در گفتگو با السفیر؛

ظریف: روابط با آمریکا به چگونگی اجرای برجام بستگی دارد/ سیاست‌های آمریکا به گسترش تروریسم منجر شده است

وزیر خارجه ایران ضمن اعلام اینکه تهران به آمریکا اعتماد ندارد گفت روابط با آمریکا به نحوه اجرای توافق هسته ای وابسته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوا؛ِ وزیر خارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با روزنامه السفیر گفت بعید است کنفرانس وین درباره سوریه نتایج جدی به همراه داشته باشد. 

محمد جواد ظریف گفت خطرهای جدی وجود دارد که همه منطقه ما را تهدید می کند و تنها به سوریه محدود نمی شود. 

وی بعید دانست که کنفرانسی که امروز قرار است در وین درباره سوریه برگزار شود، نتایج جدی به همراه داشته باشد.

 ظریف تاکید کرد: دوستان، خطرهایی را که منطقه ما را با همه کشورهای آن تهدید می کند، درک نمی‌کنند به ویژه اینکه آمریکایی ها به علت حمایت نامحدود و همیشگی شان از رژیم صهیونیستی، جدی و واقعگرا نیستند.

عباس سلمان، خبرنگار روزنامه السفیر، لبنان پرسید: اکنون تا کجا با غرب به طور کلی و تا کجا با آمریکا (پیش رفته اید) و آمریکا تا کجا با شما است و تا کجا با روسیه هستید؟ 

ظریف پاسخ داد: در واقع مذاکرات ما با آمریکایی ها فقط به پرونده هسته ای محدود بود هر چند که آمریکایی ها آماده بودند و عملا تمایل داشتند که در مذاکرات وارد مسائل منطقه ای شوند، اما ما به دو دلیل آماده نبودیم. اول اینکه به آمریکایی ها اعتماد نداریم و آن ها را در رابطه با مسائل منطقه مان به علت حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی جدی نمی دانیم. همچنین آن ها واقعگرا نیستند. 

وی افزود: علت دوم این است که ما بررسی مسائل منطقه ای را با دوستان مان در منطقه بهتر می دانیم؛ زیرا معتقدیم که باید مسائل منطقه ما به واسطه کشورهای منطقه حل و فصل شود. اما در خصوص آینده روابط با آمریکا، این مساله به نحوه اجرای توافق هسته ای از سوی آمریکایی ها بستگی دارد. باید ببینیم که آیا امکانی برای کاهش بی اعتمادی به آمریکایی ها با امکان اجرای توافق هسته ای وجود دارد یا خیر. اما تا به امروز دیدیم که آمریکایی ها با وجود تلاش هایی که انجام داده اند هنوز مطیع رژیم صهیونیستی هستند. 

ظریف در ادامه گفت: در خصوص کشورهای اروپایی، اروپایی ها شرکای اساسی ما در تجارت بودند و روابط سیاسی بسیار گسترده ای میان ما و آن ها وجود داشت؛ اما اختلافاتی نیز بین ما وجود دارد. ما آماده ایم تا با اروپایی ها در چارچوب اصول مان همکاری کنیم. 

این مقام ایرانی در ادامه اعلام کرد: در رابطه با روسیه، مواضع ما به طور کلی به یکدیگر نزدیک تر بود؛ زیرا دیدگاهها و مواضع روسیه در قبال مسائل منطقه خاورمیانه به طور کلی اصولی تر و جدی تر از مواضع آمریکا و اروپا بود. 

ظریف در بخشی دیگر از سخنانش افزود: ما همواره معتقدیم که مهم‌ترین مساله در منطقه ما مساله فلسطین است. مشکلاتی که متاسفانه میان کشورهای این منطقه به وجود آمده، هدیه ای به رژیم صهیونیستی است. براین اساس همه مسائل به داخل منطقه کشیده می شود.  

ظریف درباره روابط خود جان کری، همتای آمریکایی خود، گفت: احساس می کنم که میان من و آقای کری درک مشترک بیشتری وجود دارد؛ اما این بدان معنا نیست که به تغییر سیاست آمریکا منجر خواهد شد. احساس نمی کنم که امکان سفر کری (به تهران) وجود داشته باشد. 


خبرنگار السفیر سوال کرد آیا مرحله جدیدی از روابط بین ایران و آمریکا وجود دارد؟

ظریف پاسخ داد: انتظار نداریم مسائل بین ما و آمریکا در آینده نزدیک به چنین مرحله ای برسد. 

خبرنگاراین روزنامه لبنانی پرسید آیا در بسته است؟ 
ظریف پاسخ داد زمان بسته است. 


ظریف در ادامه گفت: ما معتقدیم که آمریکا در واقع سیاست های اشتباهی را اعمال می کند و این سیاست های اشتباه به گسترش افراط گرایی و تروریسم در این منطقه و ادامه جنایات رژیم صهیونیستی منجر شده است پس باید این سیاست ها تغییر کند. ما احساس می کنیم که آمریکایی ها نیز باید مواضع شان را تغییر دهند. آن ها در نهایت دیر یا زود مجبور خواهند شد که این مواضع و سیاست ها را تغییر دهند. 


وی تاکید کرد: ما به دنبال درگیری با آمریکا و دیگران نیستیم و نباید در سطح داخلی بایکدیگر درگیر شویم. ما آماده ایم و گوش هایمان و درهایمان باز است. ما از آنچه در منطقه رخ می دهد، رنج می بریم. 



وی در ادامه گفت: چیزی که ما  را نگران می کند این است که کشورهای همسایه ایران به جای اینکه از فاصله گرفتن مواضع آمریکا از مواضع صهیونیستی استقبال کنند که این به نفع منطقه است، تلاش کردند ایران را منبع تهدید جلوه دهند تا مواضع آمریکا و اسرائیل، بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شود. بر این اساس ما به دوستانمان ، کشورهای عربی و دیگر کشورهای جهان اصرار می ورزیم که واقعیت های موجود را ببینند و براساس این واقعیت ها تصمیم گیری کنند. 

خبرنگار السفیر پرسید: شما اکنون بازیگران اصلی در سوریه و تا حدودی در لبنان و با درجه کمتری در عراق و یمن هستید اما متهم هستید که از خلاء سیاسی عربی سوء استفاده می کنید. اوضاع منطقه را در سایه توافق هسته ای و پیامدهای آن بر منطقه چگونه می بینید و در قبال خطرهایی که کل منطقه را تهدید می کند، چگونه رفتار خواهید کرد؟   

ظریف پاسخ داد ما برای پر کردن شکاف در جهان عربی تلاش نمی کنیم. ما احساس می کنیم که بخشی از منطقه و امنیت منطقه هستیم. در حال حاضر شرایطی وجود دارد که همه ملت ها و حکومت ها را در منطقه تهدید می کند و این تهدیدها فقط به سوریه و عراق و یمن محدود نمی شود و هیچ راه حل نظامی برای آن ها حتی علیه تروریسم و افراط گرایی، وجود ندارد. 

وی افزود: نمی توان مساله گروههای تروریستی را فقط با شیوه های نظامی حل کرد. باید با مشکلاتی که به ایجاد این گروهها منجر شده است مشکلات فکری و اقتصادی و سیاسی و نبود فرصت برای ملت ها برای اینکه دیدگاههای خود را بیان کنند، مقابله کنیم. از سوی دیگر به احساسات مسلمانان در جهان ظلم شده است و این همان چیزی است که آن را اسلام هراسی می نامیم. کانون اسلام هراسی آمریکا و اروپا است و این رژیم صهیونیستی است که آن را به وجود آورده است و آن ها از این سوء استفاده می کنند و ما متاسفانه به این مساله توجه نمی کنیم

وزیر خارجه کشورمان گفت: در واقع از نظر ما، رویارویی نظامی چه از طرف روس ها باشد یا دیگران، ما آن را درمان کوتاه مدت برای جلوگیری از بروز خطر بزرگتر می دانیم. نباید در برابر این مساله متوقف شویم. باید آن را با همسایگان به طور جدی و قاطعانه حل و فصل کنیم. 


ظریف در ادامه گفت: سرانجام تفکر و اندیشه بر شمشیر (داعش) پیروز خواهد شد. هزینه هایی که آمریکایی ها برای تسلط بر اندیشه و افکار عمومی صرف می کنند بسیار زیاد است و این بهترین دلیل بر این است که این مسائل تاثیر دارند. براین اساس معتقدم که باید همیشه بر لزوم همکاری بین کشورها در منطقه تاکید کنیم. 

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار