به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،
همزمان با اوج گرفتن رکود در بخش های مختلف اقتصادی، چهار وزیر دولت در
نامهای به رئیسجمهور نسبت به این امر اظهار نگرانی کردند. پس از نگارش
این نامه بود که بررسی مشکلات به وجود آمده در بازار راکد خودرو آغاز شد و
دولت یازدهم از بسته جدید اقتصادی خود که با هدف خروج صنعت خودرو از رکود
تهیه شد رونمایی کرد.
در این طرح بانک مرکزی با
هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تفاهمنامهای مشترک تسهیلات ارزان
قیمتی را برای خرید خودروی داخلی فراهم کردند تا از این طریق با خارج کردن
بازار خودرو از رکود به فعالان این صنعت کمک کنند.
اعطای
تسهیلات دولتی با نرخ 16 درصد که از روز 18 آبان ماه سالجاری عملیاتی شد
منجر به فروش چند هزار خودروی تولید داخل شد که به عقیده بسیاری از
کارشناسان تمامی آنها ماهها بود در انبارهای شرکتهای خودروساز دپو شده
بود.
بر پایه این گزارش و بر اساس آخرین آماری که
شرکتهای خودروساز سایپا و ایران خودرو تا ظهر روز جمعه منتشر کردند حکایت
از آن دارد که این دو شرکت خودروساز تا پایان روز یاد شده کمی بیش از 110
هزار دستگاه خودروهای تولیدی خود را از طریق ثبتنام متقاضیان به فروش
رساندند.
توجه به این آمار به شرط آنکه درست و
واقعی باشد حکایت از آن دارد که بسته حمایتی دولت برای خروج صنعت خودرو از
رکود تا حدود زیادی محقق شده است.
بر پایه
این گزارش حتی اگر در پنج روز اجرای اعطای تسهیلات دولتی برای خرید خودرو
این میزان وسیله نقلیه وطنی به فروش رفته باشد اما هرگز موجب نمیشود که
فراموش کنیم علت اصلی رکود بازار خودرو در کشور ما چه بوده است.
از
مدتها پیش کیفیت پایین و قیمت بالای برخی خودروها خودروی ایرانی موجب
نارضایتی شدید مردم از شرکتهای خودروساز بوده و هست و این موضوع موجب شده
تا سایه بیکیفیتی همیشه بر عرضه و فروش خودروی وطنی سنگینی کند.
کیفیت
پایین خودروهای داخلی اغلب اوقات از سوی شرکتهای خودروساز با کمبود
نقدینگی و افزایش هزینههای تولید به خاطر تورم توجیه میشد حال با توجه به
فروش بیش از 100 هزارد دستگاهی خودروهای داخلی ظرف پنج روز گذشته دیگر
شرکتهای خودروساز نمیتوانند کمبود نقدینگی را دلیل پایین بودن کیفیت
خودروهای داخلی قلمداد کنند؛ در این میان مردم هم با زیر بار رفتن
بازپرداخت یک وام دولتی با نرخ سود 16 درصد به نوعی حمایت خود را از صنعت
خودروسازی اعلام کردند و حالا وظیفه شرکتهای خودروساز است که با کم کردن
حاشیه سود بخش قابل ملاحظهای از نقدینگی وارد شده به اقتصاد خودروسازی را
صرف ارتقای کیفیت و کاهش هزینههای تولید خود کنند.
به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،
در حالی طرح اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو ظرف روزهای
گذشته توانست رونقی به بازار خودرو بدهد که در طول این روزها مکررا تماسها
و مراجعات متعددی از مردم به باشگاه خبرنگاران را شاهد بودیم که آنها نسبت
به کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی گلهمند بوده و اعتراض داشتند؛ که
قطعا آنچه به ذهن میآید آن است که دو شرکت بزرگ خودروساز ایرانی باید برای
ماندگاری و خوشنامی در بازار داخلی به فکر راهکارهای اساسی نظیر ارتقای
کیفیت محصولات تولیدی خود باشند چرا که راه حل اعطای وام دولتی شاید در
کوتاه مدت موجب رونق فروششان در بازار شود ولی به طور یقین در میانمدت و
کوتاهمدت باز هم این شرکتها به خاطر پایین بودن کیفیت تولیداتشان باز در
معرض رکود گسترده فروش خود خواهند بود.
انتهای پیام/
یا علی.
کمپین نپرداختن اقساط فراموش نشه اگه همه نپردازند هیچ کاری نمیتونند بکنند.
یا علی
اصلا بیاین کمپین پس ندادن اقساط راه بندازیم
یا علی
هر چی سرمون بیاد حقمونه
مرگ بر نظام سرمایه داری ایران
اینا همه فقط یه دلیل داره....(((((((دست های پشت پرده)))))!!!!!!
مسئولینی که از این صنعت منفعت زیادی کسب میکنن!!!!!
حرف زیاد برای گفتن داشتم اما همه اش در یک کلمه خلاصه میکنم
متاسفم
قطعات یدکی بی کیفیت چینی رو ارزونتر میخرن و روی خودرو مونتاژ میکنن و سود بیشتری هم بدست میارن.
ما هرگز خودروساز نمیشیم باید واقع بین بود،باید رفت روی محصولات کشاورزی مثل پسته،زعفران،برنج،چای یا صنایع دستی مثل فرش و یا صنایع معدنی و نساجی سرمایه گذاری کنیم.اگر این سرمایه گذاری هایی که رو این دو شرکت به اصطلاح خودروساز کردیم روی این صنایع داخلی انجام میشد الان دنیا رو قبضه کرده بودیم.
بخدا ما خودروساز نیستیم ما فقط مونتاژ میکنیم و ارز به جیب فرانسوی ها و چینی ها میریزیم همین