاز در روز کاهش پیدا می کند به طوری که برای اجرای آن 2 میلیارد دلار سرمایه‌ نیاز است.

مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور افزود: کل بازپرداخت 40 ماهه و ارزش صرفه‌جویی آن 6 میلیارد دلار پیش‌بینی شده که با عملیاتی شدن آن از حجم 35 میلیارد مترمکعب گاز کاهش مصرف خواهیم داشت.

سیفی در ادامه از تعویض 17 هزار اتوبوس فرسوده در جهت کاهش مصرف گازوئیل با ارتقای راندمان بالا با اتوبوس های گازسوز خبر داد و گفت: اجرای این طرح با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه برای مدت بازپرداخت 5 ساله محقق می شود به طوری که ارزش میزان صرفه‌جویی 3.5 میلیارد دلار همچنین 8.6 میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت که از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای  6.4 میلیون تن معادل کربن جلوگیری خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور گفت: برقی کردن چاه های کشاورزی نیز در دستور کار است که برای اجرای آن صد هزار چاه با عمق های مختلف حفاری می‌شود که کل بازپرداخت برای این امر هزار و 560 میلیون دلار است که صرفه جویی 3 میلیارد دلاری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: نوسازی 65 هزار کامیون کشنده 10 تن به بالا نیز بهینه‌سازی خواهد شد.

سیفی با اشاره به اینکه از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها قرار بود بودجه به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی از محل صرفه‌جویی به این بخش اختصاص یابد گفت: متاسفانه تاکنون ریالی از بابت یارانه‌ها دریافت نکرده‌ایم بنابراین برای اجرایی کردن تبصره 20 قانون بودجه 94 قرار است 500 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یابد اما خبری از این بودجه نیست.

وی همچنین از ابلاغ دستورالعمل مالیات انرژی ایزو 5001 در صنعت نفت با هماهنگی مشاور و نظارت شرکت بهینه‌سازی در جهت کاهش مصرف سوخت خبر داد.

سیفی از طراحی سامانه به‌سما برای تعویض خودروها و نیز بهینه‌سازی مصرف سوخت در این شرکت خبر داد و گفت: سامانه به‌سما براساس ماده قانون 12 رفع موانع تولید طراحی و اجرایی می شود که در این طرح متقاضی می‌تواند در این سامانه ثبت‌نام و برای مشارکت در طرح‌های مورد نظر شرکت  نماید.

سیفی در پایان از مذاکره با شرکت‌های ژاپن، کره، آلمان،‌فرانسه خبر داد و گفت: بعد از رفع کامل تحریم‌ها ما از شرکت‌های خارجی استقبال می کنیم و محدودیتی در این زمینه نداریم ولی ترجیحا سازندگان داخلی باید با آنها هماهنگ بوده و انتقال دانش را به همراه داشته باشد و سرمایه‌گذاران  می‌توانند در این 6 طرح مورد نظر وارد عرصه سرمایه‌گذاری شوند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: یارانه ، هدفمندی ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار