اعطای تسهیلات دولتی برای خرید خودروهای داخلی موضوع کیفیت آن را تحت پوشش قرار نداد و هنوز هم این سوال مطرح است که بحث کیفیت خودروهای داخلی کی حل خواهد شد؟

وام 25 میلیونی،کیفیت خودرو ها مسئله این است/ پارکینگ خودرو ها از خودروهای بی کیفیت خالی شد؟!به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با اوج گرفتن رکود در بخش های مختلف اقتصادی، چهار وزیر دولت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به این امر اظهار نگرانی کردند. پس از نگارش این نامه بود که بررسی مشکلات به وجود آمده در بازار راکد خودرو آغاز شد و دولت یازدهم از بسته جدید اقتصادی خود که با هدف خروج صنعت خودرو از رکود تهیه شد رونمایی کرد.

در این طرح بانک مرکزی با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تفاهم‌نامه‌ای مشترک تسهیلات ارزان قیمتی را برای خرید خودروی داخلی فراهم کردند تا از این طریق با خارج کردن بازار خودرو از رکود به فعالان این صنعت کمک کنند.

اعطای تسهیلات دولتی با نرخ 16 درصد که از روز 18 آبان ماه سال‌جاری عملیاتی شد منجر به فروش چند هزار خودروی تولید داخل شد که به عقیده بسیاری از کارشناسان تمامی آنها ماه‌ها بود در انبارهای شرکت‌های خودروساز دپو شده بود.

بر پایه این گزارش و بر اساس آخرین آماری که شرکت‌های خودروساز سایپا و ایران خودرو تا ظهر روز جمعه منتشر کردند حکایت از آن دارد که این دو شرکت خودروساز تا پایان روز یاد شده کمی بیش از 110 هزار دستگاه خودروهای تولیدی خود را از طریق ثبت‌نام متقاضیان به فروش رساندند.

توجه به این آمار به شرط آنکه درست و واقعی باشد حکایت از آن دارد که بسته حمایتی دولت برای خروج صنعت خودرو از رکود تا حدود زیادی محقق شده است.

بر پایه این گزارش حتی اگر در پنج روز اجرای اعطای تسهیلات دولتی برای خرید خودرو این میزان وسیله نقلیه وطنی به فروش رفته باشد اما هرگز موجب نمی‌شود که فراموش کنیم علت اصلی رکود بازار خودرو در کشور ما چه بوده است.

از مدت‌ها پیش کیفیت پایین و قیمت بالای برخی خودروها خودروی ایرانی موجب نارضایتی شدید مردم از شرکت‌های خودروساز بوده و هست و این موضوع موجب شده تا سایه بی‌کیفیتی همیشه بر عرضه و فروش خودروی وطنی سنگینی کند.

کیفیت پایین خودروهای داخلی اغلب اوقات از سوی شرکت‌‌های خودروساز با کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های تولید به خاطر تورم توجیه می‌شد حال با توجه به فروش بیش از 100 هزارد دستگاهی خودروهای داخلی ظرف پنج روز گذشته دیگر شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند کمبود نقدینگی را دلیل پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی قلمداد کنند؛ در این میان مردم هم با زیر بار رفتن بازپرداخت یک وام دولتی با نرخ سود 16 درصد به نوعی حمایت خود را از صنعت خودروسازی اعلام کردند و حالا وظیفه شرکت‌های خودروساز است که با کم کردن حاشیه سود بخش قابل ملاحظه‌ای از نقدینگی وارد شده به اقتصاد خودروسازی را صرف ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید خود کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی طرح اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو ظرف روزهای گذشته توانست رونقی به بازار خودرو بدهد که در طول این روزها مکررا تماس‌ها و مراجعات متعددی از مردم به باشگاه خبرنگاران را شاهد بودیم که آنها نسبت به کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی گله‌مند بوده و اعتراض داشتند؛ که قطعا آنچه به ذهن می‌آید آن است که دو شرکت بزرگ خودروساز ایرانی باید برای ماندگاری و خوشنامی در بازار داخلی به فکر راهکارهای اساسی نظیر ارتقای کیفیت محصولات تولیدی خود باشند چرا که راه حل اعطای وام دولتی شاید در کوتاه مدت موجب رونق فروش‌شان در بازار شود ولی به طور یقین در میان‌مدت و کوتاه‌مدت باز هم این شرکت‌ها به خاطر پایین بودن کیفیت تولیداتشان باز در معرض رکود گسترده فروش خود خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
دوستان سلام در ادامه کمپین خریدن خودروی صفر ممنوع کمپین نپرداختن اقساط رو راه بندازیم تا دفعه بعد اگه قرار شد دولت وبانک مرکزی دخالت بکنند به نفع مردم دخالت بکنند نه به نفع سرمایه دار به هر حال اونایی هم که خرید کردن دوستان وفامیلهای خودمان هستند که از ماه دیگه به دلیل کیفیت پایین خودرو ها واقساط زیاد سخت پشیمان خواهند شد.
یا علی.
کمپین نپرداختن اقساط فراموش نشه اگه همه نپردازند هیچ کاری نمیتونند بکنند.
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
رفتم پاریس تو هتل ازم کارت شناسایی خواستن طرف پرسید داعشی هستی گفتمnooooooo اون عراق من ایرانیم ای ام ایرانین طرف گفت yes ایران پراید 40 میلیونی و صفی گفتم noooooo هموووون داعش ، ورسی مردم غیور که با این کار ابرمونو تو دنیا بردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
من خریدام ولی نمیخوام قسط هارو پرداخت کنم اینم یجور مبارزه با بانک مرکزی وهم با خودرو سازهاست. ماشینو اتیش میزنم ولی قسط نمیدم .بیان منو بندازن زندان مگه چند نفرو میتونند زندانی کنند.
اصلا بیاین کمپین پس ندادن اقساط راه بندازیم
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
منم خریدم ولی تصمیمی برای دادن قسطاش ندارم بچاپ لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
فقط واگزارشون کردم به خداوند متعال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
بقیه مردم باید چوب حماقت این جماعت را بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
فقط سکوت باید کرد .درد رو به کی بگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
چطور روتون میشه با ماشین صفر برین توی خیابون؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
خاک بر سر این ملت
هر چی سرمون بیاد حقمونه
مرگ بر نظام سرمایه داری ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
Bravo
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
غیر از صنعت خودرو سازی خیلی صنایع و کارهای دیگه تو مملکت ما در حال رکوده.... به عنوان یه مثال کوچیک ساختمان سازی که اعضای این صنف تو کشور چندین برابر افراد به حساب فعال صنعت خودرو سازیه.. میدونین چقد کارگر و بنا و کاشی کار و گچ کار و... تو این مملکت بیکارن؟؟؟ ولی دولت هیچ حمایتی نمیکنه
اینا همه فقط یه دلیل داره....(((((((دست های پشت پرده)))))!!!!!!
مسئولینی که از این صنعت منفعت زیادی کسب میکنن!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
واقعا متاسفم برای مسئولین کشورم که میخان این صنعت به اصطلاح خودرو سازی (لگن سازی) رو به هر قیمتی که شده حفظ کنن اصلا هم جان و مال مردم براشون مهم نیست و بیشتر برای اونایی متاسفم که از همچین مسئولین انتظار کمک دارن ، چطور مسئولی که شرایط زندگیش و درآمدش مثل شما نیست ماشینش مثل شما نیست حرف دل شما رو دررررررررررکککککککک خواهند کرد!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حرف زیاد برای گفتن داشتم اما همه اش در یک کلمه خلاصه میکنم
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
این دو خودروساز هرگز درست نمیشن.وقتی محصولات بی کیفیتشون بهمین راحتی بفروش میرسه چرا برن کیفیت محصولاتشون رو افزایش بدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قطعات یدکی بی کیفیت چینی رو ارزونتر میخرن و روی خودرو مونتاژ میکنن و سود بیشتری هم بدست میارن.
ما هرگز خودروساز نمیشیم باید واقع بین بود،باید رفت روی محصولات کشاورزی مثل پسته،زعفران،برنج،چای یا صنایع دستی مثل فرش و یا صنایع معدنی و نساجی سرمایه گذاری کنیم.اگر این سرمایه گذاری هایی که رو این دو شرکت به اصطلاح خودروساز کردیم روی این صنایع داخلی انجام میشد الان دنیا رو قبضه کرده بودیم.
بخدا ما خودروساز نیستیم ما فقط مونتاژ میکنیم و ارز به جیب فرانسوی ها و چینی ها میریزیم همین
آخرین اخبار