یک پایگاه اینترنی آمریکایی نوشت عربستان سعودی باید با درس گرفتن از چند ماه حمله نظامی در یمن، مسیر دیپلماسی را برای بازگرداندن ثبات به این کشور در پیش بگیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی هافینگتون پست در یادداشتی نوشت: در سه ماهه گذشته ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، فعالیت های نظامی خود را افزایش بی سابقه ای داده است. نیروهای سعودی حملات هوایی خود را به منظور تسلیم کردن شورشیان حوثی در یمن آغاز کردند، اما حوثی ها (نیروهای انصار الله) و اهدافشان همچنان پابرجاست و حتی دامنه نفوذشان تا نزدیکی مرزهای عربستان سعودی توسعه یافته است. هرچند اقدام نظامی سعودی‌ها علیه یمنی ها تشدید شده است، اما این مداخله تا کنون موفقیت های اندکی در پی داشته است و به فجایع سیاسی و انسانی - تا کنون 2300 نفر کشته شده اند- منجر شده است.

در ادامه این مقاله آمده است: جنگ داخلی یمن که در امسال آغاز شد، درگیری میان دو جناح است که هر دوی آنها می گویند حق دارند اداره دولت یمن را برعهده داشته باشند.

هافینگتون پست در ادامه می نویسد: با توجه به موانع نظامی و اجتماعی در یمن، معقول تر این بود که دولت عربستان نخست از طرف های درگیر در یمن درخواست می کرد مذاکره کنند و جنگی را آغاز نمی کرد که احساسات ضدسعودی را تشدیدکرده و باتلاقی نظامی و سیاسی برایش ایجاد کرده است. با این وجود تلاش ها برای دست یابی به راه حلی دیپلماتیک و پایان دادن به جنگ خونین به خاطر تشدید نبردهای زمینی و هوایی، بی نتیجه مانده است. شکست ائتلاف سعودی برای بازگرداندن منصور هادی به قدرت و شکستش در عقب راندن نیروهای انصارالله و در نهایت کاهش ثبات در کشور نشان می دهد دولت عربستان باید روش های جایگزینی را برای نجات خودش از مداخله نظامی پیدا کند که تا کنون ناموفق بوده است.

در ابتدا هدف عربستان سعودی پایان دادن به عملیات شبه نظامی در یمن بود. البته عربستان سعودی ارزیابی اندکی از تاثیرات مداخله نظامی اش بر اقتصاد این کشور داشت. تشدید واکنش های نظامی به مواضع یمنی‌ها، این کشور را با بحران اقتصادی مواجه کرد که حتی بازارهای کشورهای حوزه خلیج(فارس) نیز از آن متاثر شدند. اگر جنگ یمن به بسته شدن تنگه باب المندب- تنگه ای که یمن را از جیبوتی جدا می کند و روزانه سه میلیون بشکه نفت از آن انتقال داده می شود- منجر شود، مبادلات اقتصادی به طور کل مخدوش خواهد شد.

برای بدتر کردن اوضاع، اقدامات نظامی سعودی ها به جدال قدرت داخلی منجر شد که منطقه را بیش از پیش دستخوش اختلاف کرد. البته در نتیجه این حمله نظامی، فاجعه انسانی بیشتری در شرف وقوع است.

در ادامه این یادداشت آمده است: بهترین گزینه برای حل بحران یمن تمرکز بر روی ابتکارعمل هایی است که به اتحاد جوامع یمنی منجر شود. بدون تردید، مذاکرات مسالمت آمیز می تواند به جنگ پایان دهد و به راه حل های بلند مدت تر برای پایان دادن به اختلافات سیاسی و اجتماعی منجر شود.

به عنوان یک مثال از چنین راه حل سیاسی می توان به طرح هفت مرحله ای که عمان- تنها پادشاهی هم مرز یمن در منطقه که در ائتلاف سعودی ها علیه این کشور مشارکت نکرده است- پیشنهاد داده است، اشاره کرد. عمان که سابقه میانجیگری میان ایران و آمریکا را دارد، می تواند مسئولیت تسهیل برقراری آتش بس در یمن را برعهده بگیرد.

بخش های ذیل ابتکار عمل پیشنهادی عمان را توضیح می دهد:
. عقب نشینی حوثی ها و همه نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح از همه شهرهای یمن و بازگرداندن همه سخت افزارها و مهمات نظامی که از ارتش یمن مصادره کرده اند.
. بازگرداندن رئیس جمهور منصور هادی به قدرت و روی کار آمدن دولت خالد بها معاون رئیس جمهور یمن.
. برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری.
. امضای توافق نامه ای که همه گروه های یمنی آن را پذیرفته و امضا کرده باشند.
. تبدیل انصارالله به یک حزب سیاسی.
. تشکیل یک کنفرانس بین المللی با حضور کشورهای کمک کننده.
. وارد شدن یمن در شورای همکاری خلیج(فارس)

به نوشته این روزنامه، محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله، گفته است، این گروه تنها زمانی به مذاکرات بازخواهد گشت که ائتلاف سعودی عملیات های نظامی خود را پایان دهد. بر اساس شواهد، قبل از آغاز حملات ائتلاف به یمن، شورای همکاری خلیج(فارس) در حال آماده سازی مقدمات مذاکراتی بود تا به خصومت ها در یمن پایان دهد، اما مداخله نظامی عربستان سعودی همه این برنامه ها را بر هم زد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار