وزیر خارجه آمریکا بدون آنکه به حمایت دولت آمریکا از تروریست‌های منطقه مانند داعش و جبهه النصره اشاره‌ای کند، مدعی شد که برخورد اسد با اعتراضات اولیه در سوریه باعث ظهور داعش شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،روز پنج شنبه وزیر خارجه آمریکا، پیش از سفر به وین برای شرکت در نشست سوریه، اعلام کرد که درباره آینده بشار اسد با ایران و روسیه گفت‌و‌گو خواهد کرد.
 
 
دور دوم مذاکرات درباره بحران سوریه در وین پایتخت اتریش با حضور ایران و ۱۷ کشور دیگر در روز شنبه برگزار خواهد شد.
 
 
ایران و روسیه پیش از این گفته‌اند که مردم سوریه باید مسأله ماندن یا رفتن بشار اسد را در انتخابات مشخص کنند. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد، روز گذشته در دیدار با نماینده آیت الله سیستانی در ایران گفت که اگر اسد نباشد "نیروهای افراطی شرایطی همانند لیبی را رقم می‌زنند و به تجزیه این کشور می‌پردازند."
 
 

 
 
جان کری در مؤسسه صلح در واشینگتن ضمن تأکید بر اینکه انتظار پیشرفت از نشست وین ندارد، گفت که وجوه مشترک کافی میان طرف ها برای ادامه مباحثات وجود داد.
 
 
در حالی که وزارت خارجه کشورمان تا روز چهارشنبه گفته بود که در مورد اعزام نماینده به نشست وین تصمیم نگرفته است، جان کری از ایران به عنوان یکی از کشورهایی نام برد که نمایندگان آنها قرار است در نشست وین شرکت کنند.
 
 
کری گفت:‌ ««نمی‌توانم بگویم که امروز عصر ما در آستانه دستیابی به یک توافق جامع (درباره سوریه) هستیم، نه. کارهای زیادی هنوز باقی است که باید انجام بشوند. دیوارهای بی اعتمادی در داخل سوریه، در منطقه و در میان اعضای جامعه جهانی، قطور و بلند است.»
 
 
او افزود: «اما اگر تلاشی هماهنگ و خلاقانه برای عبور از موانع صورت نگیرد، این دیوارها هرگز شکسته نخواهد شد.»
 
 

 
 
خبرگزاری فرانسه گزارش داده که جان کری در عین حال تاکید کرده است که فکر می‌کند به اندازه کافی زمینه‌های مشترک بین آمریکا روسیه، عربستان و ایران برای تدوین "جدول زمانی برای برداشتن گام‌های" انتقالی وجود دارد.
 
 
به نوشته بی بی سی، روز چهارشنبه روسیه پیشنهاد جدیدی را برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه ارائه کرد. این طرح خواستار تدوین قانون اساسی جدید ظرف حداکثر ۱۸ ماه می شود تا به همه پرسی گذاشته شود و متعاقب آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
 
 
خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه گزارش داد که براساس تازه ترین نسخه درز کرده پیش‌نویس طرح، مسکو می خواهد که آقای اسد در دوره ۱۸ ماهه انتقالی سر کار بماند.
 
 
اما جان کری روز پنجشنبه گفت: «اینکه از مخالفان بخواهیم به اسد اعتماد کنند یا رهبری اسد را بپذیرند درخواستی منطقی نیست. عملا باعث شکست (مذاکرات) در همان نقطه آغازین می شود.»
 
 
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «من اذعان می کنم که هنوز مشغول کار با روسیه و ایران در مورد مساله اسد و نقش او هستیم، این مساله هنوز حل نشده است.»
 
 

 
 
وزیر خارجه آمریکا بدون آنکه به حمایت دولت آمریکا از تروریست‌های منطقه مانند داعش و جبهه النصره اشاره‌ای کند، مدعی شد که برخورد اسد با اعتراضات اولیه در سوریه باعث ظهور داعش شد.
 
 
دولت آمریکا در یکسال گذشته با همکاری عربستان، ترکیه، اردن و قطر شورشیان مخالف بشار اسد را آموزش نظامی داد اما به اعتراف مقامات نظامی آمریکا، بیشتر این نیروهای آموزش دیده با تجهیزات آمریکایی خود به داعش و جبهه النصره پیوسته‌اند و تنها چند نفر برای جنگ با اسد به آمریکا وفادار باقی ماندند.
 
 
فرانسه و بریتانیا گفته اند که در گفت‌وگوهای وین باید برای ایجاد فهرستی از گروه هایی که می توان آنها را وارد فرآیند صلح کرد و فهرستی از گروه های "تروریستی" برای برخورد نظامی با آنها تلاش کرد.
 
 
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز روز دوشنبه این مسأله را تأیید کرد و گفت: «درباره اجلاس آتی وین، دو موضوع مهم در دستور کار است، یکی تعیین گروه‌های تروریستی، و توافق درباره نحوه ادامه کار.»
 
 
فیلیپ هموند وزیر خارجه بریتانیا هم این هفته درباره دور تازه مذاکرات سوریه گفت که تلاش‌های فراوانی در پشت پرده جریان دارد تا نظر طرف‌های حاضر نزدیک شوند.
 
 
هموند با اشاره به "اختلاف عمیق" میان دو جناح حاضر در کنفرانس گفته است بریتانیا، آمریکا و دیگر کشورها خواهان برکناری آقای اسد به عنوان بخشی از روند انتقالی هستند اما ایران و روسیه "معتقدند که اسد باید بتواند در انتخابات حضور یابد و اگر در این انتخابات شکست خورد باید از قدرت کنار برود."
 

منبع:جام نیوز
انتهای پیام/

 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.