رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل: سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی ارزشمند است اما دولت به تنهایی نمی تواند منابع اقتصادی آن را فراهم کند پس فعالیت بخش خصوصی داخلی و خارجی نیاز است.

لزوم حضور بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل ریلیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن پور سیدآقایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در هفدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی گفت: طبق آمار سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت، توسعه حمل و نقل ریلی از 34 میلیون تن در سال 93 باید به 91 میلیون تن در سال 99 برسد اما پیش‌بینی ما بیشتر از این بوده و بر اساس برنامه ششم و توافقات صورت گرفته باید سالانه 2 درصد رشد داشته باشد.

وی افزود: رشد بخش جاده‌ای سالانه سه درصد و کل بار کشور هم پنج درصد بوده است.

وی با بیان اینکه باید در سند پنجم و ششم توسعه توان کل حمل و نقل باری کشور باید از هشت درصد به 17 درصد برسیم.

پورسیدآقایی تصریح کرد: در سند پنجم و ششم توسعه سهم راه‌آهن 30 درصد ذکر شده اما با توجه به عقب‌ماندن توسعه ریلی طی این سال‌ها رشد منفی شد اما در دو سال اخیر رشد توسعه را شاهد بودیم.

وی افزود: در بخش حمل و نقل مسافری هم رسیدن به 43 میلیون نفر بسیار مشکل خواهد بود و کاری که برای اولین بار اتفاق افتاده باید از 3.2 میلیون مسافر در سال 93 به 16 میلیون در سال 99 برسیم.

وی ادامه داد: برای احقاق این امر به 583 لوکوموتیو، 28 واگن باری و 150 واگن مسافربری نیاز داریم.

وی در ادامه افزود: همچنین به مبلغ 35 هزار میلیارد تومان نیاز است که دولت توان آن را ندارد و باید در بخش خصوصی 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بیان کرد: 46 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور باید تراک‌بندی شود که هزار کیلومتر آن انجام شده است و در محور بافق- بندرعباس هم تا الان از 4 هزار کیلومتر، هزار و 600 کیلومتر انجام گرفته است.

پور سیدآقایی افزود: در صورت تحقق این امر 2.7 میلیارد لیتر صرفه‌جویی سوخت، 6 هزار و 500 میلیارد کاهش آلایندگی، کاهش تصادفات و کاهش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت.

وی در خصوص آثار لغو تحریم‌ها گفت: این امر موجب آزاد شدن منابع دولت و بانک مرکزی و در نتیجه تسریع پرداخت وام‌های بخش خصوصی توسط صندوق توسعه ملی را به دنبال خواهد داشت همچنین موجب افزایش صادرات نفت، سرمایه‌گذاری مستقیم، ورود تکنولوژی‌های روز دنیا و توسعه ترانزیت خواهد بود.

وی معتقد است: لغو تحریم‌ها موجب توسعه ترانزیت خواهد شد و ادامه داد توسعه ترانزیتی ما در سال 92، 500 هزار تن در سال بود اما در سال 93، به 800 هزار تن رسید و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال به 2 میلیون تن برسد.

سید ابوالفضل بهره دار رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل در هفدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی گفت: ظرفیت های علمی کشور با توجه به وجود نیروی انسانی ماهر بسیار بیشتر از دیگر کشورهاست و نیازمند تلاش برای اتصال نهادهای و ساختارهای علمی جهت کمک به تولید و بهره برداری در بخش اجرایی می باشیم.

وی با بیان اینکه در ترانزیت راه آهن رشد قابل توجهی مشاهده شده اما کافی نمی باشد گفت: از نیازهای اساسی کشور ترانزیت است که عاملی مهم در پیوند منطقه ای و بین المللی به حساب  می آید و در نتیجه ظرفیت قابل توجهی برای جامعه ایجاد می کند.
بهره دار با بیان اینکه طبق مستندات برنامه پنجم و ششم توسعه و تاکیدات مقام معظم رهبری استفاده حداکثری از حمل  و نقل ریلی تاکید شده است گفت: دولت باید به کمک راه آهن آید زیرا به تنهایی قادر نخواهد بود که حمل و نقل را به دوش بکشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه راه آهن نمی تواند منابع اقتصادی جدید را از طریق امکانات ریلی فراهم کند و اهمیت بخش خصوصی بیشتر دیده می شود گفت: بخش خصوصی باید این جریان را به دست بگیرد و دولت هم موظف است آن را حمایت کند.

وی در خصوص سهم راه آهن از صرفه جویی انرژی گفت: این  مبلغ 10 هزار میلیارد تومان است که براساس قانون توسعه حمل و نقل باید در اختیار راه آهن قرار بگیرد.

رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل  ایران در خصوص حمل و نقل مترو گفت: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است اما کافی نیست و ما روزانه 9 میلیون مسافر را جا به  جا می کنیم که با توجه به افزایش جمعیت نشان دهنده تبلور توسعه اقتصادی در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه قطارهای برنامه ای هم باید توسعه یابند ادامه داد: این عمل موجب افزایش سرعت و رضایت صاحبان کار و همچنین بهبود ترافیک می باشد و می تواند به افزایش سرعت بازرگانی و کاهش رسوب محموله ها نیز موثر باشد.

بهره دار تاکید کرد: دولت باید سهم مترو را پرداخت کند تا شاهد افتتاح هرچه سریعتر ایستگاه ها باشیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه استهلاک در جاده ها 8 برابر بیشتر از ریل است ادامه داد: در نتیجه افزایش مصرف انرژی جاده ها و ایمنی در صنعت ریل از جمله توجهات ویژه را برای این صنعت رقم می زند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار